Als eerste oorzaak wordt meestal het slippen van de slipkoppeling in het laatste tandwiel genoemd.
En als oplossing; het vastlijmen van die slipkoppeling.
Het vervelende daarvan is dat er geen beveiliging meer is tegen het "tandwielpoetsen".
Ikzelf heb kleine stukjes styreen in de koppeling gemaakt zodat er toch nog enigzins slip kan optreden.
Een beetje omslagtig en niet bedrijfzeker.
Nu een oplossing die eenvoudig is en zonder extra materialen is te relaiseren.
Eenvoudig de middelste tandwiel met het tandwiel met slipkoppeling verwisselen.
Onderdelen van het laatste tandwiel.
Onderdelen van het middelste tandwiel.
Zo als je kan zien zijn de maten van de tandwielen het zelfde.
En de vertraging kan weer in elkaar worden gezet.
Maar nu dus alleen de tandwielen wisselen.
Klaar om weer in de tank geplaatst te worden
Nu hoeft het sliptandwiel minder koppel over te brengen waardoor er dus minder snel slip optreedt.
Ik heb het bij mijn KT in aanbouw ook geprobeerd.
Je hebt iets meer kracht nodig om de toren met de hand te draaien.
Ik ben er verder achter gekomen dat nu soms het tandwiel over de tandkrans loopt.
Een oplossing is de behuizing sterker maken.
Als proef heb ik (met drie nylonbanden aan elkaar) de behuizing van de rotatie unit verstevigd.
Nu ratelt alleen het sliptandwiel.
En er is zelfs genoeg weerstand om de tank te laten bewegen.
Toren draai probleem Tamiya tanks
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Toren draai probleem Tamiya tanks
Gr,
Tuur
Tuur