T-35
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
T-35
Een korte geschiedenis les voor diegene die niet weten wat een T-35 is.
De T-35 was een zware Russische tank gebouwd van 1933 tot 1939.
In december 1930 werd het plan opgesteld om in het kader van de mechanisering van het Rode Leger ook een zware doorbraak tank te ontwikkelen, de T-30. Dit project kwam echter nauwelijks van de grond. Tegelijkertijd had men de Duitse ingenieur Edward Grotte in Leningrad de TG-1 laten ontwikkelen, een zeer futuristische zware tank. Dit ontwerp was veel te hoog gegrepen, maar na het vertrek van de Duitsers in 1931 gaf men het AVO-5 bureau opdracht op basis van de opgedane ervaringen de T-35 te ontwikkelen.
Op 20 augustus 1931 werd het eerste prototype voltooid, de T-35-1.
Het voertuig leek erg op de Britse A1E1 Independent.
Het was een zeer langwerpige tank om loopgraven te kunnen overwinnen. De tank had vijf koepels, twee daarvan uitgerust met 37 mm antitank kanonnen en twee met 7,62mm DT machinegeweren. De grootste koepel bevatte een dummy van de P-3 houwitser, later vervangen door het 76,2 mm KT-28 kanon. Nog eens vier machinegeweren werden in de romp gemonteerd. Het is onduidelijk of de gelijkenis met de Britse tank een opzettelijke poging tot imitatie was, wellicht gebaseerd op nauwkeurige door spionage verworven inlichtingen, of een toevallig gevolg van het toepassen van in die tijd modieuze ontwerpprincipes.
Het prototype bleek mechanisch onbetrouwbaar. In februari 1933 werd het werk begonnen aan een tweede, de T-35-2, die gereed kwam in april. Hierbij waren motor en transmissie vervangen. Beide prototypes werden op de 1 mei-parades van respectievelijk Leningrad en Moskou getoond onder de foutieve naam T-32.
Toen was echter al het werk begonnen aan een productieversie, de T-35A. In 1933 werd hij De overwinnaar van de T-32 genoemd omdat de tank grotendeels op de "T-32" gebaseerd was. De koepels werden echter alle van een ander type; de hoofdkoepel was nu niet meer halfbolvormig maar cilindrisch; de 37 mm kanonnen werden vervangen door 45 mm kanonnen. Het eerste exemplaar werd afgeleverd op 1 november 1933 en getoond op de 1 mei-parade van 1934. Dat jaar werden er tien geproduceerd; de totale productie was 61: met nog eens zeven in 1935, vijftien in 1936, tien in 1937, elf in 1938 en zes in 1939. Eind 1938 werd begonnen met het toepassen van kegelvormige torens; vijf zijn er zo gebouwd. Deze versie wordt wel de T-35 model 1938 genoemd, maar dat is geen naam uit de periode zelf. Een plan uit 1933 om ook een T-35B te bouwen, een type met een verbeterde motor, is nooit uitgevoerd.
Technische info;
Bemanning 11
Lengte 9,72 m
Breedte 3,2 m
Hoogte 3,43 m
Gewicht 45 ton
Pantser 11-30 mm
Hoofdbewapening 76,2 mm-kanon
Secundaire bewapening 2×45 mm-kanonnen
5 of 6×7.62 mm-machinegeweren
Motor 12-cil. M-17M
500 hp (370 kW)
Snelheid (op wegen) 30 km/u
Rijbereik 150 km
(bron: Wikipedia)
Als laatste nog wat bewegende beelden
http://www.youtube.com/watch?v=SKbRadCp8i8
Als voorbeeld heb ik een 1/35 kit van IDK (de kit van Alanger en ICM is dezelfde) echter er zitten zeer veel fouten in de kit zodoende alleen voor de basis te gebruiken.
En verder een boek van Wydawnictwo Militaria die is echter in het Pools maar met een groot aantal aan foto's en een aantal 1/35 tekeningen toch een waardevolle bron.
Verder in de loop der jaren een groot aantal foto's van het WWW geplukt.
Zodoende heb ik voldoende gegevens om met de bouw te beginnen....
De T-35 was een zware Russische tank gebouwd van 1933 tot 1939.
In december 1930 werd het plan opgesteld om in het kader van de mechanisering van het Rode Leger ook een zware doorbraak tank te ontwikkelen, de T-30. Dit project kwam echter nauwelijks van de grond. Tegelijkertijd had men de Duitse ingenieur Edward Grotte in Leningrad de TG-1 laten ontwikkelen, een zeer futuristische zware tank. Dit ontwerp was veel te hoog gegrepen, maar na het vertrek van de Duitsers in 1931 gaf men het AVO-5 bureau opdracht op basis van de opgedane ervaringen de T-35 te ontwikkelen.
Op 20 augustus 1931 werd het eerste prototype voltooid, de T-35-1.
Het voertuig leek erg op de Britse A1E1 Independent.
Het was een zeer langwerpige tank om loopgraven te kunnen overwinnen. De tank had vijf koepels, twee daarvan uitgerust met 37 mm antitank kanonnen en twee met 7,62mm DT machinegeweren. De grootste koepel bevatte een dummy van de P-3 houwitser, later vervangen door het 76,2 mm KT-28 kanon. Nog eens vier machinegeweren werden in de romp gemonteerd. Het is onduidelijk of de gelijkenis met de Britse tank een opzettelijke poging tot imitatie was, wellicht gebaseerd op nauwkeurige door spionage verworven inlichtingen, of een toevallig gevolg van het toepassen van in die tijd modieuze ontwerpprincipes.
Het prototype bleek mechanisch onbetrouwbaar. In februari 1933 werd het werk begonnen aan een tweede, de T-35-2, die gereed kwam in april. Hierbij waren motor en transmissie vervangen. Beide prototypes werden op de 1 mei-parades van respectievelijk Leningrad en Moskou getoond onder de foutieve naam T-32.
Toen was echter al het werk begonnen aan een productieversie, de T-35A. In 1933 werd hij De overwinnaar van de T-32 genoemd omdat de tank grotendeels op de "T-32" gebaseerd was. De koepels werden echter alle van een ander type; de hoofdkoepel was nu niet meer halfbolvormig maar cilindrisch; de 37 mm kanonnen werden vervangen door 45 mm kanonnen. Het eerste exemplaar werd afgeleverd op 1 november 1933 en getoond op de 1 mei-parade van 1934. Dat jaar werden er tien geproduceerd; de totale productie was 61: met nog eens zeven in 1935, vijftien in 1936, tien in 1937, elf in 1938 en zes in 1939. Eind 1938 werd begonnen met het toepassen van kegelvormige torens; vijf zijn er zo gebouwd. Deze versie wordt wel de T-35 model 1938 genoemd, maar dat is geen naam uit de periode zelf. Een plan uit 1933 om ook een T-35B te bouwen, een type met een verbeterde motor, is nooit uitgevoerd.
Technische info;
Bemanning 11
Lengte 9,72 m
Breedte 3,2 m
Hoogte 3,43 m
Gewicht 45 ton
Pantser 11-30 mm
Hoofdbewapening 76,2 mm-kanon
Secundaire bewapening 2×45 mm-kanonnen
5 of 6×7.62 mm-machinegeweren
Motor 12-cil. M-17M
500 hp (370 kW)
Snelheid (op wegen) 30 km/u
Rijbereik 150 km
(bron: Wikipedia)
Als laatste nog wat bewegende beelden
http://www.youtube.com/watch?v=SKbRadCp8i8
Als voorbeeld heb ik een 1/35 kit van IDK (de kit van Alanger en ICM is dezelfde) echter er zitten zeer veel fouten in de kit zodoende alleen voor de basis te gebruiken.
En verder een boek van Wydawnictwo Militaria die is echter in het Pools maar met een groot aantal aan foto's en een aantal 1/35 tekeningen toch een waardevolle bron.
Verder in de loop der jaren een groot aantal foto's van het WWW geplukt.
Zodoende heb ik voldoende gegevens om met de bouw te beginnen....
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Ik geloof dat het alweer drie jaar is geleden dat ik met het idee ben gekomen om een T35 te bouwen.
Door andere projecten en verhuizen is eigenlijk het T35 project op de langebaan geschoven.
Afgelopen jaar heb ik echter een boek gevonden over de T35 en prompt begon het weer te jeuken om er mee verder te gaan.
Nadat ik Twee HL KV1 onderbakken had over genomen is het voorbereidend werk in een stroomversnelling gekomen.
De tracks zijn optisch gelijk alleen iets te breed maar door een beetje te smokkelen met de maten zal het niet veel opvallen.
De toprollers, aandrijf- en spanwielen zijn ook gelijk waardoor ik weer wat verder ben.
De aandrijving zal er een van Tamiya zijn met een extra vertraging om de snelheid te drukken.
Voor de elektronica zal het een en ander van Elmod worden aangeschaft.
De tank zal overwegend worden opgebouwd uit styreen en aluminium profielen.
Het loopwerk zal een groot aantal aan resin onderdelen bestaan simpel omdat er veel van moeten worden gemaakt.
Let wel het wordt een rijdend statisch model, dus door ruw terrein zal het net als het origineel moeilijk doorheen komen.
Maar genoeg geluld tijd om iets te laten zien.....
Als eerste tekeningen gescand en vergroot uitgeprint zodat daar de maten kan worden genomen.
De volgende foto's zijn een beetje onduidelijk maar wat wil je als je een witte plaat op een witte plank fotografeert.
Voor de eerste details een malletje gemaakt en 8x afgegoten in resin.
En deze twee komen daar waar straks de torens met 45mm kanonnen komen.
Overzicht van de zijplaat tot nu toe.
Door andere projecten en verhuizen is eigenlijk het T35 project op de langebaan geschoven.
Afgelopen jaar heb ik echter een boek gevonden over de T35 en prompt begon het weer te jeuken om er mee verder te gaan.
Nadat ik Twee HL KV1 onderbakken had over genomen is het voorbereidend werk in een stroomversnelling gekomen.
De tracks zijn optisch gelijk alleen iets te breed maar door een beetje te smokkelen met de maten zal het niet veel opvallen.
De toprollers, aandrijf- en spanwielen zijn ook gelijk waardoor ik weer wat verder ben.
De aandrijving zal er een van Tamiya zijn met een extra vertraging om de snelheid te drukken.
Voor de elektronica zal het een en ander van Elmod worden aangeschaft.
De tank zal overwegend worden opgebouwd uit styreen en aluminium profielen.
Het loopwerk zal een groot aantal aan resin onderdelen bestaan simpel omdat er veel van moeten worden gemaakt.
Let wel het wordt een rijdend statisch model, dus door ruw terrein zal het net als het origineel moeilijk doorheen komen.
Maar genoeg geluld tijd om iets te laten zien.....
Als eerste tekeningen gescand en vergroot uitgeprint zodat daar de maten kan worden genomen.
De volgende foto's zijn een beetje onduidelijk maar wat wil je als je een witte plaat op een witte plank fotografeert.
Voor de eerste details een malletje gemaakt en 8x afgegoten in resin.
En deze twee komen daar waar straks de torens met 45mm kanonnen komen.
Overzicht van de zijplaat tot nu toe.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Het verwijderen van de toprollers gaat vrij lastig.
De as is in de romp geperst waarnaar de wielen in elkaar zijn gelijmd.
Maar met een mes is het wiel met het lagerblok en al vrij eenvoudig te verwijderen.
en zo komt het eruit te zien.
Het binnenste van de lagerblok opgevuld met Apoxie zodat er geen speling meer op de as is.
Verder moest het achterste wiel iets afgedraaid worden zodat er nog genoeg speling is tussen de panzerplaten.
Eén zijkant.
En om een indruk te krijgen hoe groot de tank wordt, even een T34 er achter gezet.
De as is in de romp geperst waarnaar de wielen in elkaar zijn gelijmd.
Maar met een mes is het wiel met het lagerblok en al vrij eenvoudig te verwijderen.
en zo komt het eruit te zien.
Het binnenste van de lagerblok opgevuld met Apoxie zodat er geen speling meer op de as is.
Verder moest het achterste wiel iets afgedraaid worden zodat er nog genoeg speling is tussen de panzerplaten.
Eén zijkant.
En om een indruk te krijgen hoe groot de tank wordt, even een T34 er achter gezet.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Het begin van het loopwerk....
Aangezien ik niet veel foto's heb van de wielophanging moest ik regelmatig smokkelen om met de maten uit te komen temeer omdat de tracks van de KV te breed zijn.
Dit is een van de betere foto's die ik heb gevonden.
Aan de romp moet ik het een en ander opvullen vandaar dit deel.
En een mal van gemaakt aangezien ik er acht van moet hebben.
en de resin ..... tja hoe moet je zoiets noemen?
Vervolgens het deel waar de draagarmen aan komen te zitten.
.....en een mal.....
en het.... eh, zoiets waar wel een naam voor zal zijn.
De gaten worden nog verder uitgeboord zodat er een messing pijp in past.
Weer iets waar ik geen naam voor heb...
nog een mal,
en 16 keer gekopieerd.
De draagarmen.
Daar heb ik wel een naam voor.
wederom een mal,
en 32 draagarmen afgegoten (16 links & 16 rechts)
Aangezien ik niet veel foto's heb van de wielophanging moest ik regelmatig smokkelen om met de maten uit te komen temeer omdat de tracks van de KV te breed zijn.
Dit is een van de betere foto's die ik heb gevonden.
Aan de romp moet ik het een en ander opvullen vandaar dit deel.
En een mal van gemaakt aangezien ik er acht van moet hebben.
en de resin ..... tja hoe moet je zoiets noemen?
Vervolgens het deel waar de draagarmen aan komen te zitten.
.....en een mal.....
en het.... eh, zoiets waar wel een naam voor zal zijn.
De gaten worden nog verder uitgeboord zodat er een messing pijp in past.
Weer iets waar ik geen naam voor heb...
nog een mal,
en 16 keer gekopieerd.
De draagarmen.
Daar heb ik wel een naam voor.
wederom een mal,
en 32 draagarmen afgegoten (16 links & 16 rechts)
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Maar goed weer wat verder.
Tussen het spanwiel en de eerste stel loopwielen zit nog een extra wiel.
Dat wiel zorgde ervoor dat de tracks niet extreem belast werd bij het nemen van obstakels.
Het probleem is niet het maken maar voldoende gegevens bemachtigen om te bepalen hoe het (ongeveer) uit moet zien.
Een summiere schaal tekening
En een foto van het origineel als voorbeeld.
Als eerste de wielen gedraaid uit alu.
en voor wat detail, stukjes afval plastic..
En wat Apoxie om een beetje gietstructuur te krijgen.
Aangezien ik een hekel heb om hetzelfde te herhalen gelijk maar een mal gemaakt.
eerst wat afplakken....
.....vol gieten met rubber.....
...Tadaa een mal!
Eerst een gaatje afplakken,
Daarna de mal en wiel volgieten met resin.
vervolgens op elkaar drukken,
even wachten en de mal verwijderen.
nu nog nog twee keer herhalen
Met voor de rest wat styreen waarna ik weer verder kan met het volgende onderdeel.
Tussen het spanwiel en de eerste stel loopwielen zit nog een extra wiel.
Dat wiel zorgde ervoor dat de tracks niet extreem belast werd bij het nemen van obstakels.
Het probleem is niet het maken maar voldoende gegevens bemachtigen om te bepalen hoe het (ongeveer) uit moet zien.
Een summiere schaal tekening
En een foto van het origineel als voorbeeld.
Als eerste de wielen gedraaid uit alu.
en voor wat detail, stukjes afval plastic..
En wat Apoxie om een beetje gietstructuur te krijgen.
Aangezien ik een hekel heb om hetzelfde te herhalen gelijk maar een mal gemaakt.
eerst wat afplakken....
.....vol gieten met rubber.....
...Tadaa een mal!
Eerst een gaatje afplakken,
Daarna de mal en wiel volgieten met resin.
vervolgens op elkaar drukken,
even wachten en de mal verwijderen.
nu nog nog twee keer herhalen
Met voor de rest wat styreen waarna ik weer verder kan met het volgende onderdeel.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
De loopwielen wilde ik oorspronkelijk van aluminium maken.
Het vervelende is alleen dat mijn voorraad alu nagenoeg op is.
Via mijn firma kan ik wel nieuw bestellen maar bij een afname van minimaal 6 meter wordt het wel prijzig.
Staal heeft de firma wel in overvloed dus heb ik voor het laatste gekozen.
Dit heeft echter het gevolg dat alleen door de wielen de T35 al 1,6kg weegt.
In eerste instantie wilde ik de wielophanging van resin maken, niet echt sterk maar het zou wel voldoende moeten zijn.
Op ten duur begon ik me steeds meer te twijfelen of het sterk genoeg was.
vooral om dat te tank toch wat zwaarder werd al ik oorspronkelijk had gedacht.
En als het zwaarder zou worden moest het gelijk maar veel zwaarder worden.
De draagarmen moesten dan maar van metaal worden.
Ik heb voor een tinlegering gekozen om dat die makkelijk is te gieten.
Hier een korte beschrijving hoe je tin giet.
Met behulp van een zgn microframe is het maken van de mal vrij eenvoudig.
Als eerste het bakje in elkaar geschroefd,
daarna een 8mm plak silicone.
Het te gieten onderdeel,
volgepropt met silicone.
Die in de plak gedrukt, met een aantal zgn klikkers waar de mal later mee gesloten kan worden.
Talkpoeder om er voor te zorgen dat de tweede laag silicone er niet op blijft plakken.
Vervolgens overtollige talk verwijderd,
zodat de tweede laag er in gedrukt kan worden.
Een dikke plaat Aluminium,
met een plaat staal die vast geschroefd wordt.
Vervolgens 2 uur bakken in een voorverwarmde oven op 90 graden.
Twee en een half uurtje later (de mal moest ook nog even afkoelen).
Als laatste toevoer en ontluchting kanalen in de mal gesneden en de mal is klaar voor gebruik.
Tin smelten en gieten maar...
En ziehier het resultaat.
Het vervelende is alleen dat mijn voorraad alu nagenoeg op is.
Via mijn firma kan ik wel nieuw bestellen maar bij een afname van minimaal 6 meter wordt het wel prijzig.
Staal heeft de firma wel in overvloed dus heb ik voor het laatste gekozen.
Dit heeft echter het gevolg dat alleen door de wielen de T35 al 1,6kg weegt.
In eerste instantie wilde ik de wielophanging van resin maken, niet echt sterk maar het zou wel voldoende moeten zijn.
Op ten duur begon ik me steeds meer te twijfelen of het sterk genoeg was.
vooral om dat te tank toch wat zwaarder werd al ik oorspronkelijk had gedacht.
En als het zwaarder zou worden moest het gelijk maar veel zwaarder worden.
De draagarmen moesten dan maar van metaal worden.
Ik heb voor een tinlegering gekozen om dat die makkelijk is te gieten.
Hier een korte beschrijving hoe je tin giet.
Met behulp van een zgn microframe is het maken van de mal vrij eenvoudig.
Als eerste het bakje in elkaar geschroefd,
daarna een 8mm plak silicone.
Het te gieten onderdeel,
volgepropt met silicone.
Die in de plak gedrukt, met een aantal zgn klikkers waar de mal later mee gesloten kan worden.
Talkpoeder om er voor te zorgen dat de tweede laag silicone er niet op blijft plakken.
Vervolgens overtollige talk verwijderd,
zodat de tweede laag er in gedrukt kan worden.
Een dikke plaat Aluminium,
met een plaat staal die vast geschroefd wordt.
Vervolgens 2 uur bakken in een voorverwarmde oven op 90 graden.
Twee en een half uurtje later (de mal moest ook nog even afkoelen).
Als laatste toevoer en ontluchting kanalen in de mal gesneden en de mal is klaar voor gebruik.
Tin smelten en gieten maar...
En ziehier het resultaat.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Het volgend onderdeel;
De schokbrekers,
De veren had ik al gewikkeld nu de rest nog.
Als eerste de uiteinden.
Van aluminium een paar flensjes gedraaid en wat plastic er op geplakt en afgewerkt met Apoxie.
Vervolgens een mal van gemaakt zodat ze in tin konden worden nagegoten.
Om de schokbrekers te simuleren buisjes gemaakt, en een schijfje in een kant gesoldeerd.
Alle pijpjes bij elkaar.
Aangezien de buisjes straks niet een kleur van messing moeten hebben heb ik ze eerst maar zwart gekleurd.
Alle onderdelen voor een schokbreker bij elkaar.
Nu alleen nog moertjes draaien.
De schokbrekers,
De veren had ik al gewikkeld nu de rest nog.
Als eerste de uiteinden.
Van aluminium een paar flensjes gedraaid en wat plastic er op geplakt en afgewerkt met Apoxie.
Vervolgens een mal van gemaakt zodat ze in tin konden worden nagegoten.
Om de schokbrekers te simuleren buisjes gemaakt, en een schijfje in een kant gesoldeerd.
Alle pijpjes bij elkaar.
Aangezien de buisjes straks niet een kleur van messing moeten hebben heb ik ze eerst maar zwart gekleurd.
Alle onderdelen voor een schokbreker bij elkaar.
Nu alleen nog moertjes draaien.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Veel werk ja,
-Asjes van 2mm op lengte knippen,
-een kant er van afvlakken,
-en schroefdraad er op tappen.
-een busje afsteken,
-en op het asje schuiven.
-vervolgens vast solderen.
-en overtollige as afknippen.
-als laatste schoonmaken.
Al met al ben ik de hele middag al bezig en nog niet klaar. : Andry :
De buisjes heb ik ontvet en in een blauwe vloeistof (die ik een keer heb gekregen) gedompeld.
10 minuten wachten en grondig afspoelen.
Ik weet alleen niet wat voor een blauwe vloeistof het precies is.
Maar het wordt dus gebruikt om messing zwart te maken (het is eigenlijk extreem donker blauw)
De veren heb ik 10mm ingekort.
Het eerste deel van de veerweg gaat nu vrij soepel.
Nu maar hopen dat het straks genoeg is.
Want het afstellen van de draaibank heeft me toen een halve middag gekost.
-Asjes van 2mm op lengte knippen,
-een kant er van afvlakken,
-en schroefdraad er op tappen.
-een busje afsteken,
-en op het asje schuiven.
-vervolgens vast solderen.
-en overtollige as afknippen.
-als laatste schoonmaken.
Al met al ben ik de hele middag al bezig en nog niet klaar. : Andry :
De buisjes heb ik ontvet en in een blauwe vloeistof (die ik een keer heb gekregen) gedompeld.
10 minuten wachten en grondig afspoelen.
Ik weet alleen niet wat voor een blauwe vloeistof het precies is.
Maar het wordt dus gebruikt om messing zwart te maken (het is eigenlijk extreem donker blauw)
De veren heb ik 10mm ingekort.
Het eerste deel van de veerweg gaat nu vrij soepel.
Nu maar hopen dat het straks genoeg is.
Want het afstellen van de draaibank heeft me toen een halve middag gekost.
Gr,
Tuur
Tuur