Tiger B (Sd.Kfz.182) project
Geplaatst: 09-07-2012 17:39
In 2006 heb ik een KingTiger overgenomen.
Het onderstel is al voor een groot deel gebouwd inclusief het veer- en spansysteem van Wecohe.
verder zit er een extra vertraging tussen de motoren en de Tamiya vertraging.
Aangezien de tank nog langzamer kan door ook nog andere motoren te plaatsen.
Heb ik dat ook nog maar gedaan.
Nu gaat de KT nog maar 0,9km/h (schaalsnelheid 14,4km/h).
Ook nog maar een filmpje om de werking van het veersysteem te laten zien.
De vorige eigenaar wilde extra lasnaden aan de voorkant maken. Daarom heeft hij de voorkant van een stuk gemaakt en van binnen met een aluminium plaat verstevigt.
Hij had alleen geen rekening gehouden met de halve ronding bij het aandrijfwiel.
Nu moet je als de bovenkant er af wilt halen ook de tracks en aandrijfwielen gedemonteerd worden.
Als eerste de halve rondingen er af geslepen.
Nu zit er een grote spleet tussen het aandrijfwiel en romp.
Niet echt mooi.
Dus een schijf gedraaid en gelijk maar een kogellager er in gemaakt
O ja,
Peter had ook extra verstevigingen aan de romp en vertraging gemaakt.
En zo ziet het er nu uit.
Verder ook maar begonnen met de verlichting.
Het voetje wat dunner gemaakt..
En voorbereidingen getroffen voor een lampje.
Het lampje van een lampje voorzien.
Een gaatje geboord voor de kabel toevoer.
En de binnenkant wit gemaakt voor de reflectie.
Snel nog een fotootje geschoten voordat het kapje er op zit.
Een kabeltje blank gemaakt zodat straks het messing pijpje als massa kan dienen.
Ook maar een begin gemaakt voor de rook-generator.
Het was even lastig om een manier te bedenken hoe de uitlaat te buigen.
Met een buigveer werd namelijk de radius te groot.
Op 9 plaatsen de pijp 3/4 door geslepen en om gebogen.
Vervolgens de kieren dicht gesoldeerd.
Onderdeel C9 en 10 iets aangepast zodat de pijp er in past.
En een begin gemaakt met de voorste luiken.
Als eerste ze er dus uitgezaagd.
En de onderste ring van de luiken geslepen.
De ring van de rechter luik omgedraaid en in het linker gat gelijmd.
Nu maar een nachtje wachten totdat de lijm droog is.
Aan het experimenteren geweest om een beetje structuur op de uitlaat bepantsering te krijgen.
Hoe maak je een gietstructuur op onderdelen van plastic?
Nou met thinner, medicinaal zout en een (oude) tandenborstel.
Thinner lost de bovenlaag van het plastic op.
Met een platte kwast dun thinner op het plastic schilderen.
Een paar seconden wachten.
En het onderdeel in een bakje met het medicinaal zout drukken.
Weer een paar seconden wachten.
En met een tandenborstel het overtollige zout er weer af vrijven.
Elke keer een klein stukje doen anders lost het plastic door de thinner teveel op.
Met een stuk grof schuurlinnen in het nog zachte plastic/zout oppervlak drukken.
En als laatste nog een keer er dun thinner op schilderen.
En je hebt een ruw oppervlak wat op gietwerk lijkt.
Verder de onderkant uitgezaagd en een de zwengel-houder gemaakt.
De spatborden zijn een beetje te dik.
Messing plaat (0,10"= 0,3mm) uit geknipt en om een potje tamiya verf gebogen voor de juiste kromming.
Met twee klemmetjes een messing buisje (1mm) tijdelijk zijn plek houden zodat het gesoldeerd kan worden.
Een stripje om gebogen en ook van een buisje voorzien.
De zijkanten van iets dunner messing (0,05"=0,15mm), want dat is makkelijker te buigen.
Met een slijp schijfje en een vijltje de buisjes aangepast.
En een staafje veren staal (0,3mm) erbij en we hebben een scharnier.
Met twee M1 schroefjes het spatbordscharnier aan de romp geschroefd (de draadeinden moeten nog afgeslepen worden).
Een werkend spatbord.
En een vergrendeling.
Er komen geen spatbordverbreders op.
Want ik weet (nog) niet hoe je die moet maken.
Trouwens helemaal geen zij spatborden of hooguit er een of twee.
Maar er komen wel voorbereidingen voor.
Door van binnen uit met een center-pons deukjes te maken simuleren zij de klinknagels.
En 3 gaatjes voor de eventuele spatbordverbreders
Nu ik toch met de spatborden bezig ben gelijk maar ook extra verstevigen net als het origineel gemaakt.
Ben er dus achter gekomen dat de "klinknagels" iets te ver naar binnen heb gemaakt.
Na ja, volgende keer beter.
Ben je bezig met het beweegbaar maken van de luiken, moet er wel iets onder zitten.
Laad plug en schakelaar is Oké, maar dat kan onder een luik.
Er moet wel iets nieuws in zitten anders is het geen TuurTank.
Even aan het passen en meten geweest maar een bestuurder die zijn hoofd kan draaien moet passen.
In de nek de vertanding van een servo-arm zodat het hoofd blijft klemmen
Straks moet het hooft synchroon met het sturen heen en weer gaan.
Het kost me dus ook geen vrij kanaal.
Ook nog even een filmpje.....
Het onderstel is al voor een groot deel gebouwd inclusief het veer- en spansysteem van Wecohe.
verder zit er een extra vertraging tussen de motoren en de Tamiya vertraging.
Aangezien de tank nog langzamer kan door ook nog andere motoren te plaatsen.
Heb ik dat ook nog maar gedaan.
Nu gaat de KT nog maar 0,9km/h (schaalsnelheid 14,4km/h).
Ook nog maar een filmpje om de werking van het veersysteem te laten zien.
De vorige eigenaar wilde extra lasnaden aan de voorkant maken. Daarom heeft hij de voorkant van een stuk gemaakt en van binnen met een aluminium plaat verstevigt.
Hij had alleen geen rekening gehouden met de halve ronding bij het aandrijfwiel.
Nu moet je als de bovenkant er af wilt halen ook de tracks en aandrijfwielen gedemonteerd worden.
Als eerste de halve rondingen er af geslepen.
Nu zit er een grote spleet tussen het aandrijfwiel en romp.
Niet echt mooi.
Dus een schijf gedraaid en gelijk maar een kogellager er in gemaakt
O ja,
Peter had ook extra verstevigingen aan de romp en vertraging gemaakt.
En zo ziet het er nu uit.
Verder ook maar begonnen met de verlichting.
Het voetje wat dunner gemaakt..
En voorbereidingen getroffen voor een lampje.
Het lampje van een lampje voorzien.
Een gaatje geboord voor de kabel toevoer.
En de binnenkant wit gemaakt voor de reflectie.
Snel nog een fotootje geschoten voordat het kapje er op zit.
Een kabeltje blank gemaakt zodat straks het messing pijpje als massa kan dienen.
Ook maar een begin gemaakt voor de rook-generator.
Het was even lastig om een manier te bedenken hoe de uitlaat te buigen.
Met een buigveer werd namelijk de radius te groot.
Op 9 plaatsen de pijp 3/4 door geslepen en om gebogen.
Vervolgens de kieren dicht gesoldeerd.
Onderdeel C9 en 10 iets aangepast zodat de pijp er in past.
En een begin gemaakt met de voorste luiken.
Als eerste ze er dus uitgezaagd.
En de onderste ring van de luiken geslepen.
De ring van de rechter luik omgedraaid en in het linker gat gelijmd.
Nu maar een nachtje wachten totdat de lijm droog is.
Aan het experimenteren geweest om een beetje structuur op de uitlaat bepantsering te krijgen.
Hoe maak je een gietstructuur op onderdelen van plastic?
Nou met thinner, medicinaal zout en een (oude) tandenborstel.
Thinner lost de bovenlaag van het plastic op.
Met een platte kwast dun thinner op het plastic schilderen.
Een paar seconden wachten.
En het onderdeel in een bakje met het medicinaal zout drukken.
Weer een paar seconden wachten.
En met een tandenborstel het overtollige zout er weer af vrijven.
Elke keer een klein stukje doen anders lost het plastic door de thinner teveel op.
Met een stuk grof schuurlinnen in het nog zachte plastic/zout oppervlak drukken.
En als laatste nog een keer er dun thinner op schilderen.
En je hebt een ruw oppervlak wat op gietwerk lijkt.
Verder de onderkant uitgezaagd en een de zwengel-houder gemaakt.
De spatborden zijn een beetje te dik.
Messing plaat (0,10"= 0,3mm) uit geknipt en om een potje tamiya verf gebogen voor de juiste kromming.
Met twee klemmetjes een messing buisje (1mm) tijdelijk zijn plek houden zodat het gesoldeerd kan worden.
Een stripje om gebogen en ook van een buisje voorzien.
De zijkanten van iets dunner messing (0,05"=0,15mm), want dat is makkelijker te buigen.
Met een slijp schijfje en een vijltje de buisjes aangepast.
En een staafje veren staal (0,3mm) erbij en we hebben een scharnier.
Met twee M1 schroefjes het spatbordscharnier aan de romp geschroefd (de draadeinden moeten nog afgeslepen worden).
Een werkend spatbord.
En een vergrendeling.
Er komen geen spatbordverbreders op.
Want ik weet (nog) niet hoe je die moet maken.
Trouwens helemaal geen zij spatborden of hooguit er een of twee.
Maar er komen wel voorbereidingen voor.
Door van binnen uit met een center-pons deukjes te maken simuleren zij de klinknagels.
En 3 gaatjes voor de eventuele spatbordverbreders
Nu ik toch met de spatborden bezig ben gelijk maar ook extra verstevigen net als het origineel gemaakt.
Ben er dus achter gekomen dat de "klinknagels" iets te ver naar binnen heb gemaakt.
Na ja, volgende keer beter.
Ben je bezig met het beweegbaar maken van de luiken, moet er wel iets onder zitten.
Laad plug en schakelaar is Oké, maar dat kan onder een luik.
Er moet wel iets nieuws in zitten anders is het geen TuurTank.
Even aan het passen en meten geweest maar een bestuurder die zijn hoofd kan draaien moet passen.
In de nek de vertanding van een servo-arm zodat het hoofd blijft klemmen
Straks moet het hooft synchroon met het sturen heen en weer gaan.
Het kost me dus ook geen vrij kanaal.
Ook nog even een filmpje.....