Gearboxen schoonmaken

Alles over HengLong tanks
Plaats reactie
Mark v Hoek
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-04-2012 22:09

Gearboxen schoonmaken

Bericht door Mark v Hoek » 24-09-2012 18:10

Hallo

Ik heb mn Bulldog uit elkaar liggen op het moment, dus ook mooi de gelegenheid om mn gearboxen van zand en zooi te ontdoen.

Maar nu ben ik op zoek naar manieren om de gearboxen schoon te krijgen!
Ik heb in het verleden al eens geprobeert met kruipolie de boxen schoon te spuiten, maar aangezien je dan bijna een hele bus nodig hebt om het schoon te krijgen, ben ik op zoek naar "betere" manieren

Dus,, hoe doen jullie het?

Groeten
HL M41A3 Walker Bulldog PRO Edition

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 24-09-2012 21:24

Hoi Mark,
Om de vertraging schoon te maken haal ik ze helemaal uitelkaar.
Vervolgens met een oude tandenborstel alle tandwielen een voor een schoon poetsen.
Vervolgens in elkaar zetten en lichtjes smeren.
Dit is helaas een langdurig een saai klusje.
Gr,
Tuur

Mark v Hoek
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-04-2012 22:09

Bericht door Mark v Hoek » 01-10-2012 15:51

Hey

De gearboxen zijn ondertussen weer schoon. Ik had weinig zin om met een tandenborstel te gaan prutsen, dus ik heb het iets anders gedaan!

Ik heb mijn ultrasoon reiniger gepakt, laagje wasbenzine erin gedaan, en de gedemonteerde gearboxen er in gelegd. Per gearbox heb ik ze 3 minuten laten reinigen, en het kwam er als nieuw uit!

Gelijk van deze gelegenheid gebruik gemaakt om een korte How-To te maken over hoe ze terug in elkaar te zetten!

-----------------------------------------------------------------------------------------

Heng Long Gearboxen terug opbouwen:

Voor deze How-To gebruik ik de gearboxen uit de HL M41A3 Walker Bulldog, sommige modellen kunnen er mischien net iets anders uit zien (correct me if im wrong!)

Aangezien ik nogal wat speling op de uitgaande as had, heb ik deze gelijk meegenomen in deze How-To aangezien dit een mooi moment is voor deze simpele ingreep!

Het probleem bij deze as is dat het tandwiel op de as is geperst, bij mij is dit in de loop der tijd iets verschoven! Om dit weer goed te krijgen heb ik de as in de bankschroef gezet:

Afbeelding

Vervolgens een bus gezocht die mooi op het tandwiel past zonder dat ik de tanden ermee beschadig. Nu kan je voorzichtig het tandwiel terug tikken!
Let hierbij op dat het glijlager nog moet kunnen draaien op de as, als dit niet meer kan, draai het geheel om en tik het tandwiel voorzichtig ietsjes terug:

Afbeelding

Als het goed gegaan is zijn nu alle tandwielen weer terug in nieuwstaat en kunnen we beginnen met het terug opbouwen van de gearboxen!

Pak een van de zijplaten waar de lagerbus van de uitgaande as nog in zit,
En leg vervolgens een klein druppeltje vet in deze bus zodat de uitgaande as soepel blijft draaien:

Afbeelding

Vervolgens pak je de andere zijplaat, hier zet je vervolgens de tandwielen op deze manier in:

Afbeelding
Afbeelding

Als dit gelukt is kunnen je de 2 delen samenvoegen. Dit werkt het makkelijkst door de helft met de tandwielen op de zijkant neer te leggen en de helft met het drupje vet er langs boven op te leggen.
Als dit goed gegaan is houd je zoiets over:

Afbeelding

Nu kunnen de schroefjes er terug in. Begin met de 2 schroefjes aan de onderkant zodat het geheel niet meer uit elkaar kan vallen:

Afbeelding

Draai ze nog niet helemaal vast, dit doen we later als alle schroeven op hun plaats zitten.

Vervolgens kunnen de afstandsbusjes en ringetjes weer tussen de helften en ook hier de schroefjes weer in en deze niet helemaal vast draaien.
Let op, de ringetjes horen tussen de zijplaten en de afstandsbussen:

Afbeelding

Als dit allemaal gedaan is kunnen we controleren of de gearboxen nog soepel draaien. Als dit het geval is kun je 1 voor 1 de schroeven vast gaan draaien.
Let tussen iedere schroef goed op dat alles nog soepeltjes en zonder speling kan blijven draaien!

Als alle schroeven weer vast zitten en alles soepeltjes draait is het tijd om de motoren weer terug aan de gearboxen te zetten.
Let goed op welke de linker en rechter motor zijn!

Als dit allemaal gelukt is houd je zoiets over:

Afbeelding

Deze gearboxen zijn weer netjes en klaar om terug in de tank te monteren!

Groeten
HL M41A3 Walker Bulldog PRO Edition

Plaats reactie