Ardense huisjes

Lopende bouwprojecten van 1/16 RC tanks
wessel witvoet
Ossekopfville Burgemeester
Berichten: 62
Lid geworden op: 24-04-2012 23:11

Ardense huisjes

Bericht door wessel witvoet » 14-10-2013 15:29

Al een aantal weken geleden gaf ik aan begonnen te zijn met mijn nieuwe huisjes. Het zijn ditmaal typische Ardense huisjes maar dit type bouw is uiteraard ook te gebruiken om Normanische huisjes, Deutsche housen, Oost-Europese huisjes, Italiaanse huisjes, Hollandse huisjes en zelf Afrikaanse huisjes te bouwen. Ik hoop dan ook vele mensen hier te inspireren om ook huisjes te gaan bouwen in alle delen van de oorlog waardoor er zo mogelijk een thema diorama voor de 1/16 tanks opgesteld kan worden. Vooral omdat deze huisjes best makkelijk op te bergen zijn (wat moeder of echtgenoot ook iets blijer maakt) Aldus hier het bouw verslag:

Om te beginnen:
Afbeelding
De platen op de aftekeningen na onbewerkt. Ze zijn 60x90 en 8mm dik en behoorlijk stevig.
Afbeelding
Alles is nu zojuist uit uitgesneden.
Afbeelding
De hoeken zijn nu schuin afgekant om de muren mooier in elkaar te laten passen. De diepte is 8mm, de zelfde dikte van de plaat zelf. Zo krijg je een mooie haakse hoek wanneer je de muren plaatst.
Afbeelding
Aan de onderkant heb ik een latje geplakt om de onderkant steviger te maken.
Afbeelding
De lelijke open kartonnen randen zijn nu mooi afgewerkt met stroken witte kartonnen vellen (te kopen bij een kantoorboekhandel zoals de bruna) Niet te zuinig zijn met de lijm maar ook niet een halve fles houtlijm op de randen kwakken.
Afbeelding
En hier dan het huidige resultaat. De bouw van deze huisjes is iets anders dan mijn voorgaande huisjes.
Afbeelding
Ze zijn namelijk, zoals boven te zien, inklapbaar, wat ze een stuk beter te vervoeren maakt... en in grotere aantallen :D Ik heb een aantal gewone vellen papier overlappend op elkaar geplakt tot ik een lange strook had. Deze in vier stroken geknipt en deze weer een vouw gegeven in het verlende midden. Daarna heb ik deze opgeplakt als volgt:
Afbeelding
Zoals op deze tekening staat is de manier hoe je de huisjes het beste kan laten scharnieren. Alles bevestigen zoals "blauw" of "groen" levert als resultaat op dat de muren niet kunnen scharnieren. Dus bij deze opklap constructie altijd twee blauwen en twee groenen en altijd tegenover elkaar in de hoeken zoals op de tekening.

Wilco Bouwhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: 24-04-2012 20:27

Bericht door Wilco Bouwhuis » 15-10-2013 18:30

Wessel kerel, je hebt duidelijk niet voor niets de titel "Burgemeester van Ossekopfville" gekregen :lol:

Worden vast en zeker weer mooie aanwinsten voor Ossekopfville....
Qua Patet Orbis

wessel witvoet
Ossekopfville Burgemeester
Berichten: 62
Lid geworden op: 24-04-2012 23:11

Bericht door wessel witvoet » 17-10-2013 18:21

De daken zitten er nu op.
Afbeelding
Hiervoor heb ik de zelfde constructie gekozen als bij de muren door gewoon weer met een dubbele laag papier een klapsysteem te maken.
Afbeelding
Je nu aan de binnenzijde houten balkjes van 10x10mm aan de zijkanten. Deze hebben twee functies: 1; het zorgt ervoor dat het dak beter op zijn plek blijft. 2; hierdoor word het huisje mooi haaks gehouden en stort niet in als iemand zonder tank RBW er tegenaan rijdt.
Afbeelding
Hier twee manieren waarover ik heb nagedacht om te gebruiken voor het dak. Manier "A" is dus met het klapsysteem (groen) in de punt van het dak. Hierbij is het dak een los onderdeel. Manier "B" heeft het klapsysteem aan de muren wat het een geheel maakt. "B" klinkt als een beter systeem maar niets in minder waar. Dit systeem levert een ferme spleet op in de punt van het dak welke echt te veel opvalt. Bovendien is systeem "B" toch weer groter om mee te nemen. Dus je kan het beste manier "A" gebruiken voor het dak.

wessel witvoet
Ossekopfville Burgemeester
Berichten: 62
Lid geworden op: 24-04-2012 23:11

Bericht door wessel witvoet » 20-10-2013 20:35

Weer iets verder :)
Afbeelding
Ik heb alle losse componenten voorzien van pluggen zodat alles mooi in elkaar blijft staan, ook...
Afbeelding
als er iemand tegenaan rijd lol

wessel witvoet
Ossekopfville Burgemeester
Berichten: 62
Lid geworden op: 24-04-2012 23:11

Bericht door wessel witvoet » 23-10-2013 20:49

En alweer iets verder!
Afbeelding
Ik heb bij deze huisjes besloten alle ramen en deuren van een houten plaatje te voorzien. Ik heb besloten niet meer voor doorzichtig plastic te gaan omdat dit vrij kwetsbaar is en er hoeft maar iemand met zijn loop door het raam te rijden en je kunt weer knutselen terwijl er genoeg te knutselen valt lol Nee, met deze constructie word de schade toch iets ingeperkt :) Bovendien... wat zie je door die doorzichtige raampjes nou? lol
Afbeelding
Ik heb dus houten platen van 250x500x1mm gebruikt en deze eerst 1cm hoger en breder afgetekend en uitgesneden (dit is veel goedkoper dan hup een hele plaat tegen de achterkant) en vervolgens zoals bij bovenstaande foto te zien voor het raampje/deurtje gehouden en afgetekend. Hierdoor weet ik dus waar ik wel en geen lijm moet smeren. Daarna uiteraard opgeplakt.
Afbeelding
Nadeel van hout is dat het structuur kent die je niet op je ramen wilt hebben. Oplossing: goedkope grondverf, goed mengen en dan de ramen inschilderen. Wees niet te zuinig want het dient als een soort "plamuur" en er mag een goed laagje op zitten. Laat de geschilderde muren liggend drogen en doe één kant per keer. (eerst bijv. voorkant en ene zijkant en later achter en andere zijkant) Dit is om druipers te voorkomen. Wanneer het goed droog is (volgende dag ofzo) moet je het met fijn schuur papier opschuren. Dit is een fijn werkje omdat de werf nerven heeft gekregen door het hout. Goed schuren werkt deze weg.
Deuren zijn niet geschilderd. Dit omdat een deur meestal toch wel van hout is. Stel als je er later een raampje in wilt maken moet je pas gaan schilderen wanneer de deur verder al af is.

wessel witvoet
Ossekopfville Burgemeester
Berichten: 62
Lid geworden op: 24-04-2012 23:11

Bericht door wessel witvoet » 26-10-2013 13:22

Afbeelding
De muur decoraties zijn nu geheel afgetekend en zijn nu klaar om aangekleed te worden. Bij een van de twee huisjes zie je streepjes aan de voorkant. Dit zijn "guide lines" voor een bakstenen muurtje. Zonder deze guide lines is een keurige bakstenen muur vrijwel onmogelijk omdat je dan dingen gaat krijgen als dat de bakstenen aan de ene kant hoger uitkomen aan de ndere kant en dus scheef "metselwerk krijgt". De maat die ik gekozen heb om straks te gebruiken voor de bakstenen en 3x10mm en dus moeten de guide lines 4mm van elkaar staan. Waarom 4mm in plaats van 3mm? Tussen stenen zitten ook de voegen nog. Als je 3mm neemt zitten de stenen vrijwel gewoon tegen elkaar en dat is bij de meeste bakstenen muren toch niet bepaald het geval lol
Afbeelding
Hier nog een foto van de zijkant van een muurtje welke ook lijnen heeft. Ondanks het feit dat dit evenals "guide lines" zijn komen hier geen bakstenen. Hier komen leien tegen de muur in ruite patroon, zoals je in de Belgische Ardenne vaak tegenkomt. De leien worden 10x10mm en de dwarse helft is ongeveer tussen de 7 en 7.5mm maar omdat ze overlappend geplaatst moeten worden staan de lijnen 6mm uit elkaar.

Nou, en nu maar eens gaan beginnen aan de decoratie! :)

wessel witvoet
Ossekopfville Burgemeester
Berichten: 62
Lid geworden op: 24-04-2012 23:11

Bericht door wessel witvoet » 31-10-2013 12:11

Afbeelding
Als eerste stap van het mooi maken van de gevels heb ik de grovere vormen op de huisjes aangebracht door middel van houten latjes. Her en der zitten nog wat spleetjes maar dat is niet erg (later worden ze toch geplamuurd).
Afbeelding
Hier een close-up van de ramen. Het is nu goed te zien dat bij dit soort venster delen ook in het venster een stukje ingeplakt is.
Afbeelding
Ook de aanbouw van meer detail voorzien.
Afbeelding
Ook heb ik een begin gemaakt aan de schoorstenen. Ik wilde bij het ene huis gebruik maken van prikkers om van die pijpjes te maken. Helaas ben ik echter niet tevreden over deze prikkers... vorm is niet helemaal geweldig... Heb nog wel goede liggen maar daar kom ik er dan een van te kort :raar: achja lol komt wel :)

Martijn Deleij
Berichten: 102
Lid geworden op: 24-04-2012 20:55

Bericht door Martijn Deleij » 06-11-2013 15:40

echte vakmanschap Wessel! Ga zo door!!
Tamiya King Tiger "312"
Tamiya Panther "301"
Tamiya Jagdpanther "131"
Tamiya KV2

Wilco Bouwhuis
Berichten: 136
Lid geworden op: 24-04-2012 20:27

Bericht door Wilco Bouwhuis » 10-11-2013 13:57

Goed bezig Burgemeester :lol: ,
Ben al benieuwd naar (wederom) 'n schitterende afwerking :wink:
Qua Patet Orbis

wessel witvoet
Ossekopfville Burgemeester
Berichten: 62
Lid geworden op: 24-04-2012 23:11

Bericht door wessel witvoet » 15-11-2013 20:42

Dan zal ik maar weer eens zorgen dat de weg naar een wederom schitterende afwerking voortgezet word... :D dus een nieuwe update!Afbeelding
Afbeelding
Het "stucwerk" is nu achter de rug. De manier die ik bij deze huisjes heb toegepast is met een plamuur mes plamuur uit een pot erop smeren en met een schuur papiertje aandrukken, om vervolgens als deze droog is op te schuren. Echter heb ik hierbij een probleem ondervonden; omdat dit een opvouwbaar huis is en alles niet super stevig in elkaar zit ten opzichte van niet opvouwbare huisjes strekken de muren sneller krom. Het valt wel mee maar toch... Maar wellicht heb ik een nieuwe manier bedacht die weleens waar mooier is, beter werkt en minder vocht inhoud;
Afbeelding
In plaats van mn plamuur mes een kwast in de plamuur gedompeld en over de oppervlakte tamponeerd tot het een juiste (niet al te ruwe) structuur heeft. Laten drogen en vervolgens weer opschuren tot deze aan de wensen voldoet. Wel is het verstandig dit eerst een te oefenen op een proefstuk. Je kan het er allemaal wel weer afschuren maar toch... :P

Plaats reactie