Tiger 1

Lopende bouwprojecten van 1/16 RC tanks
Plaats reactie
Wilko Kielman
Berichten: 94
Lid geworden op: 24-04-2012 23:19

Tiger 1

Bericht door Wilko Kielman » 28-11-2012 11:16

Mijn eerste tank die ik kocht was een Heng Long Tiger 1 via marktplaats. In de advertentie stond dat de tracks defect (afgebroken) waren, dus dacht nou dat kan ik wel repareren...

Toen ik hem binnen kreeg heb ik wat reserve schakeltjes weten te regelen, dus zo gezegd zo gedaan: Tracks repareren en eronder leggen. Nu bleek er een verkeerde gearbox in te liggen, geluk wil dat de juiste gearbox er ook bij zat dus ook hier netjes gearbox omgewisseld.
Tank klaar...accu aansluiten maar! Woef...de rookpluimen kwamen uit de printjes zetten...bleek flinke sluiting in te zitten .

Dit was mijn eerste wijze les in de 1/16 hobby: Verdiep je eerst wat verder alvorens de beurs te trekken.


Dit hoopje Tiger schroot zou dus mijn eerste grote verbouwing worden. Ben een maand of wat geleden begonnen met het strippen en wat voorbereidend werk. De bedoeling is dat het een "frühe Tiger" wordt, wel realistisch maar geen replica van een historische Tiger. Het is mijn eerste "grote" project, dus wordt meer om wat ervaring op te doen.

De basis had ik nu, maar wilde wel een tank waarmee ik ook het terrein ik kon. Dus wat metalen upgrades zouden gelijk toegevoegd worden...Nu de onderdelen al weer een tijdje binnen waren had ik zowaar een zondag middag de tijd, dus bouwen maar:


Zo is het origineel (Dit is een tweede die ik heb, hiermee rijdt m'n dochtertje regelmatig ...jong geleerd is oud gedaan :D )

Afbeelding

Afbeelding


Ik heb een aluminium onderbak & vering van Torro. Metalen gearbox, aandrijfwielen, geleidewielen en rupsen van HengLong En voor voorlopig de originele plastic loopwielen van de HL tiger.

Maar dit schijnt dus toch niet allemaal vlekkeloos op/in elkaar te passen. De loopwielen heb ik deels moeten uitboren, omdat anders de metalen Torro assen te kort waren om in de veerpoten te monteren.

Het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De Tigers staan er om bekend dat de tracks er nog wel eens vanaf lopen. In deze bak zitten al trackspanners, eerst maar eens ervaren of het wat is. Zet er anders HennTec's in.

Afbeelding


De upgradesetjes die ik gekocht heb: o.a. periscoopjes, hullversteviging (optisch), roosters, realistischere koplampen, machinegeweer en uiteraard de emmer.

Afbeelding


Heb op de kap alle meegegoten gereedschappen en houtblok verwijderd. En al wat damage aan de spatborden aangebracht. Op de foto had ik het bestuurders zichtdingetje :roll: al verbouwd aangezien de originele HL versie niet klopt. Maar heb inmiddels toch maar een metalen versie aangeschaft, moet die er echter nog opzetten.

Afbeelding


En als laatste een foto van de opbouw op de onderbouw geklikt.

Afbeelding


Graag jullie tips en commentaar...ook graag wat `Tiger` details waar ik op moet letten om een realistischere tiger te krijgen.

Wilco Bouwhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: 24-04-2012 20:27

Bericht door Wilco Bouwhuis » 29-11-2012 12:53

Mocht je nog zo'n plug & play RX printje nodig hebben Wilko, heb er nog wel liggen.
Qua Patet Orbis

Wilko Kielman
Berichten: 94
Lid geworden op: 24-04-2012 23:19

Bericht door Wilko Kielman » 29-11-2012 20:04

De rx-18 heb ik al wel liggen, maar heb jij toevallig nog zo'n ontvanger printje (waar het kristal in moet) liggen?

Wilco Bouwhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: 24-04-2012 20:27

Bericht door Wilco Bouwhuis » 29-11-2012 23:48

Zal morgen is met de doos schudden, wie weet....hoor je van me.
Qua Patet Orbis

Wilko Kielman
Berichten: 94
Lid geworden op: 24-04-2012 23:19

Bericht door Wilko Kielman » 02-12-2012 11:01

Nog ff een kleine update van een paar uur prullen afgelopen vrijdag ;) Alvast een paar HL schoonheidsfoutjes weggepoetst...


Versterkingssetje (optisch) aangebracht:

Afbeelding


Op de frontplaat een bestuurders zichtluik en MG aangebracht:

Afbeelding


En aan de achterzijde de niet juiste colonneverlichting verwijderd, de krik een faceliftje gegeven (lijkt nu iets meer) en een krikophanging gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Martijn Deleij
Berichten: 102
Lid geworden op: 24-04-2012 20:55

Bericht door Martijn Deleij » 03-12-2012 18:37

zal ook eens graven naar die ontvanger. moet het ergens hebben, met nadruk op ergens :?:
Tamiya King Tiger "312"
Tamiya Panther "301"
Tamiya Jagdpanther "131"
Tamiya KV2

Wilco Bouwhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: 24-04-2012 20:27

Bericht door Wilco Bouwhuis » 04-12-2012 19:32

Wilko......heb er nog 3 liggen.

Moet even neuzen of ik je adres nog ergens heb, anders pb het nog even dan doe ik er een voor je op de bus.
Qua Patet Orbis

Wilko Kielman
Berichten: 94
Lid geworden op: 24-04-2012 23:19

Bericht door Wilko Kielman » 04-12-2012 20:30

Dank je Wilco, pb is verstuurd.
Wat wil je er eigenlijk voor hebben?

Wilko Kielman
Berichten: 94
Lid geworden op: 24-04-2012 23:19

Bericht door Wilko Kielman » 09-12-2012 22:41

Na de sinterklaasdrukte, mijn storingsdienst dit weekend en tussen de kerstboom en kerstversieringen door nog wat kunnen prullen aan de Tiger...

Ik heb dit weekend de plastic spatborden aan de zijkant verwijderd en hiervoor een nieuw set spatborden gemaakt uit blik.

Afbeelding

Afbeelding


Het nieuwe set zijspatborden; ik ga ze er niet allemaal erop zetten maar ik had er een aantal meer gemaakt mochten er een aantal mislukken...

Afbeelding

Afbeelding

En mijn prototype met aangebrachte beschadiging en "bevestigingspunten"; De bevestigingspunten heb ik gemaakt door er aan de achterkant met een centerpoint relief in te slaan.

Afbeelding

Afbeelding


En nu ik toch bezig was heb ik gelijk nieuwe schermen voor rondom de uitlaten gemaakt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Om eerlijk te zijn valt het resultaat mij eigenlijk reuze mee, zeker voor een eerste keer...

Wilko Kielman
Berichten: 94
Lid geworden op: 24-04-2012 23:19

Bericht door Wilko Kielman » 10-04-2013 22:16

Er zijn al weer de nodige updates geweest, maar heb weer een soort mijlpaal gehaald. De eerste laklaag zit erop:

Nadat de velgen van de zandgele kleur waren voorzien konden de rubberbanden er op worden gezet...nou daar was ik wel ff zoet mee...

Afbeelding

En netjes gemonteerd...op deze foto is de grijze grondlaag nog mooi te zien. Ik heb deze grijze laag als basis gebruikt omdat de early's van voor '43 in German Grey uit de fabriek kwamen...

Afbeelding

En daarna alle zichtdelen in het zand geel gespoten, zodat het wat meer lijkt op een later in het veld aangebrachte nieuwe camo...

Afbeelding

Afbeelding


Vervolgens alle delen even los in elkaar gezet om een totaal plaatje te maken van deze eerste laag. Alle details aan gereedschappen en luchtslangen moeten er nog opgezet worden, maar dit wilde ik pas doen nadat de donkere camo strepen er ook op staan.
Het voorlopige resultaat, wat mij niet tegen viel voor een airbrush noob :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De bedoeling is om uiteindelijk deze camo er op te zetten:

Afbeelding


Ook ga ik binnenkort met de electronica aan de slag. Eens kijken of ik de 2,4 gHz zender en de TK-22 print van Clark Models werkende krijg...

Plaats reactie