Aanpassingen om een statische T-34 om te bouwen tot een RC versie.
Het is een T34/76 model 1943 van Trumpeter
Het idee om een T-34 om te bouwen had ik al voordat deze in Nederland uit kwam.
Alleen werd er ook vermeld dat er ook een RC versie zou komen.
Maar de techniek van de WSN viel me een beetje tegen.
Vooral als je het vergelijkt met de Tamiya tanks. De aandrijving en besturing moeten vernieuwd worden.
En aangezien dat ik er al twee van Trumpeter heb, ben ik dus maar begonnen met de ombouw van een statische versie.
Voordeel is dat deze meer details heeft.
En het is weer een hele uitdaging.
Als eerste de binnenzijde vlak gemaakt.
De standaard versteviging voor het aandrijfwiel weg gesneden.
Een aluminium strip van 40x3 opmaat gezaagd en gaten geboord voor de lagerbus.
Gedraaide lagerbus met kogellagers (8x4x3) en tandwiel.
Binnenkant van H8 uitgedraaid zodat de lager bus er in past
Lagerbus gemonteerd op de aluminium strip.
H8 er op en past mooi.
Tandwiel geplaatst. Of ik dit tandwiel blijf gebruiken weet ik nog niet.
Aandrijfwiel aan de as gemaakt.
En aluminium busjes om de rollers iets dikker te maken zodat de ketting wat minder speling heeft.
U-profiel aan de zijkant gemaakt. En de gaten voor de ophanging geboord.
Draagarmen opgevuld met vloeibaar staal.
Wielas (aluminum) en draagarmas (messing) gedraaid.
Middelste 6 wielen aangepast zodat er lagers in passen.
Spanwiel aangepast voor lagers en een draadeind in de as gemaakt om het spanwiel te kunnen verstellen.
De vering van een loopwiel af (2 dagen werk).
Onderdelen (17!) voor een vering
Een extreem in gekort gaffeltje.
De bevestigingsplaat heb ik niet nodig dus gelijk maar verwijderd.
Na montage wil de motor niet meer te draaien, blijkt de schroefjes te lang zijn. Gelijk maar 1,5mm ingekort.
Aandrijfmotor klaar voor de inbouw.
Motortandwiel (17T M0,5) opgeboord.
De verkeerde aandrijf tandwiel (60T M0,5) besteld as gat is 6 in de plaats van 4mm.
Dus ook maar een messing pasbus gedraaid en in het tandwiel geperst.
Motorbevestiging gedraaid en een stuk uitgezaagd voor de tandwielen.
Verder gaten geboord en met M3 opgetapt voor de bevestiging.
De bevestiging gemonteerd.
Aandrijving en tandwielen er op klaar voor de eerste draaiproef.
De aandrijving draait met een toerental van 572omw/min bij 6V.
De tandwielen vertragen het tot 162omw/min.
De diameter van de aandrijf sprocket met track is 45mm.
Dat komt uit op 22890,6mm/min is 1,37km/h.
De theoretische schaalsnelheid komt daarmee op 21,97km/h.
Bezig geweest met de andere zijde,strip en u-profiel gemaakt.
Een foutje in de berekening waardoor er een tandwiel tussen de aandrijving en de uitgaande as moest.
Heeft ook weer een voordeel: beide motoren draaien nu dezelfde kant op.
Tussentandwiel in onderdelen.
De aandrijving kan ik niet compacter krijgen als dit.
De boven kant er op om te controleren of het nog past.
En de achterplaat, die was ik dus de eerste instantie vergeten waardoor de rechter motor naar voren moest.
Boutjes gedraaid om de 'tandwielbehuizing' vast te zetten
De sleutelwijdte is 3 in de plaats van 2,3mm maar dat heeft ook weer het voordeel als het allemaal is gespoten dan zie je de boutjes die los kunnen.
Begonnen met de overige vering
De messing ringetjes worden met een bankschroef in de RVS buisjes geperst.
Eindelijk staat de T34 op zijn track.
Helaas nog maar een, schroefjes zijn op.
Ook even wezen proefdraaien.
De motor/vertraging heeft meer koppel dan ik dacht. Moet dus straks opassen dat de tracks niet breken.
Ben ook maar begonnen met de originele transmissie.
De voorste loopwielen ook van vering voorzien.
Waarna de andere zijde ook in elkaar is gezet.
DMD ontvanger en accu er op aangesloten.
En ik heb weer een rijdende tank erbij.
nouja een onderstel
De tracks zijn jammer genoeg wel erg glad waardoor er maar weinig grip is op harde bodem.
Maar in het zand moet het wel lukken.
Nu nog de vering iets aanpassen, het is nu wel erg stug.
Een alu loop (eh, schietbuis) gedraaid.
Het duurde even want ik moest een extra lange boor bestellen om het uit te boren.
Ziet er wel beter uit tov. de standaard plastic versie.
En gelijk wat langer gemaakt voor de recoil die ik nu kan gaan maken.
begin gemaakt voor de bevesteging van de loop.
De meeste tijd zit het bedenken hoe het allemaal demontabel is te maken.
Ik moet nog een bus draaien zodat de loop soepel in en uit kan schuiven voor de recoil.
Electronica uit een servo gesloopt en voor gezorgd dat het rond kan draaien.
Recoil gemaakt.
Het werkt niet zoals ik het wil en de servo maakt een enorme herrie.
Dan maar opzoek naar een andere vertraging.
Vernieuwde versie van de recoil.
Een alu schijf gedraaid waarop een excenter geschroefd is.
De recoil gemonteerd.
Een kleine update betreft de werking van de recoil met de MF-unit:
Ik ben nu uit hoe de recoil word aan gestuurd.
Er zijn dus drie draden:
Groen is plus
Blauw is massa
en Wit is de schakel massa.
De microschakelaar verbindt de witte en blauwe massa naar de MF-unit
Wanneer men vuurt, gaat er een spanning (wat 10 seconden duurt) lopen tussen de groene en blauwe draad.
Op zich zal er niks gebeuren want de blauwe draad is onderbroken door de schakelaar.
Bij het ‘vuren’ is ook de witte draad kort massa, (0,5seconden) daardoor zal de recoilmotor gaan draaien.
Nu maakt de schakelaar de blauwe en witte draad naar de motor verbinding.
De motor blijft draaien totdat de loop weer in de voorste stand is gekomen en de schakelaar de blauwe draad (massa) weer onderbreekt.
Microswitch op de recoil gemonteerd.
Het heeft me bijna twee avonden gekost om het op de juiste plaats te krijgen.
Maar nu werkt het eindelijk!
Elevatie voor de loop; (schietbuis)
Weer een lading onderdelen binnen gekregen van Conrad
oa. een vertraging, tandheugel en tandwiel voor de elevatie systeem.
De tandheugel van polyacetal is te stug om het te buigen.
Dus gelijk maar dunner gemaakt.
Poyacetal is niet goed te lijmen dus met twee schroefjes op een rondgevijld stukje styreen gemaakt.
De nokjes zijn ervoor om de microswitches aan en uit te schakelen.
Met styreenplaat van 2mm bevesteging gemaakt voor de vertraging en eindschakelaars.
De nokjes bedienen de eindschakelaars waardoor de vertraging alleen de anderekant op kan draaien.
Ik vind dit een betere oplossing dan de slipkoppeling die standaard door Tamiya wordt gebruikt zodat de loop niet verder omhoog-laag kan.
De toren kan nu dus ook draaien.
Motor, tandwiel en draaikrans komen dus van Conrad.
En de Styreen ring is 2mm dik.
Ben nog niet tevreden met de bevesteging van de motor maar het werkt teminste.
Het was wel een heel gepriegel de motor zit bijna tegen het dak van de toren.
Houders gedraaid om de IR- en MG led in de mantle te kunnen bevestigen.
RA TA TA TA TA!!
Buisje en mantleonderdelen op maat gevijlt.
Het zit zo in elkaar dat de Battle-led achteraf er in gemaakt kan worden.
Ben nu begonnen met de gebruikelijke extra's
Niet goed te zien de messing geleiding en het stangetje om de luikjes omhoog te drukken.
Iets beter te zien het stangetje om het rechterklepje omhoog te drukken.
En een verbindingstangetje tussen de luikjes.
Goedkope servo van Conrad om het luik te bedienen.
En een blokje van styreen om de luik luikjes te bedienen.
Luik open en de luikjes dicht.
Luik dicht en de luikjes open.
Luiken aan de achterzijde kunnen nu ook open (en dicht).
En de externe brandstoftanks gemonteed.
Oja,
Messing uitlaten gemaakt ter voorbereiding voor de rookgenerator
Aangezien de bouwdoos niet is gemaakt om te rijden is het plastic maar 1,5mm dik.
Eigenlijk veelte slap.
Vandaar dat ik de aandrijving en ophanging aan elke zijde aan een aluminiumstrip heb gemaakt.
Wat nu dus moest gebeuren is de twee strippen aan elkaar maken om een stevig raamwerk te krijgen.
Een aluminium hoeklijn (20x10x2) opmaat gezaagd en inkepingen gemaakt voor de motor en tandwielen.
Gaatjes in de hoeklijn geboord en overgenomen op de strippen in de tank.
De gaten in de strippen vervolgens met M1,6 opgetapt.
Het past precies met minimale ruimte.
De verstevegings hoeklijn kan nu tevens dienen als montagepunt voor het bovenste deel van de romp. Vandaar het tapgat (M2) in het midden.
Aan de binnenkant van de romp een strip (47x10x2) gelijmd waarop een plaatje (20x18x1,5) is geschroefd.
Je kunt hier ook mooi de messing uitlaten zien
Via het luik kan nu de bovenkant vastgeschroefd worden.
De Trompeter T34 heeft vering met dezelfde lengte als het orgineel (op schaal natuurlijk).
De WSN versie is korter, zie de foto van Theo.
De lengte van een veer zegt natuurlijk niets van de stugheid er van.
Maar op die Duitse forumposting hadden ze dus waarschijnlijk over een WSN tank.
En als daar een accu, luidspreker, DMD, MF en dergelijke in komt zijn de veren te zwak.
De banden glimmen nog al.
Dus om ze gebruikt er uit te laten zien eerst bewerkt met een soldeerbout.
En daarna met een stukje grof schuurpapier om er krassen in te krijgen.
Rechts een band nog in originele toestand.
Als laatste met een messingborstel de krassen vervaagt.
De eerste spuitsessie!
Voor het spuiten eerst nog even een lasnaadje rond de sleephaken gemaakt.
De bodem met washprimer gespoten.
De wielen en draagarmen.
Even dit berichtje plaatsen tijdens het drogen.
Zo meteen alles in Dark Green (XF-61) spuiten.
De ondergrond is Washprimer van Sigma een twee komponenten etsende metaalprimer maar werkt dus ook op plastic.
De onderdelen donker groen.
Om de binnenkant enigzins zanddicht te maken heb ik de U-profielen aan de achterzijde aangepast.
Aan de voorzijde moest er nog een versteveging komen.
gaatje boren....
Barst breekt het boortje
Dan maar iets hoger een tapgat gemaakt.
De versteveging kan nu ook gebruikt worden om de voorkant van de romp vast te zetten.
Kom ik van het werk en is mijn bestelling van Axel binnen.
Gelijk uitgepakt heb ik een DMD in de plaats van een MF-unit binnen gekregen!
Dat is balen
Na ja, kan altijd weer van pas komen.
Dan maar de WSN tracks uitgepakt en gelijk vergeleken met die van Trompeter.
De bovenste zijn van WSN.
Er zit een verhoging daar waar de schakels aan elkaar zitten.
Het plastic is iets zachter in vergelijking met die van Trumpeter.
Heeft ook weer zijn voordelen heb je iets meer grip op gladde bodem.
Even passen....
Hmmm.....
De track is een dubbele schakel korter dan die van trompeter.
Als de spanner minimaal zit wordt het voorste en achterste loopwiel nog omhoog getrokken.
Niet handig!
Een schakel verlengt en het past nu veel beter.
Dus gelijk nog maar een setje tracks bij bestelt.
Wel een weer beetje mazzel de Flitsunit past in ieder geval in de loop.
Ik was al bang dat ik de isolatie van de flits moest verwijderen.
Vandaag de MF-unit en tracks binnen gekregen.
Kan ik eindelijk verder.
Tijdens het wachten ondertussen luiken in de toren inclusief de vergrendeling beweegbaar gemaakt.
Nu ik alle onderdelen heb die in de tank moet komen,
Ben ik vandaag aan het schuiven om ze op de juiste plaats te krijgen.
Zoiets moet het ongeveer worden.
Schakelaar en laadplug voor de T34
Nu weet ik teminste hoe hoog ik de speakerbox kan maken.
Eindelijk een fan gevonden die klein genoeg is om in de speakerbox te bouwen.
De speakerbox heeft voorin nog net voldoende ruimte voor de rookgenerator.
Er moet dus behoorlijk wat messing pijp in de tank komen.
De te solderen pijpstuken passend op elkaar maken.
Na het solderen het na binnenstekende deel weg vijlen.
Het dicht maken van de pijp:
Een stukje messingplaat en te solteren pijp eerst vertinnen.
Daarna de pijp op de plaat drukken en met de soldeerbout het verhitten totdat het tin smelt.
Het overtollige plaat met een schaar afknippen.
En met een vijl de randen mooi glad maken.
En zo maak je in een paar uur een spruitstuk.
En zo ziet het er uit in de T34.
Eerst de globale layout van de rookgenerator en tank.
Vulpijp, ontluchting en verbinding naar de rookgenerator gemaakt.
En buiswerk aan de generator gesoldeerd.
Hoezo omslachtig....
Eindelijk rook uit de uitlaten.
Zo ziet het eruit als de speaker uit staat.
en zo aan....
Even snel een stekker gemaakt voor de recoil unit.
Aangesloten om de werking te controleren......
Komt er een verdacht luchtje uit de MF-unit.
Kan mezelf wel voor mijn kop slaan.
Is de MF-unit naar zijn grootje geholpen?
Heb ik per ongeluk de schakel en de massa draad omgewisseld.
Stom stom stom!!!
Geluid en flits werkt nog wel maar de recoil??
De recoil van de Tiger aan gesloten om te kijken of er nog leven in zit.
Geeft de MF alleen nog de spanning om de motor te laten draaien.
Geen puls meer. F**k f**k
Als ik wil schieten krijg ik van de MF-unit alleen voor ca 10 sec spanning voor de recoil.
Daar moet nog iets mee te maken zijn?
Een uurtje aan het puzzelen met een relais, condensator, weerstanden, diodes en een hoop draadjes.
Kom ik met deze spaghetti.
En het werkt ook nog!
Dat is mazzel, ik was al bang dat ik opnieuw €140,- voor een MF unit moest uitgeven..
En nu weer kijken of het allemaal in de tank is te proppen.
Het bovendek is van onderdelen voorzien, en wat schade gemaakt.
Zodat ik vanmiddag kon beginnen met het spuitwerk.
Als eerste alles in de primer
En vervolgens donker groen.
Nu de transfers nog.
Een tweede ventilator in de speaker box gemaakt.
De stroom toevoer wordt af getapt van de aandrijf motoren.
Bij stationair toerental draait alleen de kleine fan.
Bij gas geven gaat de grote fan ook draaien waardoor de rook met meer kracht uit de uitlaat stroomt.
De tweede fan draait toeren afhankelijk, dwz hoe harder de tank rijd des te harder draait de fan.
And let there be light!
T34/76 nr.C 172
1st Guards Mechanized Corps. April 1943 hunting for Panzers.
En dat was het weer.
T-34 van statisch naar dynamisch
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
T-34 van statisch naar dynamisch
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 01-05-2012 13:07
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59