KV-2 van Tamiya bouwbericht
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
KV-2 van Tamiya bouwbericht
Russian heavy tank GIANT KV-2
De KV-2 is een zware Sovjettank uit de Tweede Wereldoorlog. De tank is een artillerieversie van de KV-1 tank. Eerst stond de KV-2 bekend onder de aanduiding 'большой башни' (‘grote koepel’). De KV-2 is ontworpen om bunkers en versterkte linies te vernietigen.
Het is een tank met een krachtige houwitser. De tank is gebaseerd op de romp van de KV-1 tank. De KV-2 werd ingezet tussen 1940 en 1941.
Bij de productie van de KV-2 werd het zware pantser van de KV-1 tank gecombineerd met de idee van artilleriegeschut. Net als de KV-1 is de KV-2 vernoemd naar de Sovjet-volkscommissaris van Defensie: Kliment E. Voroshilov.
Het grote gewicht, de omvang en de traagheid van de KV-2 zorgden ervoor dat weinig exemplaren gebouwd werden. De tank werd gefabriceerd in de Kirov (Кировский Завод) fabriek (LKZ) in Leningrad en in ChTZ (Chelyabinsk tractorfabriek).
Die fabrieken produceerden machines en tanks. Vóór de overplaatsing van Sovjetfabrieken naar de Oeral, werd de productie van de tank stopgezet. Dit omdat artillerietanks op het slagveld van 1941 en 1942 niet meer bruikbaar waren.
Technische gegevens:
Model: KV-2
Gewicht: Plusminus 52 (52.4) ton
Bemanning: 6 man
Motor: V-2K / W-2K (Duitse aanduiding) / В-2К (Russische aanduiding) V12 diesel van 500 tot 600 pk
Snelheid: 25 km/u op de weg, 34 km/u maximaal, plusminus 15 km/u door het veld
Bereik: 250 km
Afmetingen: Lengte: 6.79 meter, hoogte: 3.65 meter, breedte: 3.35 meter
Bewapening: 1 x 152mm M-10(T) houwitser, 3 x 7.62mm DT mg
Munitie: 152mm M-10(T) - 36 granaten, 7.62mm - 3024 patronen
Bepantsering: Koepel - 75 tot 110mm, zijkant - 75mm, achterkant - 75mm, Romp - 75mm, zijkant - 75mm, achterkant - 70mm
De KV-2 is een zware Sovjettank uit de Tweede Wereldoorlog. De tank is een artillerieversie van de KV-1 tank. Eerst stond de KV-2 bekend onder de aanduiding 'большой башни' (‘grote koepel’). De KV-2 is ontworpen om bunkers en versterkte linies te vernietigen.
Het is een tank met een krachtige houwitser. De tank is gebaseerd op de romp van de KV-1 tank. De KV-2 werd ingezet tussen 1940 en 1941.
Bij de productie van de KV-2 werd het zware pantser van de KV-1 tank gecombineerd met de idee van artilleriegeschut. Net als de KV-1 is de KV-2 vernoemd naar de Sovjet-volkscommissaris van Defensie: Kliment E. Voroshilov.
Het grote gewicht, de omvang en de traagheid van de KV-2 zorgden ervoor dat weinig exemplaren gebouwd werden. De tank werd gefabriceerd in de Kirov (Кировский Завод) fabriek (LKZ) in Leningrad en in ChTZ (Chelyabinsk tractorfabriek).
Die fabrieken produceerden machines en tanks. Vóór de overplaatsing van Sovjetfabrieken naar de Oeral, werd de productie van de tank stopgezet. Dit omdat artillerietanks op het slagveld van 1941 en 1942 niet meer bruikbaar waren.
Technische gegevens:
Model: KV-2
Gewicht: Plusminus 52 (52.4) ton
Bemanning: 6 man
Motor: V-2K / W-2K (Duitse aanduiding) / В-2К (Russische aanduiding) V12 diesel van 500 tot 600 pk
Snelheid: 25 km/u op de weg, 34 km/u maximaal, plusminus 15 km/u door het veld
Bereik: 250 km
Afmetingen: Lengte: 6.79 meter, hoogte: 3.65 meter, breedte: 3.35 meter
Bewapening: 1 x 152mm M-10(T) houwitser, 3 x 7.62mm DT mg
Munitie: 152mm M-10(T) - 36 granaten, 7.62mm - 3024 patronen
Bepantsering: Koepel - 75 tot 110mm, zijkant - 75mm, achterkant - 75mm, Romp - 75mm, zijkant - 75mm, achterkant - 70mm
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Okay laat ik maar beginnen bij het begin.
Voordat er onderdelen op de romp komen deze eerst maar geschuurd.
De achterkant behalve schroeven gelijk ook maar vastgelijmd met secondelijm.
Waarom? Omdat als men door los zand rijd de mogelijkheid bestaat dat door de kieren zand en vuil naar binnen kan komen
Voordat er onderdelen op de romp komen deze eerst maar geschuurd.
De achterkant behalve schroeven gelijk ook maar vastgelijmd met secondelijm.
Waarom? Omdat als men door los zand rijd de mogelijkheid bestaat dat door de kieren zand en vuil naar binnen kan komen
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
De vertragingen gedemonteerd en de glijlagers met Loctite 290 vast gezet.
Voordeel hiervan is dat er minder speling is daardoor minder slijtage.
verder de motoren vervangen door een versie die een hogere voltage nodig hebben. Voordeel daarvan is een veel lagere topsnelheid. Minder kracht neem ik maar op de koop toe. in het echt was dit ding ook niet vooruit te branden...
Voordeel hiervan is dat er minder speling is daardoor minder slijtage.
verder de motoren vervangen door een versie die een hogere voltage nodig hebben. Voordeel daarvan is een veel lagere topsnelheid. Minder kracht neem ik maar op de koop toe. in het echt was dit ding ook niet vooruit te branden...
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Met Mr Surfacer en een oude kwast krijg je gemakkelijk wat strucktuur op de gladde plastic onderdelen.
In de plaats van de pinmarks te plamuren en glad te schuren kan je ook de markeringen camoufleren met Mr Surfacer.
De glijlagers heb ik met een drupje seconde lijm in de terug loopwielen gelijmd.
Je moet er alleen opletten dat de lagers tegenover elkaar goed zijn uitgelijnd. Dit is makkelijk te doen door tijdens het lijmen gelijk een as in te plaatsen
En om het vast schroeven te vergemakkelijken even met een M2 tap een beginnetje maken.
Na een weekeindje prutsen is er al een rijdend onderstel....
In de plaats van de pinmarks te plamuren en glad te schuren kan je ook de markeringen camoufleren met Mr Surfacer.
De glijlagers heb ik met een drupje seconde lijm in de terug loopwielen gelijmd.
Je moet er alleen opletten dat de lagers tegenover elkaar goed zijn uitgelijnd. Dit is makkelijk te doen door tijdens het lijmen gelijk een as in te plaatsen
En om het vast schroeven te vergemakkelijken even met een M2 tap een beginnetje maken.
Na een weekeindje prutsen is er al een rijdend onderstel....
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Begin van extra detailleringen.
Als eerste de hijsogen van het motordek uitgeboord.
Al weet ik nog niet of ik een rookgenerator in ga bouwen, toch de uitlaten hol gemaakt.
Zo zien de onderdelen standaard uit.
en zo na wat freeswerk
De onderste delen moeten dus ook worden uitgeboord.
voor,
en na,
De onderdelen in elkaar lijmen en een messing pijpje als doorvoer geeft dit als resultaat.
Ondertussen ook nog wat aftermarket spul binnen gekomen.
een pe set van Aber!
Het is een heel gepruts maar het verschil kan je wel zien.
bijvoorbeeld de zaag met houder.
Tamiya,
en Aber...
Ik moet nog wel iets bedenken voor de vleugelmoertjes, want die van Aber zijn niet in elkaar te krijgen...
Als eerste de hijsogen van het motordek uitgeboord.
Al weet ik nog niet of ik een rookgenerator in ga bouwen, toch de uitlaten hol gemaakt.
Zo zien de onderdelen standaard uit.
en zo na wat freeswerk
De onderste delen moeten dus ook worden uitgeboord.
voor,
en na,
De onderdelen in elkaar lijmen en een messing pijpje als doorvoer geeft dit als resultaat.
Ondertussen ook nog wat aftermarket spul binnen gekomen.
een pe set van Aber!
Het is een heel gepruts maar het verschil kan je wel zien.
bijvoorbeeld de zaag met houder.
Tamiya,
en Aber...
Ik moet nog wel iets bedenken voor de vleugelmoertjes, want die van Aber zijn niet in elkaar te krijgen...
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Nu is de achterzijde aan de beurt.
De ventilatie uitgang deflector of hoe je het ook mag noemen.
De inkeping waar het Tamiya deel moet komen opgevuld met Apoxy......
.... zodat de Pe er kan worden opgeschroefd.
Oja, eerst nog wat structuur aangebracht.
Verder ook nog een rooster voor de ventilatie uitgang.
De ventilatie ingangen moest ook aangepast worden.
Met wat houtlijm tijdelijk malletjes aangebracht, het plastic is blijkbaar iets te groot.
na wat vijlwerk ziet het er zo uit.
binnenzijde ook gelijk maar zwart geschilderd.
De roosters vast geschroefd met M0,6 modelbouwschroefjes.
Helaas had ik er niet genoeg , deze zullen later alsnog worden toegevoegd.
tot zover....
De ventilatie uitgang deflector of hoe je het ook mag noemen.
De inkeping waar het Tamiya deel moet komen opgevuld met Apoxy......
.... zodat de Pe er kan worden opgeschroefd.
Oja, eerst nog wat structuur aangebracht.
Verder ook nog een rooster voor de ventilatie uitgang.
De ventilatie ingangen moest ook aangepast worden.
Met wat houtlijm tijdelijk malletjes aangebracht, het plastic is blijkbaar iets te groot.
na wat vijlwerk ziet het er zo uit.
binnenzijde ook gelijk maar zwart geschilderd.
De roosters vast geschroefd met M0,6 modelbouwschroefjes.
Helaas had ik er niet genoeg , deze zullen later alsnog worden toegevoegd.
tot zover....
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Een kleine update,
Volgens de handleiding van Aber moet je 2 of 3 platte stukjes Pe op elkaar solderen.
Dit is A: bijna niet te doen
en B: het schroefdraad is niet functioneel.
Daarom mijn eigen versie
Als eerste een M0,6 moer opgeboord tot 0,5mm.
vervolgens een stukje M0,6 draadeind tegen de moer gesoldeerd.
daarna de buitenkant van de moer rond gevijld en de draadeind ingekort.
In de plaats van de Aber vleugelmoertjes gebruik ik nu maar een M0,8 moertje.
Volgens de handleiding van Aber moet je 2 of 3 platte stukjes Pe op elkaar solderen.
Dit is A: bijna niet te doen
en B: het schroefdraad is niet functioneel.
Daarom mijn eigen versie
Als eerste een M0,6 moer opgeboord tot 0,5mm.
vervolgens een stukje M0,6 draadeind tegen de moer gesoldeerd.
daarna de buitenkant van de moer rond gevijld en de draadeind ingekort.
In de plaats van de Aber vleugelmoertjes gebruik ik nu maar een M0,8 moertje.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Volgend onderdeel....
...worden er twee...
En zo ziet het er uit op de KV
En de antennevoet krijgt ook een upgrade...
En vervolgens de verlichting.
De led geeft zo veel licht dat het door de behuizing schijnt.
Maar met wat alu tape zie je er niks meer van.
Verder een stekkerverbinding tussen de led en DMD gemaakt.
het verwijderen van het bovendek gaat nu veel makkelijker.
het kleine stukje optische kabel net achter de lamp moet straks goed in de verf zitten om doorschijnen te voorkomen.
tot zover...
...worden er twee...
En zo ziet het er uit op de KV
En de antennevoet krijgt ook een upgrade...
En vervolgens de verlichting.
De led geeft zo veel licht dat het door de behuizing schijnt.
Maar met wat alu tape zie je er niks meer van.
Verder een stekkerverbinding tussen de led en DMD gemaakt.
het verwijderen van het bovendek gaat nu veel makkelijker.
het kleine stukje optische kabel net achter de lamp moet straks goed in de verf zitten om doorschijnen te voorkomen.
tot zover...
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Het torenrotatiemechanisme heeft een slipkoppeling. Deze is als het wat ouder wordt niet echt geweldig (te zwak) om de toren te laten draaien.
Een simpele "hack" is door de tandwielen in het mechanisme om te wisselen.
Een tweede upgrade die ik heb gemaakt in het elevatie systeem.
Deze heb ik voorzien van twee eindstand schakelaars.
Aangezien er ook een Battlesysteem in komt moest er een plek gevonden worden voor de IR-led.
De led is in een 15mm lang messing buisje gelijmd dit buisje is wederom in onderdeel M19 gelijmd op de plaats waar in het echt het richtmechanisme.
Verder moest erachter ook nog wat plastic verwijderd worden.
Verder aan de onderzijde van het terugslag systeem extra gewicht toegevoegd.
Nu hoeft het elevatie systeem niet zo hard te werken.
Een simpele "hack" is door de tandwielen in het mechanisme om te wisselen.
Een tweede upgrade die ik heb gemaakt in het elevatie systeem.
Deze heb ik voorzien van twee eindstand schakelaars.
Aangezien er ook een Battlesysteem in komt moest er een plek gevonden worden voor de IR-led.
De led is in een 15mm lang messing buisje gelijmd dit buisje is wederom in onderdeel M19 gelijmd op de plaats waar in het echt het richtmechanisme.
Verder moest erachter ook nog wat plastic verwijderd worden.
Verder aan de onderzijde van het terugslag systeem extra gewicht toegevoegd.
Nu hoeft het elevatie systeem niet zo hard te werken.
Gr,
Tuur
Tuur