Schwerer Sprengladungsträger B IV
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Schwerer Sprengladungsträger B IV
Ziehier mijn bouwproject van een Rc bestuurbare Sdkfz. 301 Borgward IV in 1:16
Gemaakt in 2009, voor een online modelbouw wedstrijd.
http://mmodell.de/forum/index.php?page= ... oardID=299
Van de kit heb ik de maten en voor de details gebruik ik foto's, gemaakt in Munster.
Verder 2 boeken gebruikt van Waffen-Arsenal "Deutsche Spezialpanzer (1)" & "Die Deutsche fernlenktruppe 1943 - 1945" (2)
Er is helaas niet veel op het net te vinden van de Sdkfz.301
Als eerste een tekening in 1:16 gemaakt om een indruk de krijgen hoe groot (of klein) de SST wordt.
De zijpanelen verbonden dmv buizen waar de vering in moet komen.
Een van de vertragingen.
Voorzijde
En een ontsnappingsluik.
Begin van het bovendek.
En zo ziet het er uit als er overtollig evergreen is verwijderd.
Aangezien er vrij veel bewegende onderdelen aan de SdKfz 301 zitten moeten er aardig wat scharnieren aan komen.
Je kan ze kopen maar ook zelf maken.
Hier mijn uitleg.
Als eerste twee stripjes van 4mm breed en 0,2mm dik.
De stripjes met een schaar uitknippen.
Een 0,3mm draad dient als scharnierpen.
De uiteinden om de strip heen buigen.
En het overtollig stukjes met een scherp hobbymes afsnijden.
Als laatste de overtollige strip er af knippen en een scharnier is klaar.
Twee van de vele scharniertjes.
Het origineel....
En het model.
Een nieuwe update;
De container van de Explosieven
En een begin gemaakt met de bevestiging.
de Vorgelegegehäuse
Een siliconemal gemaakt zodat ik het maar een keer hoeft te maken.
Tandwielen gekocht tijdens de Intermodellbau in Dortmund.
Voor €1,- per stuk kan ik ze niet zelf maken.
Aan de achter zijde 3mm messingstaf er in gesoldeerd zodat de uitgaande as nu volledig is gelagerd.
De tussentandwielen uitgedraaid en een lager in geperst.
Aan de vertraging nog een tandwiel gesoldeerd.
En zo ziet het verleggen van de aandrijving er uit.
En met de Vorgelegege ziet het er nu zo uit.
Een kleine aanvulling,
De vertraging heeft een plaats gekregen.
Een lagerblok met wat detail.
Toch maar een foto van gemaakt aangezien je er straks niks meer van kan zien.
En de indeling van de elektronica.
De bedrading zal straks wel een probleem worden
De torsievering in wording.
Alleen nog experimenteren met de dikte van het verenstaal.
De delen waar de torsieveren komt in te draaien zijn klaar.
De draagarmen zijn klaar....
En de Borgward staat op z'n benen
Ondertussen ook begonnen met het afgieten van de loopwielen.
(van Xion's Kettenkraftrad)
En jawel er zijn nu ook wat bewegende beelden.....
http://smg.photobucket.com/albums/v237/ ... gward1.mp4
De loopwielen,
Het zijn kopieën van de Kettenkraftrad van Xion.
Gegoten in zwart resin zodat als er verf afspringt het niet opvalt.
Voorzien van twee lagers per wiel voor een lichte loop.
Als eerste de vergrendeling van het ontsnappingsluik.
.
Vervolgens de eindbuffers voor de veerarmen.
Aangezien er niet veel kracht op zal komen (of het ding moet op de grond vallen) maak is ze van resin.
Eentje maken vervolgens 8x kopieren.
En een begin gemaakt met het span mechanisme.
Nou ja mechanisme,
Een spanarm....
....op z'n plek.
en dmv een inbussleutel kan de arm vast gezet worden.
Een stoel gemaakt......
....zodat de bestuurder ook een plekje heeft.
En nu de spatborden.....
eerst met een kraspen een groef gemaakt waarlangs gebogen kan worden.
Met behulp van een etch mate gaat het buigen iets makkelijker.
Een platte tang om de uiteinden om te buigen.
Om vervolgens met een andere tang de vouwen er weer uit te krijgen.
en we hebben er twee.....
Eerst maar wat beugels (6x) maken,
Sleufgaten in de romp gemaakt zodat de beugels er in passen.
Straks zullen de stripjes worden omgebogen zodat het spatbord niet meer los kan
Spatbord er op gelegd om af te tekenen waar de beugels moeten komen....
...en vast gesoldeerd.
Het voorste gedeelte was wat lastiger.
Toch maar wat inkepingen geslepen,
Zodat een hoek er gesoldeerd kan worden
En een spatbord is klaar, nu de andere nog.
Spatbord aan de rechter zijde in nu ook klaar......
..... en in stukken geknipt zodat het ontsnappingsluik ook nog open kan.
De verlichting is aan de beurt,
Eerst een beugeltje met een stukje 0,8mm schroefdraad op het spatbord gesoldeerd.
Vervolgens het voetje van de notek er op gedraaid en een gloeilampje erop gelijmd.
Het kapje is van binnen wit geschilderd voor een betere reflectie.
De colonne verlichting is ook van een gloeilampje voorzien.
En weer iets van het lijstje geschrapt.
zwengel & houder.
De vergrendeling is van Aber, wat een gepruts!
De motorkappen en de platen boven de radiator zitten er nu ook op.
Het volgende probleem,
De armen die de lading ontgrendeld en met name het uiteinde.
De armen had ik dus al een tijdje maar ik wist niet hoe ik het uiteinde moest maken.
Ik heb geprobeerd het te solderen maar het soldeerpunt was minder dan een millimeter
waardoor het niet goed bleef zitten.
Nu had ik het gevonden...
Eerst de strip warm gemaakt zodat het makkelijk is te vervormen,
en vervolgens met twee tangetjes de strip verdraaid.
als laatste het met een vijl bewerkt.
Borging voor de armen, inclusief een ketting die de borgpen weer in de buurt houdt.
Wiel gedraaid waarlangs een kabel moet lopen.
En een beschermkap die dat wiel moet beschermen.
Een vleugelmoer die de kap op z'n plek houdt.
Oja, eerst nog een stukje gereedschap.....
Om de vleugelmoer vast te draaien.
De uitlaat.
Wat verder met de uitlaat.
Twee beugels gemaakt om de uitlaat op z'n plek te houden.
De beugels moeten alleen nog met twee M0,6 schroeven worden vast gezet.
De bevestiging voor de radiatoruitlaat is nu van messing en vol beweegbaar.
En binnen ziet het er zo uit.
Weer een boel foto's van slechts één onderdeel.
Als eerste een messing pijp dicht gesoldeerd, (Hmm, de foto had scherper gekund)
Een paar minuten in de draaibank en we hebben een achterkant van de lamp.
Een draadeind van M0,6 er van binnen in gesoldeerd.
Nu heb je gelijk een idee hoe groot de lamp is.
De lens is wat lastiger.....
Als eerste een messing ring in plastilin gedrukt.
Het plastilin is aan de binnenkant van de ring uitgehold en in geschilderd met clear red van Tamiya (X-27)
terwijl de verf nog nat is een druppel seconden lijm in laten vallen.
en meteen daarna wat medicinaal zout er over gestrooid.
En ziehier een rode lens gevat in een messing ring.
Voor de verlichting moet een SMD-led zorgen.
Het solderen van de draden gaat het makkelijkst als de led niet kan weg springen.
Een stukje tape doet dan wonderen.
De SMD-led was toch nog iets te groot.
De printplaat waar deze op zit dus iets dunner gemaakt.
Led in de lamp, lens er op en een achterlicht is klaar.
Maar goed de lamp heeft zijn plek op de Borgward gekregen.
En de arm kan dus ook naar beneden worden geklapt.
Een voertuig van mij moet kunnen roken dus ook de Borgward.
Als eerste messing geknipt en gebogen.
.... en in elkaar gesoldeerd.
De rookgenerator van Seuthe (nr.5) ontdaan van isolatie en een sleuf in geslepen zodat er ook olie bij de gloeidraad kan komen.
Met wat aanvullende pijpjes voor de aan- en afvoer van de lucht en olie ziet het er zo uit.
....en de de ventilator.
gemonteerd ziet het er zo uit.
De kruiskopschroef is dus de dop van de vulopening.
En nu kan de Borgward ook roken.
Borgward :: Borgward2.mp4 video by arthurhe - Photobucket
Effe, nog wat foto's voordat er een kleurtje op komt.
Primer...
..... en de eerste lagen donker geel.
vervolgens donkergeel met een beetje wit.
Oja, de tracks en uitlaat hebben iets gekregen wat op roest moet lijken.
De B opgebouwd en aan het verweren gegaan.
Iets wat er nog op moest is het tactische teken.
Met maskeerfilm is het teken uitgesneden.
En gespoten.
In de ruit moest nog een ruit.
Alleen vervolg foto's maken werd een probleem
Mijn fototoestel is helaas naar jaren trouwe dienst van mij heen gegaan.
Dus maar een nieuwe gekocht zodat het resultaat ook nog is te zien.
Dit zijn de foto's die ik voor een modelbouw wedstrijd (MMM 2009) heb ingestuurd.
En voor de liefhebbers ook nog wat bewegende beelden.
Borgward :: Borgward3.mp4 video by arthurhe - Photobucket
Gemaakt in 2009, voor een online modelbouw wedstrijd.
http://mmodell.de/forum/index.php?page= ... oardID=299
Van de kit heb ik de maten en voor de details gebruik ik foto's, gemaakt in Munster.
Verder 2 boeken gebruikt van Waffen-Arsenal "Deutsche Spezialpanzer (1)" & "Die Deutsche fernlenktruppe 1943 - 1945" (2)
Er is helaas niet veel op het net te vinden van de Sdkfz.301
Als eerste een tekening in 1:16 gemaakt om een indruk de krijgen hoe groot (of klein) de SST wordt.
De zijpanelen verbonden dmv buizen waar de vering in moet komen.
Een van de vertragingen.
Voorzijde
En een ontsnappingsluik.
Begin van het bovendek.
En zo ziet het er uit als er overtollig evergreen is verwijderd.
Aangezien er vrij veel bewegende onderdelen aan de SdKfz 301 zitten moeten er aardig wat scharnieren aan komen.
Je kan ze kopen maar ook zelf maken.
Hier mijn uitleg.
Als eerste twee stripjes van 4mm breed en 0,2mm dik.
De stripjes met een schaar uitknippen.
Een 0,3mm draad dient als scharnierpen.
De uiteinden om de strip heen buigen.
En het overtollig stukjes met een scherp hobbymes afsnijden.
Als laatste de overtollige strip er af knippen en een scharnier is klaar.
Twee van de vele scharniertjes.
Het origineel....
En het model.
Een nieuwe update;
De container van de Explosieven
En een begin gemaakt met de bevestiging.
de Vorgelegegehäuse
Een siliconemal gemaakt zodat ik het maar een keer hoeft te maken.
Tandwielen gekocht tijdens de Intermodellbau in Dortmund.
Voor €1,- per stuk kan ik ze niet zelf maken.
Aan de achter zijde 3mm messingstaf er in gesoldeerd zodat de uitgaande as nu volledig is gelagerd.
De tussentandwielen uitgedraaid en een lager in geperst.
Aan de vertraging nog een tandwiel gesoldeerd.
En zo ziet het verleggen van de aandrijving er uit.
En met de Vorgelegege ziet het er nu zo uit.
Een kleine aanvulling,
De vertraging heeft een plaats gekregen.
Een lagerblok met wat detail.
Toch maar een foto van gemaakt aangezien je er straks niks meer van kan zien.
En de indeling van de elektronica.
De bedrading zal straks wel een probleem worden
De torsievering in wording.
Alleen nog experimenteren met de dikte van het verenstaal.
De delen waar de torsieveren komt in te draaien zijn klaar.
De draagarmen zijn klaar....
En de Borgward staat op z'n benen
Ondertussen ook begonnen met het afgieten van de loopwielen.
(van Xion's Kettenkraftrad)
En jawel er zijn nu ook wat bewegende beelden.....
http://smg.photobucket.com/albums/v237/ ... gward1.mp4
De loopwielen,
Het zijn kopieën van de Kettenkraftrad van Xion.
Gegoten in zwart resin zodat als er verf afspringt het niet opvalt.
Voorzien van twee lagers per wiel voor een lichte loop.
Als eerste de vergrendeling van het ontsnappingsluik.
.
Vervolgens de eindbuffers voor de veerarmen.
Aangezien er niet veel kracht op zal komen (of het ding moet op de grond vallen) maak is ze van resin.
Eentje maken vervolgens 8x kopieren.
En een begin gemaakt met het span mechanisme.
Nou ja mechanisme,
Een spanarm....
....op z'n plek.
en dmv een inbussleutel kan de arm vast gezet worden.
Een stoel gemaakt......
....zodat de bestuurder ook een plekje heeft.
En nu de spatborden.....
eerst met een kraspen een groef gemaakt waarlangs gebogen kan worden.
Met behulp van een etch mate gaat het buigen iets makkelijker.
Een platte tang om de uiteinden om te buigen.
Om vervolgens met een andere tang de vouwen er weer uit te krijgen.
en we hebben er twee.....
Eerst maar wat beugels (6x) maken,
Sleufgaten in de romp gemaakt zodat de beugels er in passen.
Straks zullen de stripjes worden omgebogen zodat het spatbord niet meer los kan
Spatbord er op gelegd om af te tekenen waar de beugels moeten komen....
...en vast gesoldeerd.
Het voorste gedeelte was wat lastiger.
Toch maar wat inkepingen geslepen,
Zodat een hoek er gesoldeerd kan worden
En een spatbord is klaar, nu de andere nog.
Spatbord aan de rechter zijde in nu ook klaar......
..... en in stukken geknipt zodat het ontsnappingsluik ook nog open kan.
De verlichting is aan de beurt,
Eerst een beugeltje met een stukje 0,8mm schroefdraad op het spatbord gesoldeerd.
Vervolgens het voetje van de notek er op gedraaid en een gloeilampje erop gelijmd.
Het kapje is van binnen wit geschilderd voor een betere reflectie.
De colonne verlichting is ook van een gloeilampje voorzien.
En weer iets van het lijstje geschrapt.
zwengel & houder.
De vergrendeling is van Aber, wat een gepruts!
De motorkappen en de platen boven de radiator zitten er nu ook op.
Het volgende probleem,
De armen die de lading ontgrendeld en met name het uiteinde.
De armen had ik dus al een tijdje maar ik wist niet hoe ik het uiteinde moest maken.
Ik heb geprobeerd het te solderen maar het soldeerpunt was minder dan een millimeter
waardoor het niet goed bleef zitten.
Nu had ik het gevonden...
Eerst de strip warm gemaakt zodat het makkelijk is te vervormen,
en vervolgens met twee tangetjes de strip verdraaid.
als laatste het met een vijl bewerkt.
Borging voor de armen, inclusief een ketting die de borgpen weer in de buurt houdt.
Wiel gedraaid waarlangs een kabel moet lopen.
En een beschermkap die dat wiel moet beschermen.
Een vleugelmoer die de kap op z'n plek houdt.
Oja, eerst nog een stukje gereedschap.....
Om de vleugelmoer vast te draaien.
De uitlaat.
Wat verder met de uitlaat.
Twee beugels gemaakt om de uitlaat op z'n plek te houden.
De beugels moeten alleen nog met twee M0,6 schroeven worden vast gezet.
De bevestiging voor de radiatoruitlaat is nu van messing en vol beweegbaar.
En binnen ziet het er zo uit.
Weer een boel foto's van slechts één onderdeel.
Als eerste een messing pijp dicht gesoldeerd, (Hmm, de foto had scherper gekund)
Een paar minuten in de draaibank en we hebben een achterkant van de lamp.
Een draadeind van M0,6 er van binnen in gesoldeerd.
Nu heb je gelijk een idee hoe groot de lamp is.
De lens is wat lastiger.....
Als eerste een messing ring in plastilin gedrukt.
Het plastilin is aan de binnenkant van de ring uitgehold en in geschilderd met clear red van Tamiya (X-27)
terwijl de verf nog nat is een druppel seconden lijm in laten vallen.
en meteen daarna wat medicinaal zout er over gestrooid.
En ziehier een rode lens gevat in een messing ring.
Voor de verlichting moet een SMD-led zorgen.
Het solderen van de draden gaat het makkelijkst als de led niet kan weg springen.
Een stukje tape doet dan wonderen.
De SMD-led was toch nog iets te groot.
De printplaat waar deze op zit dus iets dunner gemaakt.
Led in de lamp, lens er op en een achterlicht is klaar.
Maar goed de lamp heeft zijn plek op de Borgward gekregen.
En de arm kan dus ook naar beneden worden geklapt.
Een voertuig van mij moet kunnen roken dus ook de Borgward.
Als eerste messing geknipt en gebogen.
.... en in elkaar gesoldeerd.
De rookgenerator van Seuthe (nr.5) ontdaan van isolatie en een sleuf in geslepen zodat er ook olie bij de gloeidraad kan komen.
Met wat aanvullende pijpjes voor de aan- en afvoer van de lucht en olie ziet het er zo uit.
....en de de ventilator.
gemonteerd ziet het er zo uit.
De kruiskopschroef is dus de dop van de vulopening.
En nu kan de Borgward ook roken.
Borgward :: Borgward2.mp4 video by arthurhe - Photobucket
Effe, nog wat foto's voordat er een kleurtje op komt.
Primer...
..... en de eerste lagen donker geel.
vervolgens donkergeel met een beetje wit.
Oja, de tracks en uitlaat hebben iets gekregen wat op roest moet lijken.
De B opgebouwd en aan het verweren gegaan.
Iets wat er nog op moest is het tactische teken.
Met maskeerfilm is het teken uitgesneden.
En gespoten.
In de ruit moest nog een ruit.
Alleen vervolg foto's maken werd een probleem
Mijn fototoestel is helaas naar jaren trouwe dienst van mij heen gegaan.
Dus maar een nieuwe gekocht zodat het resultaat ook nog is te zien.
Dit zijn de foto's die ik voor een modelbouw wedstrijd (MMM 2009) heb ingestuurd.
En voor de liefhebbers ook nog wat bewegende beelden.
Borgward :: Borgward3.mp4 video by arthurhe - Photobucket
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Ossekopfville Burgemeester
- Berichten: 62
- Lid geworden op: 24-04-2012 23:11
-
- Site Admin
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 24-04-2012 19:26
-
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 24-04-2012 20:27
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 01-05-2012 13:07
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 24-04-2012 20:55