Nog een 1/6 Panzer II
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Nou, het zit dus niet mee...
Dit zijn dus de tracklinks die van metaal moeten worden.
Tijdens de Intermodellbau in Dortmund heb ik bij de Tinnen Roos een nieuwe (en wat grotere) microframe gekocht.
Dit is een frame om vormen te maken.
En twee kilo Zamac, lekker goedkoop!
De bodem plus de eerste rand.
Twee tracklinks schoon gemaakt en voorzien van messing staafjes.
Bij een tracklink ben ik al begonnen een deel op te vullen.
een plaat silicone rubber in het frame gedaan, en vervolgens de tracklinks erin gedrukt.
En daarna "klikkers" om de onderdelen in de mal gedrukt.
Deze zorgen de voor dat de mal precies in elkaar komt.
Het eerste deel ingesmeerd met een zeer fijn talkpoeder.
De tweede silicone rubber plaat op de eerste gedrukt.
En de derde..
verder dus ook een derde laag van de frame
Een 1cm dikke aluminium plaat erop...
En de bovenkant vast geschroefd.
De frame moet nu twee uur bakken op 90 graden....
En zo komt de mal uit het frame.
giet kanaaltjes en uitlopers in de mal gesneden. en snel een gieting gedaan.
Op het eerste gezicht ziet het er prima uit....
Echter....
Temperatuur misschien niet goed.
Dat zal best kunnen aangezien ik geen thermometer heb die tot 500graden kan. Ik moet de temperatuur dus gokken.
Helaas bij de tweede gieting is de mal al naar de klote....
Dus nu maar weer een nieuwe mal maken....
Dit zijn dus de tracklinks die van metaal moeten worden.
Tijdens de Intermodellbau in Dortmund heb ik bij de Tinnen Roos een nieuwe (en wat grotere) microframe gekocht.
Dit is een frame om vormen te maken.
En twee kilo Zamac, lekker goedkoop!
De bodem plus de eerste rand.
Twee tracklinks schoon gemaakt en voorzien van messing staafjes.
Bij een tracklink ben ik al begonnen een deel op te vullen.
een plaat silicone rubber in het frame gedaan, en vervolgens de tracklinks erin gedrukt.
En daarna "klikkers" om de onderdelen in de mal gedrukt.
Deze zorgen de voor dat de mal precies in elkaar komt.
Het eerste deel ingesmeerd met een zeer fijn talkpoeder.
De tweede silicone rubber plaat op de eerste gedrukt.
En de derde..
verder dus ook een derde laag van de frame
Een 1cm dikke aluminium plaat erop...
En de bovenkant vast geschroefd.
De frame moet nu twee uur bakken op 90 graden....
En zo komt de mal uit het frame.
giet kanaaltjes en uitlopers in de mal gesneden. en snel een gieting gedaan.
Op het eerste gezicht ziet het er prima uit....
Echter....
Temperatuur misschien niet goed.
Dat zal best kunnen aangezien ik geen thermometer heb die tot 500graden kan. Ik moet de temperatuur dus gokken.
Helaas bij de tweede gieting is de mal al naar de klote....
Dus nu maar weer een nieuwe mal maken....
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Je moet maar denken;
Driemaal is scheepsrecht.
Dit is dus de derde mal.
bij de vorige had ik het probleem van het lossen van de onderdelen.
Maar nu met wat experimenteerwerk van de temperatuur lukt het aardig.
De trackpennen zijn nu nog slechts cocktailprikkers, maar het gaat om idee.
Nu nog een paar meter messing buis scoren zodat ik verder kan met gieten.
Driemaal is scheepsrecht.
Dit is dus de derde mal.
bij de vorige had ik het probleem van het lossen van de onderdelen.
Maar nu met wat experimenteerwerk van de temperatuur lukt het aardig.
De trackpennen zijn nu nog slechts cocktailprikkers, maar het gaat om idee.
Nu nog een paar meter messing buis scoren zodat ik verder kan met gieten.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Het heeft even geduurd voordat de bestelling binnen was ,maar ik kan weer verder met de tracks.
Behalve messing buis en staf materiaal heb ik mezelf ook nog iets cadeau gedaan.
Nu ben ik er achter gekomen dat ik deze kapzaag veel eerder had moeten kopen.
In een poep en een zucht 5 meter bus op maat gezaagd.
Behalve messing buis en staf materiaal heb ik mezelf ook nog iets cadeau gedaan.
Nu ben ik er achter gekomen dat ik deze kapzaag veel eerder had moeten kopen.
In een poep en een zucht 5 meter bus op maat gezaagd.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Tracks gieten gaat nu redelijk.
De temperatuur moet ongeveer 475 graden zijn.
En ik kan 6 gietingen doen voordat de mal te heet wordt.
Bij een te hete mal krijg je weer gietfouten.
Verder ook begonnen met het maken van de trackpennen.
2mm messing staf op maat gezaagd,
Uiteinden schuin afslijpen, zodat er 4mm schroefdraad op gesneden kan worden.
Daarna een drupje Loctite op een dopje, schroefdraad er doorheen halen en een schroefje erop draaien.
Aan de andere zijde van de trackpennen komen dus stopmoertjes.
En langzaam krijg je een complete track.
De temperatuur moet ongeveer 475 graden zijn.
En ik kan 6 gietingen doen voordat de mal te heet wordt.
Bij een te hete mal krijg je weer gietfouten.
Verder ook begonnen met het maken van de trackpennen.
2mm messing staf op maat gezaagd,
Uiteinden schuin afslijpen, zodat er 4mm schroefdraad op gesneden kan worden.
Daarna een drupje Loctite op een dopje, schroefdraad er doorheen halen en een schroefje erop draaien.
Aan de andere zijde van de trackpennen komen dus stopmoertjes.
En langzaam krijg je een complete track.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Het volgend project in het project...
De aandrijfwielen van de kit zijn niet te gebruiken.
Ik heb eerst nog een mal gemaakt zodat ik de wielen in slijtvast resin kon gieten.
Een probleem daarbij is dat de wielen nooit zuiver rond kan krijgen.
Een andere optie is om de wielen te maken uit aluminium.
Welnu mijn vorderingen tot nu toe.
Het basismateriaal,
een plaat van 5mm en een van 10mm dik.
Ik moest eigenlijk 12mm hebben maar dat was helaas niet op voorraad op mijn werk.
Als eerste de binnenkant gedraaid.
En de ring, wat later dus de tandkrans moet worden.
Helaas is het gedraaide oppervlak niet echt geweldig.
Dit komt doordat het materiaal erg resoneert tijdens het draaien.
Straks zal ik de delen stralen, dan valt het ruwe oppervlak wat minder op.
Binnenkant en ring tijdelijk samengevoegd.
En waarom maak ik het aandrijfwiel in twee delen?
Welnu op deze manier kan ik eenvoudig de vertanding overtrekken van het originele wiel.
Maar eerst even met een watervaste stift de ring zwart gemaakt zodat de aftekening goed is te zien.
En na een uurtje slijp- en vijl werk ziet de tandkrans er zo uit.
Even een stuk track er omgelegd om te controleren of het een beetje past.
Ik moet zeggen.... het valt niet tegen.
Straks wordt de tandkrans dmv 20 schroefjes en moertjes vast gezet.
Maar die moet ik eerst nog even bestellen.
Op naar het volgende wiel.......
De aandrijfwielen van de kit zijn niet te gebruiken.
Ik heb eerst nog een mal gemaakt zodat ik de wielen in slijtvast resin kon gieten.
Een probleem daarbij is dat de wielen nooit zuiver rond kan krijgen.
Een andere optie is om de wielen te maken uit aluminium.
Welnu mijn vorderingen tot nu toe.
Het basismateriaal,
een plaat van 5mm en een van 10mm dik.
Ik moest eigenlijk 12mm hebben maar dat was helaas niet op voorraad op mijn werk.
Als eerste de binnenkant gedraaid.
En de ring, wat later dus de tandkrans moet worden.
Helaas is het gedraaide oppervlak niet echt geweldig.
Dit komt doordat het materiaal erg resoneert tijdens het draaien.
Straks zal ik de delen stralen, dan valt het ruwe oppervlak wat minder op.
Binnenkant en ring tijdelijk samengevoegd.
En waarom maak ik het aandrijfwiel in twee delen?
Welnu op deze manier kan ik eenvoudig de vertanding overtrekken van het originele wiel.
Maar eerst even met een watervaste stift de ring zwart gemaakt zodat de aftekening goed is te zien.
En na een uurtje slijp- en vijl werk ziet de tandkrans er zo uit.
Even een stuk track er omgelegd om te controleren of het een beetje past.
Ik moet zeggen.... het valt niet tegen.
Straks wordt de tandkrans dmv 20 schroefjes en moertjes vast gezet.
Maar die moet ik eerst nog even bestellen.
Op naar het volgende wiel.......
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Het is al weer even geleden sinds de vorige update,
welnu het vervolg....
Schroefjes en moertjes zijn inmiddels binnen dus ik kon weer verder met het aandrijfwiel.
Verder dus ook nog een deksel uit resin gegoten, deze wordt straks met 2k lijm vast gezet.
Het afstandsblok voor de terugloopwielen is erg basic en standaard niet geschikt.
Maar met wat aanpassingen gaat het wel.
Als eerste de naaf, waar normaal het wiel op moet worden vast gelijmd, af gezaagd.
Vervolgens uit geboord, zodat er kogellagers in passen.
Daarna alle moertjes vervangen door een resin versie.
En als laatste met wat Mr. Surfacer structuur aangebracht.
De resin terugloopwielen aangepast.
En een aantal onderdelen gedraaid om de terugloopwielen aan het afstandsblok te maken.
En weer een onderdeel klaar wat aan de tank geplakt kan worden.
welnu het vervolg....
Schroefjes en moertjes zijn inmiddels binnen dus ik kon weer verder met het aandrijfwiel.
Verder dus ook nog een deksel uit resin gegoten, deze wordt straks met 2k lijm vast gezet.
Het afstandsblok voor de terugloopwielen is erg basic en standaard niet geschikt.
Maar met wat aanpassingen gaat het wel.
Als eerste de naaf, waar normaal het wiel op moet worden vast gelijmd, af gezaagd.
Vervolgens uit geboord, zodat er kogellagers in passen.
Daarna alle moertjes vervangen door een resin versie.
En als laatste met wat Mr. Surfacer structuur aangebracht.
De resin terugloopwielen aangepast.
En een aantal onderdelen gedraaid om de terugloopwielen aan het afstandsblok te maken.
En weer een onderdeel klaar wat aan de tank geplakt kan worden.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Terug van vakantie, dus tijd voor een update.
Een aantal onderdelen gemaakt (10 setjes).
Alleen voor de naafkap een mal gemaakt om het af te gieten.
Het rubber is alleen niet echt geweldig meer, vandaar dat rond de bout wat oneffenheden zitten.
De as zit aan de aluminium binnenkant geschroefd.
En de messing buis dient als afstandhouder
En de aluminium kan om de as blijven draaien.
Een aantal onderdelen gemaakt (10 setjes).
Alleen voor de naafkap een mal gemaakt om het af te gieten.
Het rubber is alleen niet echt geweldig meer, vandaar dat rond de bout wat oneffenheden zitten.
De as zit aan de aluminium binnenkant geschroefd.
En de messing buis dient als afstandhouder
En de aluminium kan om de as blijven draaien.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Weer wat verder,
6mm Asjes voor de draagarmen.
de gaten in de ringen van 3,2 tot 4mm opgeboord.
En de kop van de boutjes 1mm afgedraaid.
Het is immers niet zo interessant dat je kan zien dat het een 4.8 bouten zijn.
Verder verlengmoeren ingekort tot 10mm.
En nu dat ik andere resin heb, kan ik ook overige draagarmen afgieten.
De potlive van het vorige spul was wel erg kort.
Maar nu heb ik net genoeg tijd dat ik de mal met resin kan vacuümeren zonder dat de mal in een klapt.
Verder 20 nylon bussen gedraaid en in de draagarmen geperst.
As, ring, bout en moer aan de draagarm.
En zo ziet het er uit op de tank.
Als laatste van deze update,
Eerste van de 11 banden is ook afgegoten.
Nu alleen weer wat Pu rubber bestellen, want daar heb ik niet meer genoeg van.
6mm Asjes voor de draagarmen.
de gaten in de ringen van 3,2 tot 4mm opgeboord.
En de kop van de boutjes 1mm afgedraaid.
Het is immers niet zo interessant dat je kan zien dat het een 4.8 bouten zijn.
Verder verlengmoeren ingekort tot 10mm.
En nu dat ik andere resin heb, kan ik ook overige draagarmen afgieten.
De potlive van het vorige spul was wel erg kort.
Maar nu heb ik net genoeg tijd dat ik de mal met resin kan vacuümeren zonder dat de mal in een klapt.
Verder 20 nylon bussen gedraaid en in de draagarmen geperst.
As, ring, bout en moer aan de draagarm.
En zo ziet het er uit op de tank.
Als laatste van deze update,
Eerste van de 11 banden is ook afgegoten.
Nu alleen weer wat Pu rubber bestellen, want daar heb ik niet meer genoeg van.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Hoe veel werk is het om een wiel te maken?
Nou, eerst een mal gemaakt en afgieten, dat had ik al eerder vermeld.
Maar nu het afdraaien, zodat er een band omheen kan komen.
Als eerste het gietpunt afsteken.
centeren
4,8mm gat, 25mm diep, boren,
M6 tappen,
een draadeind in het wiel draaien en borgen met een bout,
opnieuw inspannen en afdraaien,
het binnenste gedeelte insteken om er voor te zorgen dat de band op de velg blijft.
Tja, en wat krijg je als je resin draait?
Precies, een heleboel zooi!!
Nu eerst alles opruimen
Wordt vervolgd......
Nou, eerst een mal gemaakt en afgieten, dat had ik al eerder vermeld.
Maar nu het afdraaien, zodat er een band omheen kan komen.
Als eerste het gietpunt afsteken.
centeren
4,8mm gat, 25mm diep, boren,
M6 tappen,
een draadeind in het wiel draaien en borgen met een bout,
opnieuw inspannen en afdraaien,
het binnenste gedeelte insteken om er voor te zorgen dat de band op de velg blijft.
Tja, en wat krijg je als je resin draait?
Precies, een heleboel zooi!!
Nu eerst alles opruimen
Wordt vervolgd......
Gr,
Tuur
Tuur