Heng Long Gearboxen opbouwen

Alles over HengLong tanks
Plaats reactie
Mark v Hoek
Berichten: 125
Lid geworden op: 24-04-2012 22:09

Heng Long Gearboxen opbouwen

Bericht door Mark v Hoek » 01-10-2012 16:04

Heng Long Gearboxen terug opbouwen:

Voor deze How-To gebruik ik de gearboxen uit de HL M41A3 Walker Bulldog, sommige modellen kunnen er mischien net iets anders uit zien (correct me if im wrong!)

Aangezien ik nogal wat speling op de uitgaande as had, heb ik deze gelijk meegenomen in deze How-To aangezien dit een mooi moment is voor deze simpele ingreep!

Het probleem bij deze as is dat het tandwiel op de as is geperst.
Bij mij is dit in de loop der tijd iets verschoven waardoor de lagerbus niet meer in de zijplaat blijft hangen!
Om dit weer goed te krijgen heb ik de as in de bankschroef gezet:

Afbeelding

Vervolgens een bus gezocht die mooi op het tandwiel past zonder dat ik de tanden ermee beschadig. Nu kan je voorzichtig het tandwiel terug tikken!
Let hierbij op dat het glijlager nog moet kunnen draaien op de as, als dit niet meer kan, draai het geheel om en tik het tandwiel voorzichtig ietsjes terug:

Afbeelding

Als het goed gegaan is zijn nu alle tandwielen weer terug in nieuwstaat en kunnen we beginnen met het terug opbouwen van de gearboxen!

Pak een van de zijplaten waar de lagerbus van de uitgaande as nog in zit,
En leg vervolgens een klein druppeltje vet in deze bus zodat de uitgaande as soepel blijft draaien:

Afbeelding

Vervolgens pak je de andere zijplaat, en voorzie deze van een beetje locktight zodat de lagerbus van de uitgaande as voortaan op zijn plaats blijft zitten!

Afbeelding

Als dit gelukt is zet je vervolgens de tandwielen op deze manier in de zijplaat:

Afbeelding
Afbeelding

Als dit gelukt is kunnen je de 2 delen samenvoegen.
Dit werkt het makkelijkst door de helft met de tandwielen op de zijkant neer te leggen en de helft met het drupje vet er langs boven op te leggen.

Als dit goed gegaan is houd je zoiets over:

Afbeelding

Nu kunnen de schroefjes er terug in. Begin met de 2 schroefjes aan de onderkant zodat het geheel niet meer uit elkaar kan vallen:

Afbeelding

Draai ze nog niet helemaal vast, dit doen we later als alle schroeven op hun plaats zitten.

Vervolgens kunnen de afstandsbusjes en ringetjes weer tussen de helften en ook hier de schroefjes weer in, deze nog niet helemaal vast draaien!
Let op, de ringetjes horen tussen de zijplaten en de afstandsbussen:

Afbeelding

Als dit allemaal gedaan is kunnen we controleren of de gearboxen nog soepel draaien. Als dit het geval is kun je 1 voor 1 de schroeven vast gaan draaien.
Let tussen iedere schroef goed op dat alles nog soepeltjes en zonder speling kan blijven draaien!

Als alle schroeven weer vast zitten en alles soepeltjes draait is het tijd om de motoren weer terug aan de gearboxen te zetten.
Let goed op welke de linker en rechter motor is!

Als dit allemaal gelukt is houd je zoiets over:

Afbeelding

Deze gearboxen zijn weer netjes en klaar om terug in de tank te monteren!

Na het monteren is het tijd om het geheel een beetje te smeren. Ik gebruik hiervoor naaimachine olie.
Vet heb ik in het verleden ook geprobeerd, maar hier blijft juist de vervuiling aan plakken en slijt het geheel juist harder!

Een makkelijke manier om het geheel te smeren is door de motoren langzaam te laten draaien en waar nodig
een druppeltje olie op de tandwielen te laten vallen, zo word de olie mooi verspreid over de hele gearbox!

Heb je nog opmerkingen of aanvullingen, laat van je horen!

Groeten
HL M41A3 Walker Bulldog PRO Edition

LeroydeLooff
Site Admin
Berichten: 109
Lid geworden op: 24-04-2012 19:26

Bericht door LeroydeLooff » 01-10-2012 19:31

Goed bezig gast, stickyfied :wink:
Afbeelding

Plaats reactie