T-18 M30
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
T-18 M30
Zoals belooft....
(pas op! het duurt wel even voordat je alles hebt gezien).
De T-18 ook wel MS-1 genoemd, (Maliy Soprovozhdeniya-Perviy) wat staat voor eerste kleine support voertuig.
De MS-1 is het eerste door de Russen ontworpen tank geproduceerd van 1928 tot 1932. In totaal zijn er meer dan 900 van gemaakt.
Het was gebaseerd op de Franse Renault FT-17 echter met vering en een dwars geplaatste motor.
Een 1:35 model van TVA gebruik ik om de maten te bepalen.
Verder het boek First sovjet tanks van Armada. (helaas in het Russisch)
Ik was verleden jaar tijdens de modelbouwbeurs in Munster al mee begonnen, echter toen had ik alleen de zij en onderplaat gemaakt.
Nu de romp zijn vorm krijgt heb je een beetje het idee hoe de tank eruit komt te zien.
Verder de luchtinlaat en de brandstoftanks.
De toren,
..en het torentje op het torentje,
Met de eerste details....
De toren heeft wat detail gekregen. De teller staat nu op 192 klinknagels.
Het luikje aan de zijkant werd gebruikt om de hulzen uit te werpen.
Met wat vloeibaar plamuur op het toren luik gesmeerd om de laatste oneffenheden weg te werken.
Het luik is hier al geschuurd. Het kan nu open dmv een schanier.
En de achterkant van de toren heeft een (dummy) luik gekregen.
Voor de aandrijving en elektronica heb ik een 1:35 kit van Tamiya gekocht.
Dit is veel goedkoper dan Elmod. Inclusief verzendkosten was het nog geen €155,-
Veel vermogen heb ik trouwens niet nodig, aangezien de MS-1 niet veel groter is dan een 1:35 model.
De MC-06 motor control unit.
Speakerbox(je)
De elevatie en torendraai-mechanisme is in een stuk. lekker compact!!
Het metalen pennetje kan op en neer. op die manier kan de loop omhoog en omlaag.
De battle unit is helaas niet compatible met de 1:16 versie, jammer.
En als laatste de vertraging,
die heeft ondertussen een plekje in de MS-1 gekregen.
details op de motorkap...
En de speaker heeft nu ook z'n plaats.
Verder een batterijbak gemaakt.
Torendraai-mechanisme;
Het maken zelf stelde niet veel voor maar bedenken hoe het gemaakt moest worden des te meer...
Een draaikrans heeft de mechanisme niet aangezien de hele ring draait.
Dit moest wel precies in lijn zijn met de toren.
De ring met "tanden" en een witte punt draait dus.
Aan de onderkant van de toren moest een verdikking in komen.
Een ring waarop de meenemer is geplakt (donker groene ring)
De ring is iets groter dan het gat in de romp waardoor de toren niet er af kan vallen.
De plaat waar het mechanisme op geschroefd wordt.
En de bevestigingpunten in de romp
achter,
en voor.
En de unit zit in de tank.
Oja, ik had ook nog een plekje gevonden voor de aan/uit schakelaar.
Bijna op de helft van het plakken van de vele klinknagels.
Waarvoor deze ringen bedoeld waren weet ik niet maar ze zitten er nu op.
Nu het volgende punt, de tracks!
Een probleem is dat ik er geen exacte maten van heb.
Dit is een van de foto's waar je de tracks een beetje duidelijk op kan zien.
Hiervan heb ik dus maar de maten van genomen.
De opbouw van een tracklink;
Met vloeibare plamuur is het makkelijk om een de links wat vloeiender te krijgen.
En verf doet wonderen om fouten zichtbaar te maken.
Als laatste een paar spelden die als trackpennen moeten dienen.
Klaar om een mal van te maken.....
Eerst een siliconen mal gemaakt om te kijken of de tracklinks überhaupt wel in elkaar passen.
En het vermoeden bleek waar te zijn....
De tracks passen wel in elkaar alleen is het zo krap dat het bijna niet kan bewegen.
Toch maar een nieuwe maken.
Okay,
Track versie 2
Het is een ingekorte 1:25 Panther track.
De eerste gietingen van de tracks....
Eindelijk zijn de aandrijfwielen (bijna) af.
Filmpje.
Aan de achterkant zit een soort ski om te voorkomen dat de tank in een greppel blijft steken.
Styreen is helaas niet sterk genoeg, dus er maar een van messing gemaakt.
Een probleempje zijn de klinknagels,
plastic dopjes er op lijmen is geen optie aangezien je ze dan er makkelijk kan afstoten.
Ik heb dus ze maar door het messing gestoken.
Een korte beschrijving hoe ik het heb gedaan.
Eerst gaatjes geboord,
Aan een kant een kopje gemaakt door de pennetjes dichtbij een vlam te houden.
(helaas niet zo goed te zien)
De klinknagels in de gaatjes gestoken.
Met een tangetje de pennetjes afgekort.
De plastic plaatjes zijn er voor om er voor te zorgen dat de afgeknipte pennetjes even lang zijn.
een beetje wazig....
Als laatste met een vlammetje de pennetjes "vast geklonken"
De ski zit er op!
Een schokbreker in onderdelen....
Niet te zien maar in het gedraaide onderdeel aan de rechterkant zit schroefdraad.
Na het solderen het overtollige tin weg geveild.
Alle onderdelen gesoldeerd.
En in elkaar gezet...
dit allemaal 6x herhalen....
De veerpoot is eigenlijk iets te dun, dus een aantal nieuwe onderdelen gedraaid.
gesoldeerd...
En de bovenkant moest ook nog dicht dus....
Vervolgens schoon gemaakt.
En zo zet het er nu uit.
Oja, Aan de twee voorste veerpoten moest ook nog een extra bevestiging gesoldeert worden.
Het onderste deel van de veerpoot is aangepast zodat de draagarm gemonteerd kan worden.
En het boortje wordt uiteraard vervangen door een schroefje.
Met de wielophanging ben ik hier weer ietsje verder....
De loopwielen,
De banden zijn van PU slang gemaakt.
Aangezien de slang van 10m €8,- kost en een band 6mm breed is
Kost nu een bandje wel 0,048ct per stuk aan materiaal.
Alleen heb ik nu 9,5m over....
origineel en mal....
...en je hebt met wat resin mooie afdekkapjes..
De veerpoten kunnen draaien.
Om dat te voorkomen heb ik in de binnenste veerpoot een gleuf geslepen,
en in de buitenste een pennetje gesoldeerd.
Nu kan de veerpoot in- en uitschuiven zonder te verdraaien.
De voorste draagarmen bestaan uit twee delen
Aangezien er niet voldoende ruimte is om deze aan elkaar te schroeven heb ik voor de volgende optie gekozen.
Een pennetje....
Om de delen aan elkaar te klinken..
Een paar stukjes draadeind om de wielen straks te kunnen vast zetten.
Verder een paar afstand busjes er op gesoldeerd.
Het oogje is er om straks een schokbreker aan te monteren.
En de andere draagarmen zijn ook klaar....
De vering is nu nagenoeg af,
Nu alleen nog een 12tal wielmoeren draaien en de tank staat op al z'n wielen.
(De draagarmen en veerpoten zijn al zwart gemaakt)
De voorste schokbrekers.....
.... zijn ook klaar.
Spanwiel aan de buitenkant....
.... en aan de binnenkant.
En de kopieën.
Nu nog uitboren en assen er voor draaien.
Bij de voorste wielophanging moest gelijk ook het spansysteem gemaakt worden.
Als eerste een messing buis in de romp lijmen.
Vervolgens voor het oog wat gepruts met messing pijp, styreen en putty.
Dat ziet er zo uit nu het aan de romp gelijmd is.
Het begin van het spansysteem....
Een staaf met op de uiteinden een stukje schroefdraad door de buis gestoken...
Waar het spansysteem op is geschroefd.
Een aluminium pasbus gedraaid die is het wiel is gelijmd.
In de pasbus is er plek voor twee lagers, nu kan het wiel soepel draaien.
Ik moet nog een moertje maken om het wiel vast te zetten.
En een dopje om het moertje te verbergen.
Ziehier een functioneerend spansysteem.
De toprollers.
Beugeltje aan de veerpoot gemaakt voor de toproller,
een dummy bladveer,
en nog een montagebeugel.
zodat eindelijk de tracks er op kunnen.
Even wat bewegende beelden....
http://smg.photobucket.com/albums/v237/ ... ent=A4.mp4
Ik heb hier de voorkant voorzien van details.
En de onderkant is nu in ieder geval af.
Een loop en wat messing gedraaid.
En met wat styreen is de toren nagenoeg ook klaar.....
....want de MG zit er nu ook op.
Of ik deze loop er op houd weet ik nog niet, Het origineel zag er namelijk iets anders uit.
En een begin gemaakt met de spatborden.
(pas op! het duurt wel even voordat je alles hebt gezien).
De T-18 ook wel MS-1 genoemd, (Maliy Soprovozhdeniya-Perviy) wat staat voor eerste kleine support voertuig.
De MS-1 is het eerste door de Russen ontworpen tank geproduceerd van 1928 tot 1932. In totaal zijn er meer dan 900 van gemaakt.
Het was gebaseerd op de Franse Renault FT-17 echter met vering en een dwars geplaatste motor.
Een 1:35 model van TVA gebruik ik om de maten te bepalen.
Verder het boek First sovjet tanks van Armada. (helaas in het Russisch)
Ik was verleden jaar tijdens de modelbouwbeurs in Munster al mee begonnen, echter toen had ik alleen de zij en onderplaat gemaakt.
Nu de romp zijn vorm krijgt heb je een beetje het idee hoe de tank eruit komt te zien.
Verder de luchtinlaat en de brandstoftanks.
De toren,
..en het torentje op het torentje,
Met de eerste details....
De toren heeft wat detail gekregen. De teller staat nu op 192 klinknagels.
Het luikje aan de zijkant werd gebruikt om de hulzen uit te werpen.
Met wat vloeibaar plamuur op het toren luik gesmeerd om de laatste oneffenheden weg te werken.
Het luik is hier al geschuurd. Het kan nu open dmv een schanier.
En de achterkant van de toren heeft een (dummy) luik gekregen.
Voor de aandrijving en elektronica heb ik een 1:35 kit van Tamiya gekocht.
Dit is veel goedkoper dan Elmod. Inclusief verzendkosten was het nog geen €155,-
Veel vermogen heb ik trouwens niet nodig, aangezien de MS-1 niet veel groter is dan een 1:35 model.
De MC-06 motor control unit.
Speakerbox(je)
De elevatie en torendraai-mechanisme is in een stuk. lekker compact!!
Het metalen pennetje kan op en neer. op die manier kan de loop omhoog en omlaag.
De battle unit is helaas niet compatible met de 1:16 versie, jammer.
En als laatste de vertraging,
die heeft ondertussen een plekje in de MS-1 gekregen.
details op de motorkap...
En de speaker heeft nu ook z'n plaats.
Verder een batterijbak gemaakt.
Torendraai-mechanisme;
Het maken zelf stelde niet veel voor maar bedenken hoe het gemaakt moest worden des te meer...
Een draaikrans heeft de mechanisme niet aangezien de hele ring draait.
Dit moest wel precies in lijn zijn met de toren.
De ring met "tanden" en een witte punt draait dus.
Aan de onderkant van de toren moest een verdikking in komen.
Een ring waarop de meenemer is geplakt (donker groene ring)
De ring is iets groter dan het gat in de romp waardoor de toren niet er af kan vallen.
De plaat waar het mechanisme op geschroefd wordt.
En de bevestigingpunten in de romp
achter,
en voor.
En de unit zit in de tank.
Oja, ik had ook nog een plekje gevonden voor de aan/uit schakelaar.
Bijna op de helft van het plakken van de vele klinknagels.
Waarvoor deze ringen bedoeld waren weet ik niet maar ze zitten er nu op.
Nu het volgende punt, de tracks!
Een probleem is dat ik er geen exacte maten van heb.
Dit is een van de foto's waar je de tracks een beetje duidelijk op kan zien.
Hiervan heb ik dus maar de maten van genomen.
De opbouw van een tracklink;
Met vloeibare plamuur is het makkelijk om een de links wat vloeiender te krijgen.
En verf doet wonderen om fouten zichtbaar te maken.
Als laatste een paar spelden die als trackpennen moeten dienen.
Klaar om een mal van te maken.....
Eerst een siliconen mal gemaakt om te kijken of de tracklinks überhaupt wel in elkaar passen.
En het vermoeden bleek waar te zijn....
De tracks passen wel in elkaar alleen is het zo krap dat het bijna niet kan bewegen.
Toch maar een nieuwe maken.
Okay,
Track versie 2
Het is een ingekorte 1:25 Panther track.
De eerste gietingen van de tracks....
Eindelijk zijn de aandrijfwielen (bijna) af.
Filmpje.
Aan de achterkant zit een soort ski om te voorkomen dat de tank in een greppel blijft steken.
Styreen is helaas niet sterk genoeg, dus er maar een van messing gemaakt.
Een probleempje zijn de klinknagels,
plastic dopjes er op lijmen is geen optie aangezien je ze dan er makkelijk kan afstoten.
Ik heb dus ze maar door het messing gestoken.
Een korte beschrijving hoe ik het heb gedaan.
Eerst gaatjes geboord,
Aan een kant een kopje gemaakt door de pennetjes dichtbij een vlam te houden.
(helaas niet zo goed te zien)
De klinknagels in de gaatjes gestoken.
Met een tangetje de pennetjes afgekort.
De plastic plaatjes zijn er voor om er voor te zorgen dat de afgeknipte pennetjes even lang zijn.
een beetje wazig....
Als laatste met een vlammetje de pennetjes "vast geklonken"
De ski zit er op!
Een schokbreker in onderdelen....
Niet te zien maar in het gedraaide onderdeel aan de rechterkant zit schroefdraad.
Na het solderen het overtollige tin weg geveild.
Alle onderdelen gesoldeerd.
En in elkaar gezet...
dit allemaal 6x herhalen....
De veerpoot is eigenlijk iets te dun, dus een aantal nieuwe onderdelen gedraaid.
gesoldeerd...
En de bovenkant moest ook nog dicht dus....
Vervolgens schoon gemaakt.
En zo zet het er nu uit.
Oja, Aan de twee voorste veerpoten moest ook nog een extra bevestiging gesoldeert worden.
Het onderste deel van de veerpoot is aangepast zodat de draagarm gemonteerd kan worden.
En het boortje wordt uiteraard vervangen door een schroefje.
Met de wielophanging ben ik hier weer ietsje verder....
De loopwielen,
De banden zijn van PU slang gemaakt.
Aangezien de slang van 10m €8,- kost en een band 6mm breed is
Kost nu een bandje wel 0,048ct per stuk aan materiaal.
Alleen heb ik nu 9,5m over....
origineel en mal....
...en je hebt met wat resin mooie afdekkapjes..
De veerpoten kunnen draaien.
Om dat te voorkomen heb ik in de binnenste veerpoot een gleuf geslepen,
en in de buitenste een pennetje gesoldeerd.
Nu kan de veerpoot in- en uitschuiven zonder te verdraaien.
De voorste draagarmen bestaan uit twee delen
Aangezien er niet voldoende ruimte is om deze aan elkaar te schroeven heb ik voor de volgende optie gekozen.
Een pennetje....
Om de delen aan elkaar te klinken..
Een paar stukjes draadeind om de wielen straks te kunnen vast zetten.
Verder een paar afstand busjes er op gesoldeerd.
Het oogje is er om straks een schokbreker aan te monteren.
En de andere draagarmen zijn ook klaar....
De vering is nu nagenoeg af,
Nu alleen nog een 12tal wielmoeren draaien en de tank staat op al z'n wielen.
(De draagarmen en veerpoten zijn al zwart gemaakt)
De voorste schokbrekers.....
.... zijn ook klaar.
Spanwiel aan de buitenkant....
.... en aan de binnenkant.
En de kopieën.
Nu nog uitboren en assen er voor draaien.
Bij de voorste wielophanging moest gelijk ook het spansysteem gemaakt worden.
Als eerste een messing buis in de romp lijmen.
Vervolgens voor het oog wat gepruts met messing pijp, styreen en putty.
Dat ziet er zo uit nu het aan de romp gelijmd is.
Het begin van het spansysteem....
Een staaf met op de uiteinden een stukje schroefdraad door de buis gestoken...
Waar het spansysteem op is geschroefd.
Een aluminium pasbus gedraaid die is het wiel is gelijmd.
In de pasbus is er plek voor twee lagers, nu kan het wiel soepel draaien.
Ik moet nog een moertje maken om het wiel vast te zetten.
En een dopje om het moertje te verbergen.
Ziehier een functioneerend spansysteem.
De toprollers.
Beugeltje aan de veerpoot gemaakt voor de toproller,
een dummy bladveer,
en nog een montagebeugel.
zodat eindelijk de tracks er op kunnen.
Even wat bewegende beelden....
http://smg.photobucket.com/albums/v237/ ... ent=A4.mp4
Ik heb hier de voorkant voorzien van details.
En de onderkant is nu in ieder geval af.
Een loop en wat messing gedraaid.
En met wat styreen is de toren nagenoeg ook klaar.....
....want de MG zit er nu ook op.
Of ik deze loop er op houd weet ik nog niet, Het origineel zag er namelijk iets anders uit.
En een begin gemaakt met de spatborden.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Site Admin
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 24-04-2012 19:26
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Nu is de koplamp aan de beurt,
In plastilin een kuil gedrukt,
en gevuld met resin. De resin is zwart gekleurd met olieverf van Royal Talens.
Zo komt het uit de "mal"
Het glas wordt gemaakt van een lens die uit een wegwerp camera komt.
De lamp kap is hol gefreesd. Ook een uitsparing voor de lens gemaakt.
Een miniatuur lampje voorzien van bedrading.
De draden zijn wikkelingen van een elektromotor, daar zit een coating op die de draden isoleren.
Verder een messingpijpje aan de lamp gelijmd.
En zo komt het op de tank.
In plastilin een kuil gedrukt,
en gevuld met resin. De resin is zwart gekleurd met olieverf van Royal Talens.
Zo komt het uit de "mal"
Het glas wordt gemaakt van een lens die uit een wegwerp camera komt.
De lamp kap is hol gefreesd. Ook een uitsparing voor de lens gemaakt.
Een miniatuur lampje voorzien van bedrading.
De draden zijn wikkelingen van een elektromotor, daar zit een coating op die de draden isoleren.
Verder een messingpijpje aan de lamp gelijmd.
En zo komt het op de tank.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59