Nog een 1/6 Panzer II
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Ach Leroy, langzaam kom ik steeds verder.
Iets verder met wat aanpassingen.
Er zitten gaten is de spatborden. op die plaatsen moet het gereedschap komen.
Maar aangezien ik straks de bevestigingspunten, voor het gereedschap opnieuw wil maken, kan het zijn dat die gaten zichtbaar blijven.
Als eerste een mal van een stukje tranenplaat gemaakt.
vervolgens in stukjes geknipt en met wat tape op de spatborden geplakt.
Daarna van onderen opgevuld met resin, en ziehier het resultaat.
Iets verder met wat aanpassingen.
Er zitten gaten is de spatborden. op die plaatsen moet het gereedschap komen.
Maar aangezien ik straks de bevestigingspunten, voor het gereedschap opnieuw wil maken, kan het zijn dat die gaten zichtbaar blijven.
Als eerste een mal van een stukje tranenplaat gemaakt.
vervolgens in stukjes geknipt en met wat tape op de spatborden geplakt.
Daarna van onderen opgevuld met resin, en ziehier het resultaat.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Tijd voor een update,
En wat heb ik afgelopen maand eigenlijk gedaan?
Nou, de spatborden aangepast.
Als eerste ongeveer 250 klinknagels er op gemaakt.
ik heb er sleuven in gesneden, om te simuleren dat de platen uit delen bestaan.
De platen zitten op hoeklijnen, om dat te simuleren zijn er dus wederom sleuven in gesneden.
Verder een groot aantal aan lasnaden gelegd.
Plus, ongeveer 30 ronden doppen vervangen met zeskant bouten.
En wat structuur op de platen aangebracht.
In de handleiding is er geen vermelding van dat er stangen voor de luchtinlaat moeten. In de zitten ze wel, echter deze vind ik te dik.
Dus zijn ze vervangen door wat dunnere messing staven.
Als laatste scharnieren voor de voorste spatborden.
Ik was al begonnen om deze functionerend te maken,
Echter later ben ik er dus achter gekomen dat deze in het echt nooit scharnierend werden uitgevoerd.
Ze zaten er met klemmen op gemonteerd.
De haken heb ik dus maar nagemaakt.
Tot zover......
En wat heb ik afgelopen maand eigenlijk gedaan?
Nou, de spatborden aangepast.
Als eerste ongeveer 250 klinknagels er op gemaakt.
ik heb er sleuven in gesneden, om te simuleren dat de platen uit delen bestaan.
De platen zitten op hoeklijnen, om dat te simuleren zijn er dus wederom sleuven in gesneden.
Verder een groot aantal aan lasnaden gelegd.
Plus, ongeveer 30 ronden doppen vervangen met zeskant bouten.
En wat structuur op de platen aangebracht.
In de handleiding is er geen vermelding van dat er stangen voor de luchtinlaat moeten. In de zitten ze wel, echter deze vind ik te dik.
Dus zijn ze vervangen door wat dunnere messing staven.
Als laatste scharnieren voor de voorste spatborden.
Ik was al begonnen om deze functionerend te maken,
Echter later ben ik er dus achter gekomen dat deze in het echt nooit scharnierend werden uitgevoerd.
Ze zaten er met klemmen op gemonteerd.
De haken heb ik dus maar nagemaakt.
Tot zover......
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Vorderingen van vandaag..... eh gisteren...
De hijsogen zijn in het echt vast geschroefd.
Dus ook op het model, alleen moesten de schroeven iets afgedraaid worden.
De uitlaat is in elkaar gezet en voorzien van een roest kleurtje.
Het hitte schild is door middel van een 8 tal schroeven demontabel.
Dat is handig, aangezien op het schild ook nog verf moet komen.
En de tank moet ook kunnen roken, de uitlaat is dus uitgehold.
tot zover...
De hijsogen zijn in het echt vast geschroefd.
Dus ook op het model, alleen moesten de schroeven iets afgedraaid worden.
De uitlaat is in elkaar gezet en voorzien van een roest kleurtje.
Het hitte schild is door middel van een 8 tal schroeven demontabel.
Dat is handig, aangezien op het schild ook nog verf moet komen.
En de tank moet ook kunnen roken, de uitlaat is dus uitgehold.
tot zover...
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Een onderdeel wat bij de Ausf B er niet op zit maar wel in de kit zit is de manschappen kist.
Er zitten twee luiken op, die gesloten vast gelijmd moeten.
Maar aangezien ik vind dat deze ook open moeten kunnen, heb ik als eerste de sluitklemmen gemaakt.
En zo ziet het er gemonteerd uit.
De kist was eigenlijk te lang, dus deze is iets ingekort.
En verder heb ik de onderkant ook maar dicht gemaakt.
De scharnieren van de luiken stellen op het moment niet veel voor.
Deze moet ik dus nog opnieuw maken.
Wordt vervolgd,
Er zitten twee luiken op, die gesloten vast gelijmd moeten.
Maar aangezien ik vind dat deze ook open moeten kunnen, heb ik als eerste de sluitklemmen gemaakt.
En zo ziet het er gemonteerd uit.
De kist was eigenlijk te lang, dus deze is iets ingekort.
En verder heb ik de onderkant ook maar dicht gemaakt.
De scharnieren van de luiken stellen op het moment niet veel voor.
Deze moet ik dus nog opnieuw maken.
Wordt vervolgd,
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 24-04-2012 23:19
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Het is al weer 2 weken geleden sinds de laatste update.
Wat heb ik in die tijd gedaan....
Als eerste een vleugelmoertje gemaakt.
En omdat ik er meerdere nodig heb, gelijk maar een mal van gemaakt.
Verder de sleepbeugel aangepast.
Wat is er aan gedaan....
Als eerste alle randen afgerond en voorzien van wat structuur.
De pen 5mm verlengd, en voorzien van een gat....
Zodat er een ketting aan gemaakt kon worden.
Helaas op de foto bijna niet te zien maar er zit een gat in het midden.
Nu kan men eventueel bij het achter de beugel gelegen inspectie luik.
Alleen worden de bouten nog vervangen door een iets grotere versie.
De drie inspectie luiken zijn nu dus ook voorzien van vleugelmoertjes.
de uitlaat heeft nu ook een bocht naar binnen voor de nog te bouwen rookgenerator.
Van die bocht zie je niks meer als de kap er over heen zit.
De torenringdeflectieprofielen, of hoe je ze ook mag noemen.
De lasnaden zien er erg basic uit.
Dus weg geproxxond
En vervangen door wat apoxie.
De hijshaken zijn ook op de romp geschroefd (en gelijmd)
En een begin gemaakt met de voorste panzerplaten.
En er is een begin gemaakt met de lasnaden aan de onderkant.
Nou, dat was het wel ongeveer.
Wat heb ik in die tijd gedaan....
Als eerste een vleugelmoertje gemaakt.
En omdat ik er meerdere nodig heb, gelijk maar een mal van gemaakt.
Verder de sleepbeugel aangepast.
Wat is er aan gedaan....
Als eerste alle randen afgerond en voorzien van wat structuur.
De pen 5mm verlengd, en voorzien van een gat....
Zodat er een ketting aan gemaakt kon worden.
Helaas op de foto bijna niet te zien maar er zit een gat in het midden.
Nu kan men eventueel bij het achter de beugel gelegen inspectie luik.
Alleen worden de bouten nog vervangen door een iets grotere versie.
De drie inspectie luiken zijn nu dus ook voorzien van vleugelmoertjes.
de uitlaat heeft nu ook een bocht naar binnen voor de nog te bouwen rookgenerator.
Van die bocht zie je niks meer als de kap er over heen zit.
De torenringdeflectieprofielen, of hoe je ze ook mag noemen.
De lasnaden zien er erg basic uit.
Dus weg geproxxond
En vervangen door wat apoxie.
De hijshaken zijn ook op de romp geschroefd (en gelijmd)
En een begin gemaakt met de voorste panzerplaten.
En er is een begin gemaakt met de lasnaden aan de onderkant.
Nou, dat was het wel ongeveer.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Ik wil dat er een Notek colonne verlichting op de tank komt.
Ze zijn te koop maar dan moet ik A, lang wachten en B,meer betalen voor verzenden dan wat het lampje kost.
Ik heb de buiten maten gekregen van William (nogmaals dank)
En een aantal foto's op het www gevonden.
Dit moet voldoende zijn om een lamp zelf te maken.
Als eerste een schets gemaakt zoals het in 1/6 moet komen uit de zien,
en op een messing plaat gekrast.
En na een halfuurtje boren en vijlen ben ik nu zover
Er zit op de lamp een klep die de normale verlichting kan afschermen wanneer men in black-out colonne moet rijden.
Deze moet kunnen scharnieren.
Welnu mijn versie van het scharnier.
Als eerste een messing pijp op de plaat gesoldeerd
twee krokodillen klemmen zorgen er voor dat ik mijn vingers niet verbrand.
Het pijpje ingeslepen,
En het middelste deel afgebroken.
het klepje,
Als eerste een pijpje erop gesoldeerd.
Een beetje soldeerpasta (het groene spul) en 2 stukjes tin.
brander erbij en.... ta daaa!
Hmm, volgende keer iets minder tin gebruiken.....
klepje op maat gevijld.
een bakje van 1mm styreen plaat.
En zo ziet het er nu uit.
Nu nog even afwerken en weer is een onderdeeltje klaar.
Ze zijn te koop maar dan moet ik A, lang wachten en B,meer betalen voor verzenden dan wat het lampje kost.
Ik heb de buiten maten gekregen van William (nogmaals dank)
En een aantal foto's op het www gevonden.
Dit moet voldoende zijn om een lamp zelf te maken.
Als eerste een schets gemaakt zoals het in 1/6 moet komen uit de zien,
en op een messing plaat gekrast.
En na een halfuurtje boren en vijlen ben ik nu zover
Er zit op de lamp een klep die de normale verlichting kan afschermen wanneer men in black-out colonne moet rijden.
Deze moet kunnen scharnieren.
Welnu mijn versie van het scharnier.
Als eerste een messing pijp op de plaat gesoldeerd
twee krokodillen klemmen zorgen er voor dat ik mijn vingers niet verbrand.
Het pijpje ingeslepen,
En het middelste deel afgebroken.
het klepje,
Als eerste een pijpje erop gesoldeerd.
Een beetje soldeerpasta (het groene spul) en 2 stukjes tin.
brander erbij en.... ta daaa!
Hmm, volgende keer iets minder tin gebruiken.....
klepje op maat gevijld.
een bakje van 1mm styreen plaat.
En zo ziet het er nu uit.
Nu nog even afwerken en weer is een onderdeeltje klaar.
Gr,
Tuur
Tuur