T-35

Lopende bouwprojecten van 1/16 RC tanks
Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

T-35

Bericht door Arthur Hermans » 04-07-2012 15:37

Een korte geschiedenis les voor diegene die niet weten wat een T-35 is.

De T-35 was een zware Russische tank gebouwd van 1933 tot 1939.

In december 1930 werd het plan opgesteld om in het kader van de mechanisering van het Rode Leger ook een zware doorbraak tank te ontwikkelen, de T-30. Dit project kwam echter nauwelijks van de grond. Tegelijkertijd had men de Duitse ingenieur Edward Grotte in Leningrad de TG-1 laten ontwikkelen, een zeer futuristische zware tank. Dit ontwerp was veel te hoog gegrepen, maar na het vertrek van de Duitsers in 1931 gaf men het AVO-5 bureau opdracht op basis van de opgedane ervaringen de T-35 te ontwikkelen.

Op 20 augustus 1931 werd het eerste prototype voltooid, de T-35-1.
Afbeelding
Het voertuig leek erg op de Britse A1E1 Independent.
Afbeelding
Het was een zeer langwerpige tank om loopgraven te kunnen overwinnen. De tank had vijf koepels, twee daarvan uitgerust met 37 mm antitank kanonnen en twee met 7,62mm DT machinegeweren. De grootste koepel bevatte een dummy van de P-3 houwitser, later vervangen door het 76,2 mm KT-28 kanon. Nog eens vier machinegeweren werden in de romp gemonteerd. Het is onduidelijk of de gelijkenis met de Britse tank een opzettelijke poging tot imitatie was, wellicht gebaseerd op nauwkeurige door spionage verworven inlichtingen, of een toevallig gevolg van het toepassen van in die tijd modieuze ontwerpprincipes.

Het prototype bleek mechanisch onbetrouwbaar. In februari 1933 werd het werk begonnen aan een tweede, de T-35-2, die gereed kwam in april. Hierbij waren motor en transmissie vervangen. Beide prototypes werden op de 1 mei-parades van respectievelijk Leningrad en Moskou getoond onder de foutieve naam T-32.
Afbeelding

Toen was echter al het werk begonnen aan een productieversie, de T-35A. In 1933 werd hij De overwinnaar van de T-32 genoemd omdat de tank grotendeels op de "T-32" gebaseerd was. De koepels werden echter alle van een ander type; de hoofdkoepel was nu niet meer halfbolvormig maar cilindrisch; de 37 mm kanonnen werden vervangen door 45 mm kanonnen. Het eerste exemplaar werd afgeleverd op 1 november 1933 en getoond op de 1 mei-parade van 1934. Dat jaar werden er tien geproduceerd; de totale productie was 61: met nog eens zeven in 1935, vijftien in 1936, tien in 1937, elf in 1938 en zes in 1939. Eind 1938 werd begonnen met het toepassen van kegelvormige torens; vijf zijn er zo gebouwd. Deze versie wordt wel de T-35 model 1938 genoemd, maar dat is geen naam uit de periode zelf. Een plan uit 1933 om ook een T-35B te bouwen, een type met een verbeterde motor, is nooit uitgevoerd.

Technische info;
Bemanning 11
Lengte 9,72 m
Breedte 3,2 m
Hoogte 3,43 m
Gewicht 45 ton
Pantser 11-30 mm

Hoofdbewapening 76,2 mm-kanon
Secundaire bewapening 2×45 mm-kanonnen
5 of 6×7.62 mm-machinegeweren
Motor 12-cil. M-17M
500 hp (370 kW)
Snelheid (op wegen) 30 km/u
Rijbereik 150 km

(bron: Wikipedia)

Als laatste nog wat bewegende beelden
http://www.youtube.com/watch?v=SKbRadCp8i8


Als voorbeeld heb ik een 1/35 kit van IDK (de kit van Alanger en ICM is dezelfde) echter er zitten zeer veel fouten in de kit zodoende alleen voor de basis te gebruiken.
Afbeelding

En verder een boek van Wydawnictwo Militaria die is echter in het Pools maar met een groot aantal aan foto's en een aantal 1/35 tekeningen toch een waardevolle bron.

Afbeelding


Verder in de loop der jaren een groot aantal foto's van het WWW geplukt.
Zodoende heb ik voldoende gegevens om met de bouw te beginnen....
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 04-07-2012 15:40

Ik geloof dat het alweer drie jaar is geleden dat ik met het idee ben gekomen om een T35 te bouwen.
Door andere projecten en verhuizen is eigenlijk het T35 project op de langebaan geschoven.
Afgelopen jaar heb ik echter een boek gevonden over de T35 en prompt begon het weer te jeuken om er mee verder te gaan.
Nadat ik Twee HL KV1 onderbakken had over genomen is het voorbereidend werk in een stroomversnelling gekomen.

De tracks zijn optisch gelijk alleen iets te breed maar door een beetje te smokkelen met de maten zal het niet veel opvallen.
De toprollers, aandrijf- en spanwielen zijn ook gelijk waardoor ik weer wat verder ben.
De aandrijving zal er een van Tamiya zijn met een extra vertraging om de snelheid te drukken.
Voor de elektronica zal het een en ander van Elmod worden aangeschaft.
De tank zal overwegend worden opgebouwd uit styreen en aluminium profielen.
Het loopwerk zal een groot aantal aan resin onderdelen bestaan simpel omdat er veel van moeten worden gemaakt.
Let wel het wordt een rijdend statisch model, dus door ruw terrein zal het net als het origineel moeilijk doorheen komen.

Maar genoeg geluld tijd om iets te laten zien.....

Als eerste tekeningen gescand en vergroot uitgeprint zodat daar de maten kan worden genomen.
Afbeelding

Afbeelding

De volgende foto's zijn een beetje onduidelijk maar wat wil je als je een witte plaat op een witte plank fotografeert.
Afbeelding

Afbeelding

Voor de eerste details een malletje gemaakt en 8x afgegoten in resin.
Afbeelding

Afbeelding

En deze twee komen daar waar straks de torens met 45mm kanonnen komen.
Afbeelding

Overzicht van de zijplaat tot nu toe.
Afbeelding
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 04-07-2012 15:41

Het verwijderen van de toprollers gaat vrij lastig.
De as is in de romp geperst waarnaar de wielen in elkaar zijn gelijmd.
Maar met een mes is het wiel met het lagerblok en al vrij eenvoudig te verwijderen.
Afbeelding

en zo komt het eruit te zien.
Afbeelding

Het binnenste van de lagerblok opgevuld met Apoxie zodat er geen speling meer op de as is.
Afbeelding

Verder moest het achterste wiel iets afgedraaid worden zodat er nog genoeg speling is tussen de panzerplaten.
Afbeelding

Eén zijkant.
Afbeelding

En om een indruk te krijgen hoe groot de tank wordt, even een T34 er achter gezet.
Afbeelding
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 04-07-2012 15:43

Het torentje heb ik ondertussen al gemaakt......
Afbeelding

Afbeelding


.....en dus ook een mal.......
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


.....zodat de andere toren ook klaar is.
Afbeelding

Afbeelding
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 04-07-2012 15:43

Het begin van het loopwerk....
Aangezien ik niet veel foto's heb van de wielophanging moest ik regelmatig smokkelen om met de maten uit te komen temeer omdat de tracks van de KV te breed zijn.
Dit is een van de betere foto's die ik heb gevonden.
Afbeelding

Aan de romp moet ik het een en ander opvullen vandaar dit deel.
Afbeelding

En een mal van gemaakt aangezien ik er acht van moet hebben.
Afbeelding

en de resin ..... tja hoe moet je zoiets noemen?
Afbeelding

Vervolgens het deel waar de draagarmen aan komen te zitten.
Afbeelding

.....en een mal.....
Afbeelding

en het.... eh, zoiets waar wel een naam voor zal zijn.
De gaten worden nog verder uitgeboord zodat er een messing pijp in past.
Afbeelding

Weer iets waar ik geen naam voor heb...
Afbeelding

nog een mal,
Afbeelding

en 16 keer gekopieerd.
Afbeelding

De draagarmen.
Daar heb ik wel een naam voor.
Afbeelding

wederom een mal,
Afbeelding

en 32 draagarmen afgegoten (16 links & 16 rechts)
Afbeelding
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 04-07-2012 15:44

Maar goed weer wat verder.
Tussen het spanwiel en de eerste stel loopwielen zit nog een extra wiel.
Dat wiel zorgde ervoor dat de tracks niet extreem belast werd bij het nemen van obstakels.
Het probleem is niet het maken maar voldoende gegevens bemachtigen om te bepalen hoe het (ongeveer) uit moet zien.

Een summiere schaal tekening
Afbeelding
En een foto van het origineel als voorbeeld.
Afbeelding

Als eerste de wielen gedraaid uit alu.
Afbeelding

en voor wat detail, stukjes afval plastic..
Afbeelding

En wat Apoxie om een beetje gietstructuur te krijgen.
Afbeelding

Aangezien ik een hekel heb om hetzelfde te herhalen gelijk maar een mal gemaakt.

eerst wat afplakken....
Afbeelding

.....vol gieten met rubber.....
Afbeelding

...Tadaa een mal!
Afbeelding

Eerst een gaatje afplakken,
Afbeelding

Daarna de mal en wiel volgieten met resin.
Afbeelding

vervolgens op elkaar drukken,
Afbeelding

even wachten en de mal verwijderen.
Afbeelding
nu nog nog twee keer herhalen :D

Met voor de rest wat styreen waarna ik weer verder kan met het volgende onderdeel.
Afbeelding
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 04-07-2012 15:45

Weer wat verder, In dit geval de veren.

Een voordeel dat een draaibank een instelbare automatische voeding heeft.
Afbeelding

Binnen een minuut een veer! : Chessygrin :

oké, ze moeten nog iets ingekort worden.
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 04-07-2012 15:46

De loopwielen wilde ik oorspronkelijk van aluminium maken.
Het vervelende is alleen dat mijn voorraad alu nagenoeg op is.
Via mijn firma kan ik wel nieuw bestellen maar bij een afname van minimaal 6 meter wordt het wel prijzig.
Staal heeft de firma wel in overvloed dus heb ik voor het laatste gekozen.
Dit heeft echter het gevolg dat alleen door de wielen de T35 al 1,6kg weegt. :shock:
Afbeelding


In eerste instantie wilde ik de wielophanging van resin maken, niet echt sterk maar het zou wel voldoende moeten zijn.
Op ten duur begon ik me steeds meer te twijfelen of het sterk genoeg was.
vooral om dat te tank toch wat zwaarder werd al ik oorspronkelijk had gedacht.
En als het zwaarder zou worden moest het gelijk maar veel zwaarder worden. :twisted:

De draagarmen moesten dan maar van metaal worden.
Ik heb voor een tinlegering gekozen om dat die makkelijk is te gieten.
Hier een korte beschrijving hoe je tin giet.

Met behulp van een zgn microframe is het maken van de mal vrij eenvoudig.
Als eerste het bakje in elkaar geschroefd,
Afbeelding

daarna een 8mm plak silicone.
Afbeelding

Het te gieten onderdeel,
Afbeelding

volgepropt met silicone.
Afbeelding

Die in de plak gedrukt, met een aantal zgn klikkers waar de mal later mee gesloten kan worden.
Afbeelding

Talkpoeder om er voor te zorgen dat de tweede laag silicone er niet op blijft plakken.
Afbeelding

Vervolgens overtollige talk verwijderd,
Afbeelding

zodat de tweede laag er in gedrukt kan worden.
Afbeelding

Een dikke plaat Aluminium,
Afbeelding

met een plaat staal die vast geschroefd wordt.
Afbeelding

Vervolgens 2 uur bakken in een voorverwarmde oven op 90 graden.

Twee en een half uurtje later (de mal moest ook nog even afkoelen).
Afbeelding

Als laatste toevoer en ontluchting kanalen in de mal gesneden en de mal is klaar voor gebruik.
Afbeelding

Tin smelten en gieten maar...
Afbeelding

En ziehier het resultaat.
Afbeelding
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 04-07-2012 15:47

Het volgend onderdeel;
De schokbrekers,

De veren had ik al gewikkeld nu de rest nog.
Als eerste de uiteinden.
Van aluminium een paar flensjes gedraaid en wat plastic er op geplakt en afgewerkt met Apoxie.
Vervolgens een mal van gemaakt zodat ze in tin konden worden nagegoten.
Afbeelding

Om de schokbrekers te simuleren buisjes gemaakt, en een schijfje in een kant gesoldeerd.
Afbeelding

Alle pijpjes bij elkaar.
Afbeelding

Aangezien de buisjes straks niet een kleur van messing moeten hebben heb ik ze eerst maar zwart gekleurd.
Afbeelding

Alle onderdelen voor een schokbreker bij elkaar.
Afbeelding

Nu alleen nog moertjes draaien.
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 04-07-2012 15:48

Veel werk ja,

-Asjes van 2mm op lengte knippen,
-een kant er van afvlakken,
-en schroefdraad er op tappen.
-een busje afsteken,
-en op het asje schuiven.
-vervolgens vast solderen.
-en overtollige as afknippen.
-als laatste schoonmaken.
Afbeelding

Al met al ben ik de hele middag al bezig en nog niet klaar. : Andry :

De buisjes heb ik ontvet en in een blauwe vloeistof (die ik een keer heb gekregen) gedompeld.
10 minuten wachten en grondig afspoelen.
Ik weet alleen niet wat voor een blauwe vloeistof het precies is.
Maar het wordt dus gebruikt om messing zwart te maken (het is eigenlijk extreem donker blauw)

De veren heb ik 10mm ingekort.
Het eerste deel van de veerweg gaat nu vrij soepel.
Nu maar hopen dat het straks genoeg is.
Want het afstellen van de draaibank heeft me toen een halve middag gekost.
Gr,
Tuur

Plaats reactie