Quadcopters!

Vliegen, driften, racen, noem het maar op, hier mag het.
Plaats reactie
Mark v Hoek
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-04-2012 22:09

Quadcopters!

Bericht door Mark v Hoek » 21-02-2014 19:50

Hey

Sinds de bulldog het niet meer eens is met zn wielen ben ik langzaamaan helemaal verslaafd geraakt aan de quadcopters en het FPV vliegen :D

Het is begonnen met de Q450F "Mohawk".
Hij is begonnen als LOS quadcopter met een simpel KK bordje maar is in de loop der tijd uitgegroeid tot een volwaardige FPV machine :D

Afbeelding

Hier nog wat filmpjes vanaf mohawk gefilmd:

http://www.youtube.com/watch?v=FttdAfIaNvs

http://www.youtube.com/watch?v=HEP8gFlI1HU

http://www.youtube.com/watch?v=eTOE1QpCvYA


Afgelopen winter heb ik van een vliegmaat een TBS discovery frame gehad waar de vorige gebruiker de current sensor verkeerd op aangesloten had. Resultaat daarvan was een stuk van de bodemplaat dat weggebrand was recht onder een van de armen.
Dit heb ik gelukkig kunnen repareren en hij vliegt weer heerlijk nu:

Afbeelding

Filmpje vanaf de TBS:

http://www.youtube.com/watch?v=_3QZhwGN_pk

http://www.youtube.com/watch?v=yCqgO0CbrSc


Omdat het winter werd en de minimania begon heb ik zelf een mini quadcopter frame ontworpen en gebouwd op basis van de TBS Discovery.
Dit kleine beestje moest een echt monster gaan worden in de lucht dus heb er lekker veel power op gezet. Hij heeft nu een power to weight ratio van 3,5 op 1 :D

Fotos:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Filmpjes:

http://www.youtube.com/watch?v=LElKwamxMPg

http://www.youtube.com/watch?v=18Af7SERSRw


Ook bouw, repareer, reviseer, tune en verkoop ik quadcopters.
Dus mocht er iemand interesse hebben laat van je horen!

Zijn er hier nogmeer quadcopterpiloten toevallig?

Groeten
HL M41A3 Walker Bulldog PRO Edition

Mark v Hoek
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-04-2012 22:09

Bericht door Mark v Hoek » 05-03-2014 18:04

http://www.youtube.com/watch?v=zB-cGxwMhzA

Misschien ook een leuke locatie voor een tankmeeting?
HL M41A3 Walker Bulldog PRO Edition

Mark v Hoek
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-04-2012 22:09

Bouwverslag Freakert Productions FQ05

Bericht door Mark v Hoek » 21-03-2014 18:47

Hey

Bij deze een simpel bouwverslagje van de FP FQ05.
Dit is een mini quadcopter gebaseert op de TBS Discovery.
Frameplaten zijn gemaakt van 1,5mm G10.

Wat heb je daarvoor allemaal nodig:

De onderdelen:

We beginnen met de framekit.
Alle benodigde schroeven worden meegeleverd:

Afbeelding

Als aansturing gebruik ik in dit geval de Naze32 Acro:

Afbeelding

Om het geheel van stroom te voorzien heb je 11cm rode en zwarte 16AWG kabel nodig:

Afbeelding

En een stapel regelaars en motoren,
In dit geval gebruik ik:
- Emaxx 2805 2840kv motoren,
-Afro 12A Regelaars

Afbeelding


De armen kan je meebestellen met het frame of zelf maken van 10x10mm alu profiel.
Voor een FQ05 krijg je armen van 10,5 cm, (5" props)
Voor een FQ06 krijg je armen van 12,7 cm. (6" props)

De gaten om de armen aan het frame te bevestigen komen op 1cm van het uiteinde.

Om de gaten voor de motorbevestiging netjes af te tekenen plak ik eerst wat schilderstape op de armen:

Afbeelding

Daarna markeer je de gaten:

Afbeelding

En begin je met boren:
Ik begin altijd met 1mm, vervolgens 3mm, en daarna 4mm.

Afbeelding

En als dat goed gaat komt het er zo uit te zien en zijn ze klaar voor gebruik:

Afbeelding

Bij deze bouw ga ik nog geen FPV spul inbouwen omdat de volgende eigenaar dat zelf wil doen.
Wel houd ik alvast rekening met de stroomtoevoer naar het FPV gebeuren.
Inbouw van FPV spullen zal ik later bijvoegen aan de hand van mn eigen frame.

----------------------------------------------------------------------

De Bouw

We hebben nu dus alles wat we nodig hebben dus kan er begonnen worden aan het bouwen.
Als eerste ga ik de regelaars op dieet zetten.
Dit wegen ze rechtstreeks uit de verpakking:

Afbeelding

Aangezien de regelaars op de armen dichtbij de motoren komen te zitten zijn de draden richting de motor alleen maar overbodig gewicht dus die gaan er vanaf.
Ook de stekkers aan de accukant gaan eraf omdat ze aan de kabelboom gesoldeerd gaan worden.
De drie aderige kabel voor de aansturing kort ik nu nog niet in, dat doe ik later zodat ik ze meteen netjes op maat kan knippen.

Afbeelding

Als ze alle 4 gedaan zijn houd je zoiets over:

Afbeelding

Dan zijn de motoren aan de beurt.
Ook daar zit te lange draad aan die ik ingekort heb.
Nadeel van motordraden inkorten is dat het gaat om lakdraden. Als je deze wil solderen hecht de soldeer alleen op het uiteinde waar geknipt is en dat is niet sterk genoeg.
Om te zorgen dat er een sterke verbinding komt zal je een deel van de lak moeten verwijderen. Dit gaat best handig met wat asperine of paracetamol en een dikke soldeerbout.
Zelf krab ik zoveel mogelijk van de lak weg voor ik ze tussen de soldeerbout en de asperine duw zodat ik zo kort mogelijk de asperine hoef te verwarmen.
(lucht die er af komt is niet echt gezond volges mij)

Afbeelding

Als dat gedaan is zul je zien dat de tin wil blijven plakken aan de eindjes en dan zijn ze klaar om aan de regelaars gezet te worden:

Afbeelding

Maar voordat ik dat ga doen maak ik eerst de kabelboom.
Als eerste heb ik de zwarte stekkers van de 3aderige kabel gehaald zodat de draad door de armen gevoerd kan worden.
Ik leg een klein lusje in de kabel als trekontlasting. Mocht je nu bij een crash ergens achter blijven hangen met een regelaar word niet je aanstuurkabel doorgesneden door de armen.
Vervolgens de regelaars aan de kabelboom gesoldeerd en alvast draad aangelegd om de FPV setup te voeden:

Afbeelding

Stekkers eraan zodat er een accu aan kan:

Afbeelding

En dan is het tijd om het tussen de frameplaten te sandwitchen.
FPV voeding komt aan de voorkant, aansturingskabels gaan door het grote gat naar boven en stekkers komen aan de achterkant.

Voor dat de armen tussen de frameplaten gaan is het aan te raden eerst de nylon spacers te monteren omdat je daar later wat lastiger bij komt.
De schroeven die de armen vasthouden worden voorzien van revetjes zodat de schroeven de frameplaten niet beschadigen als de armen naar achteren klappen.
De armstoppers krijgen geen revetjes.
De armen worden vast gezet met de buitenste schroeven en de binnenste schroeven zijn om de armen op hun plaats te houden:

Afbeelding

Vervolgens gaan de alu spacers erop:

Afbeelding

Nu is het tijd om de motoren aan de regelaars te solderen.
Doe alvast krimpkous over de regelaar omdat dat bijna niet meer gaat als de motoren vast zitten:

Afbeelding

Vervolgens soldeer je de motordraden op de daarvoor bedoelde soldeerpads op je regelaar.
(Er is tegenwoordig speciale reverse firmware beschikbaar dus je hoeft niet meer bij 2 motoren 2 draden om te wisselen als je flashgereedschap hebt)

Daarna heb ik het originele labeltje van de regelaars er terug tussen gedaan en de krimpkous netjes laten krimpen:

Afbeelding

Dan is het tijd om alles vast te zetten. De motoren worden in de voetjes gezet en de grubscrews worden er met een dun laagje locktight stevig op aangedraaid.
Regelaars worden vast gezet met een tywrap.

Dan is het tijd voor propadapters en het Naze32Arco bordje.
Aangezien het een redelijk krap frame is word de hoogte van de Naze32 aangepast aan de dikte van de te gebruiken ontvanger ivm de aansluitingen naar de regelaars die onder 90 graden op de ontvanger gericht zijn. Dit doe je door extra nylon moertjes te gebruiken.

Afbeelding

Dan is het tijd om de laatste kabels in te korten, van stekkers te voorzien en aan te sluiten.

Afbeelding

Nu is ook een mooi moment om je regelaars te voorzien van de nieuwste firmware en evt reverse firmware.
Motor 1, rechtsachter, CW
Motor 2, rechtsvoor, CCW
Motor 3, linksachter, CCW
Motor 4, linksvoor, CW

Afbeelding

Vervolgens nog een stukje klittenband voor de ontvanger, propellors en het topdeck erop:

Afbeelding


---------------------------------------------

Nu heb je in principe een vliegbare quadcopter.
Alleen ontvanger toevoegen en gaan met de :banana:

Eerste test vlucht:
[youtube]zeyZUBc6y2k[/youtube]

Tot zover deze build. Binnenkort de uitleg over FPV aansluiten.
HL M41A3 Walker Bulldog PRO Edition

Mark v Hoek
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-04-2012 22:09

Bericht door Mark v Hoek » 23-03-2014 16:03

FPV Inbouwen

De FQ05 is ontworpen als FPV quadcopter, dus daar moet natuurlijk ook FPV apparatuur in :)

Dit zijn de aan te raden onderdelen:
- Pololu Stepup U3V12F12
- Sony 600TVL cam
- Kabel met stekker die in de camera past
- VTX, In dit geval een Fatshark 250mW

Afbeelding

Om te beginnen krijgt de VTX een plaatsje achterop het bovendeck:
Ik zet deze vast met stevige dubbelzijdige tape.

Afbeelding

Vervolgens zorg ik dat er een stabiele 12 volt in mn quad komt door de Pololu aan te sluiten op de draden die ik eerder speciaal voor de FPV setup aangelegd heb. Zelf hou ik van plug en play waar het mogelijk is dus ik zet netjes stekkers aan de draden die van de kabelboom afkomen.

Let op, de GND word in de stekker op de pololu gesplitst om extra tin/krimpkous te besparen en het gewicht laag te houden.

Afbeelding

De pololu komt vervolgens met een druppel hotglue voorop op de onderkant van het middendeck te zitten met de stekkers naar boven.

De camera word zoals te zien is stevig vastgezet met tywraps aan de aluminium spacers. Ik heb er rubber/siliconen slang tussen zitten om trillingen en beschadigingen te beperken.

Let op; Zolang de alu spacers nog niet vast op hun plek zitten de tywraps nog niet helemaal aantrekken zodat je alles nog terug op zn plek krijgt.

Afbeelding

Het stekkertje wat in de camera gaat borg ik voor de zekerheid met een drupje hotglue.

Ook heb ik een flinke klodder Hotglue op het metalen buisje gedaan wat achter aan de camera hangt. Dit omdat dat vaak het eerste is wat kapot gaat aan je camera.

Als dit allemaal gedaan is kan het topdeck er terug op en kunnen de draden naar de VTX doorgevoerd en op maar geknipt worden.
Ook hier gebruik ik een kleine lus als trekontlasting:

Afbeelding

Vervolgens komt er nog een Mobius camera op om in HD op te kunnen nemen:

Afbeelding

En dan is ie klaar om los te laten!
HL M41A3 Walker Bulldog PRO Edition

Mark v Hoek
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-04-2012 22:09

Bericht door Mark v Hoek » 17-06-2014 18:30

https://www.youtube.com/watch?v=o_Tuf97syr8

Op t einde komt leroy ook nog ff voorbij met zn scaler.
HL M41A3 Walker Bulldog PRO Edition

Mark v Hoek
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-04-2012 22:09

Bericht door Mark v Hoek » 05-12-2014 18:19

HL M41A3 Walker Bulldog PRO Edition

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 06-12-2014 19:06

Ik dach al...
Jay die kan goed vliegen....
Tot ik het laatste filmpje zag.
Mare... Het ziet wel spectaculair uit :shock:
Gr,
Tuur

Mark v Hoek
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-04-2012 22:09

Bericht door Mark v Hoek » 09-12-2014 16:51

Haha, laatste filmpje was een oefenavondje voor Multicopter race 4 die op die locatie gehouden zou worden.
Nog nooit daar gevlogen en toen gelijk op high speed gaan proberen, dat kan niet lang goed gaan :D

Al met al alleen een paar propellors gesloopt gelukkig :D
HL M41A3 Walker Bulldog PRO Edition

Plaats reactie