Sd.Kfz.222
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Sd.Kfz.222
Het model Sd.Kfz.222 leichter Panzerspähwagen van Andrew-Design is opgebouwd uit een metalen onderbouw en dragende delen met een bovenbouw van resin en plastic.
Effe een voertuigje tussendoor......
Dat dacht ik een tijdje geleden toen ik deze kit kocht.
Maar ik ben ondertussen achter gekomen dat er aardig wat aanpassingen nodig zijn om er een goed rijdend model van te maken.
Als eerste hebben alle metaaldelen zeer scherpe kanten die er af moeten.
Met een miniboor machine en een slijpschijf heb je vrij snel het meeste er af.
Glad maken met een vijl en schuur papier duurt wat langer.
Maw. twee avonden later en je kan weer verder.
Volgens de handleiding moet het model met parkers (zelftappers) in elkaar gezet worden.
Nadeel van deze metode is dat als iets weer uitelkaar moet de schroefgaten snel te groot worden.
Dus alle gaten op geboord met 2,5mm en een schroefdraad M3 in getapt.
(de putty aan de achterzijde komt normaal de aan/uitschakelaar maar daar later meer over)
De motor met vertraging is niet opgewassen om het voertuig soepel te laten rijden.
Het model is simpelweg te zwaar en de overbrenging is veel te laag.
Het ding komt bijna niet van zijn plek en als het eenmaal op gang is krijg je het ook niet meer zo snel tot stilstand.
Eerst wilde ik een andere motor monteren maar daar ben ik na een experiment vanaf gestapt.
Het belangrijkste is de overbrenging die deugt niet.
Op zich is het wel mooi opgebouwd (volledig met kogellagers) maar het moet simpelweg meer vertragen.
Na wat adviezen van Hobma in Elst heb ik een relatief goedkope vertraging van Robbe (best.nr. 4103) genomen.
Dit is een universele vertraging die met een 280type motor werkt.
Er zijn meerdere vertragingen mogenlijk van 9:1 tot maar liefst 2187:1.
De bijgeleverde motor levert bij 4,8V 12000omw/min .In combinatie met een tandwielreductie van 27:1 levert dit 445omw/min
Verder voldoende koppel voor wat trekkracht.
Want met met de standaard vertraging komt de 222 niet eens over een drempeltje van 5mm.
Er zij wel wat aanpassingen nodig in het model.
Verder moet er een beugel gemaakt worden.
En de vertraging zelf moet ook nog ingekort worden.
(het plakband om de vertraging is er om het vet binnen te houden)
Bij het in elkaar zetten van de besturing kwam ik er al snel achter dat er nogal veel speling op de draaiende onderdelen zit, met name het deel wat naar buiten gaat.
Dit heb ik opgelost door het gat op te ruimen met 9mm en een messing pasbus in te persen.
.
Tja, en wat is een voertuig van mij die niet rookt......
Precies, niet af!
Aangezien ik ondertussen al meerdere heb gemaakt was die relatief makkelijk.
De rookbox moet alleen vrij compact worden aangezien de ruimte vrij beperkt is.
Van binnen ziet het er zo uit.
De messing plaat is er voor om de warmte van de roker weg te geleiden.
Ipv. de uitlaat opnieuw te maken doe ik het deze keer wat makkelijker......
Simpel een pijpje achter de uitlaat.
De gaten zijn deels open en deels gesloten.
Ik heb zelf een machine tap genomen.
Is wel ietsje duurder dan een driedelige maar het werkt wel veel makkelijker.
Vergeet niet om bij elk te tappen gat de tap schoon te maken en vooral smeren met boor/tap olie.
Je moet trouwens ook een paar keer M2 schroefdraad tappen.
De zwarte inbusboutjes zijn dus M2
Maar goed weer een paar foto's.
De putty aan de onderzijde is er dus om ruimte te creëren voor de bedrading van de roker.
Verder kan je hier ook de uitlaten aan de binnenzijde zien.
Wegens mogenlijk ruimte gebrek heb ik verder een iets kleinere servo (30x12x30mm) gemonteerd.
Daarvoor moet onderdeel MA20 iets bewerkt worden. (rood omcirkelt)
De Notek en colonne verlichting van het model is na mijn mening niet geschikt om van verlichting te voorzien.
Nu heb ik een tijdje geleden de Notek en colonne verlichting van mijn Kubelwagen in het rubber gezet.
Het resin heb ik hiervoor zwart gekleurd om dat anders de lamp geheel verlicht word.
Tijdens de modelbouwbeurs in Dortmund gekochte witte SMD ledjes heb ik nu eindelijk een mooie plek gevonden.
De SMD ledjes voor het achterlicht zijn iets groter
De bovenste twee geven groen licht.
En de onderste is voor het remlicht, dus rood.
De Notek zit met een messing beugeltje op zijn plek.
Verder een bestuurdersluik open vast gelijmd met wat details van styreen.
De richting aanwijzers zijn ondertussen ook beweegbaar.
Alleen niet RC bestuurd.
Ik heb namelijk geen idee hoe ik dit moet maken en wel zodanig dat het ook demonteer baar blijft.
De spatborden moeten namelijk gemonteerd worden nadat het bovendek op de onderkant zit.
De rookgenerator kan nu ook gevuld worden dmv een messing pijpje.
En om de roker van buiten te vullen is de motorkap opnieuw maar dan van messing beweegbaar gemaakt.
En dicht
De loop van de 20mm kanon is standaard massief.
Te dun om het makkelijk door te boren.
Dus in de draaibank een nieuwe gemaakt.
En waarom moet de loop hol zijn?
Precies voor de bedrading van een SMD led.
En om de MG ook van een led te voorzien heb ik een MG34 in het rubber gezet.
De mal in twee delen.
Voor het gieten een led met bedrading in de mal gedaan
Komt het er zo uit te zien.
De kolf er afgezaagd en met een beetje putty een nieuw uiteinde gemaakt.
Met een SMD led voor in de loop.
De resin Notek lamp is niet echt stevig.
Dus ook maar een beugel voor gemaakt
En de colonne verlichting zit er nu ook op.
Net als een opnieuw gemaakte achterlicht.
Nu weer opzoek naar foto's van de beschermbeugels die om de achterlichten moeten.
Hier kan je ook duidelijk een beugel boven het achterlicht zien.
Een beugel zit er op.
En aan de rechterzijde is de lamp ook beschermd.
Soms duurt het even voordat je een goed draaimechanisme hebt als je maar een beperkte ruimte beschikbaar is.
Het maken viel op zich wel mee.
Een kleine vertragingmotor van Conrad en de elektronica van een mini servo
Waar op een messing schijf met een O-ring is geschroefd.
En een veertje om de vertraging tegen de torenring te drukken.
wat allemaal tegen een verdikt en verhoogde draairing getrokken wordt.
Met het volgende resultaat....
Om de toren iets soepeler te laten draaien twee lagers in de buiten ring gemaakt.
En een begin gemaakt om de dradenboel binnen te ordenen.
De verlichting werkt nu ook (behalve de remlichten)
Als voor de koplampen branden,
Brand deze achter.
En als de Notek verlichting brand,
Brand achter de colonne verlichting.
Verder kan de 222 nu ook roken.
Het valt alleen niet zo op omdat de rook tegen de banden wordt geblazen.
Net als het origineel heb ik de uitlaatpijpen nu naar achteren geleid.
Met een wat beter resultaat.
En een extra kist voor de bemanning.
Houder voor het reservewiel.
In het reservewiel moet alleen nog wat details komen.
24 klinknagels in de velg.....
En snel een hoes erover voordat het vies word.
.
En een veld conversie,
Jerrycan houders
Messing en resin zijn niet de meest geschikte materialen die te verlijmen zijn.
Vandaar de 0,5mm pennetjes aan de pootjes, ze worden aan de binnenkant omgebogen.
Deze optie van monteren is veel sterker dan alleen met lijm.
Maar goed ietsje verder...... nou ja verder.
Origineel zijn een paar hoeklijnen mee gegoten.
Het vervelende is dat op die plek het makkelijkste punt is om het model op te tillen.
Helaas was een zijde bij het uitpakken al gescheurd en later ook de andere zijde.
Lijmen ging niet echt omdat het steeds opnieuw scheurde.
Daarom maar van messing gemaakt met een paar pennetjes om het goed vast te zetten.
PE rosters zitten er nu ook op.
En zo als gewoonlijk net weer iets anders dan volgens de handleiding.
Hierin geeft het aan dat de rosters op de hoeken met secondelijm gelijmd moet worden.
Voordeel van PE is dat je het ook kan solderen.
Het zelfde geld ook voor de schanieren.
In de plaats van lijm gebruik ik liever 0,6mm schroefjes.
En aan de binnenkant het plastic met de soldeerbout aandrukken geeft ook een sterkere verbinding.
En het laatste onderdeel op de toren, de antenne voet.
In dit geval een kopie van de Tam KT met een gezet messing plaatje aangezien ik de voet van de kit wel iets te groot vind.
En nu een laagje (grijze) verf er over.
Saai hè al dat grijs.
Het tandenpoetsen viel mee,
Ik was alleen een ringetje vergeten.
Verder een paar impressie foto's van vandaag.
Voor diegene die willen weten hoe ik de vertraging heb aangepast.
De pootjes moeten tot 10mm ingekort worden.
En in het midden van de pootjes wordt schroefdraad M2 getapt.
Verder moeten ook de originele montage punten worden verwijderd
En een klein stuk wegsnijden of vijlen.
En zo moet het ongeveer uitzien.
Een aluminium hoeklijn 15x15x2mm wordt de montage beugel.
De inkeping in het midden met een frees , slijpschijf of vijl weghalen.
Het messing busje is inwendig 3,2mm.
De twee tussen assen tot ongeveer 16,5mm inkorten.
Met vier inbusboutjes kan nu de vertraging in elkaar gezet worden.
Nadat de vertraging goed is ingevet kan een krimpkous er over.
Bijna vergeten.
Tussen de motor en aandrijfas moet nog een beetje plastic verwijderd worden
De montagepootjes achter tot 9mm inkorten.
Dit kan het makkelijkste met een slijpschijfje.
verder moet aan de voorzijde van de resin bak een stukje uitgeslepen worden.
Weer wat gedaan....
Een jerrycanhouder aan de voorzijde.
De ketting is er om de jerrycans in het rek te houden.En het zit vast met twee M0,6 schroefjes.
Met vier pennetjes blijft het ook op de 222 zitten zonder te lijmen.
Af fabriek werden de beugels er niet er op gezet.
Op het moment zijn het nog brandstof tanks maar straks zit er gewoon water in hoor.
Ik heb het idee gepikt van Vincent Abbott.
Hier staan nog veel meer foto's.
http://vincesgallery.smugmug.com/galler ... #153232675
Nog wat spul om de 222 op te leuken.
Een set (Britse) rijplaten en een ammo kistje.
De platen hebben ondertussen een plekje gekregen.
Twee stripjes zorgen voor de bevestiging.
Trouwens Nooit gedacht dat tin zo snel kon roesten.
Oké er moest wel wat roestspul gebruikt worden
En een paar spatlappen.
Het is van een restant rolgordijn.
Vrij dun en redelijk stug.
En weer met de messingpenverbinding.
Een paar extra details,
Klinknagels / schroeven de teller staat nu op 52.
En verder twee antislip stroken op de achterspatborden.
Eerst een deurstop,
en een reflector.
Als laatste nog een beugel voor de schep gemaakt.
Het origineel ben ik kwijt geraakt
Daarintegen functioneert de klem wel.
(Nu is het makkelijker de schep te schilderen).
Eerste laag XF60 zit er nu op.
Zonder woorden
Effe een voertuigje tussendoor......
Dat dacht ik een tijdje geleden toen ik deze kit kocht.
Maar ik ben ondertussen achter gekomen dat er aardig wat aanpassingen nodig zijn om er een goed rijdend model van te maken.
Als eerste hebben alle metaaldelen zeer scherpe kanten die er af moeten.
Met een miniboor machine en een slijpschijf heb je vrij snel het meeste er af.
Glad maken met een vijl en schuur papier duurt wat langer.
Maw. twee avonden later en je kan weer verder.
Volgens de handleiding moet het model met parkers (zelftappers) in elkaar gezet worden.
Nadeel van deze metode is dat als iets weer uitelkaar moet de schroefgaten snel te groot worden.
Dus alle gaten op geboord met 2,5mm en een schroefdraad M3 in getapt.
(de putty aan de achterzijde komt normaal de aan/uitschakelaar maar daar later meer over)
De motor met vertraging is niet opgewassen om het voertuig soepel te laten rijden.
Het model is simpelweg te zwaar en de overbrenging is veel te laag.
Het ding komt bijna niet van zijn plek en als het eenmaal op gang is krijg je het ook niet meer zo snel tot stilstand.
Eerst wilde ik een andere motor monteren maar daar ben ik na een experiment vanaf gestapt.
Het belangrijkste is de overbrenging die deugt niet.
Op zich is het wel mooi opgebouwd (volledig met kogellagers) maar het moet simpelweg meer vertragen.
Na wat adviezen van Hobma in Elst heb ik een relatief goedkope vertraging van Robbe (best.nr. 4103) genomen.
Dit is een universele vertraging die met een 280type motor werkt.
Er zijn meerdere vertragingen mogenlijk van 9:1 tot maar liefst 2187:1.
De bijgeleverde motor levert bij 4,8V 12000omw/min .In combinatie met een tandwielreductie van 27:1 levert dit 445omw/min
Verder voldoende koppel voor wat trekkracht.
Want met met de standaard vertraging komt de 222 niet eens over een drempeltje van 5mm.
Er zij wel wat aanpassingen nodig in het model.
Verder moet er een beugel gemaakt worden.
En de vertraging zelf moet ook nog ingekort worden.
(het plakband om de vertraging is er om het vet binnen te houden)
Bij het in elkaar zetten van de besturing kwam ik er al snel achter dat er nogal veel speling op de draaiende onderdelen zit, met name het deel wat naar buiten gaat.
Dit heb ik opgelost door het gat op te ruimen met 9mm en een messing pasbus in te persen.
.
Tja, en wat is een voertuig van mij die niet rookt......
Precies, niet af!
Aangezien ik ondertussen al meerdere heb gemaakt was die relatief makkelijk.
De rookbox moet alleen vrij compact worden aangezien de ruimte vrij beperkt is.
Van binnen ziet het er zo uit.
De messing plaat is er voor om de warmte van de roker weg te geleiden.
Ipv. de uitlaat opnieuw te maken doe ik het deze keer wat makkelijker......
Simpel een pijpje achter de uitlaat.
De gaten zijn deels open en deels gesloten.
Ik heb zelf een machine tap genomen.
Is wel ietsje duurder dan een driedelige maar het werkt wel veel makkelijker.
Vergeet niet om bij elk te tappen gat de tap schoon te maken en vooral smeren met boor/tap olie.
Je moet trouwens ook een paar keer M2 schroefdraad tappen.
De zwarte inbusboutjes zijn dus M2
Maar goed weer een paar foto's.
De putty aan de onderzijde is er dus om ruimte te creëren voor de bedrading van de roker.
Verder kan je hier ook de uitlaten aan de binnenzijde zien.
Wegens mogenlijk ruimte gebrek heb ik verder een iets kleinere servo (30x12x30mm) gemonteerd.
Daarvoor moet onderdeel MA20 iets bewerkt worden. (rood omcirkelt)
De Notek en colonne verlichting van het model is na mijn mening niet geschikt om van verlichting te voorzien.
Nu heb ik een tijdje geleden de Notek en colonne verlichting van mijn Kubelwagen in het rubber gezet.
Het resin heb ik hiervoor zwart gekleurd om dat anders de lamp geheel verlicht word.
Tijdens de modelbouwbeurs in Dortmund gekochte witte SMD ledjes heb ik nu eindelijk een mooie plek gevonden.
De SMD ledjes voor het achterlicht zijn iets groter
De bovenste twee geven groen licht.
En de onderste is voor het remlicht, dus rood.
De Notek zit met een messing beugeltje op zijn plek.
Verder een bestuurdersluik open vast gelijmd met wat details van styreen.
De richting aanwijzers zijn ondertussen ook beweegbaar.
Alleen niet RC bestuurd.
Ik heb namelijk geen idee hoe ik dit moet maken en wel zodanig dat het ook demonteer baar blijft.
De spatborden moeten namelijk gemonteerd worden nadat het bovendek op de onderkant zit.
De rookgenerator kan nu ook gevuld worden dmv een messing pijpje.
En om de roker van buiten te vullen is de motorkap opnieuw maar dan van messing beweegbaar gemaakt.
En dicht
De loop van de 20mm kanon is standaard massief.
Te dun om het makkelijk door te boren.
Dus in de draaibank een nieuwe gemaakt.
En waarom moet de loop hol zijn?
Precies voor de bedrading van een SMD led.
En om de MG ook van een led te voorzien heb ik een MG34 in het rubber gezet.
De mal in twee delen.
Voor het gieten een led met bedrading in de mal gedaan
Komt het er zo uit te zien.
De kolf er afgezaagd en met een beetje putty een nieuw uiteinde gemaakt.
Met een SMD led voor in de loop.
De resin Notek lamp is niet echt stevig.
Dus ook maar een beugel voor gemaakt
En de colonne verlichting zit er nu ook op.
Net als een opnieuw gemaakte achterlicht.
Nu weer opzoek naar foto's van de beschermbeugels die om de achterlichten moeten.
Hier kan je ook duidelijk een beugel boven het achterlicht zien.
Een beugel zit er op.
En aan de rechterzijde is de lamp ook beschermd.
Soms duurt het even voordat je een goed draaimechanisme hebt als je maar een beperkte ruimte beschikbaar is.
Het maken viel op zich wel mee.
Een kleine vertragingmotor van Conrad en de elektronica van een mini servo
Waar op een messing schijf met een O-ring is geschroefd.
En een veertje om de vertraging tegen de torenring te drukken.
wat allemaal tegen een verdikt en verhoogde draairing getrokken wordt.
Met het volgende resultaat....
Om de toren iets soepeler te laten draaien twee lagers in de buiten ring gemaakt.
En een begin gemaakt om de dradenboel binnen te ordenen.
De verlichting werkt nu ook (behalve de remlichten)
Als voor de koplampen branden,
Brand deze achter.
En als de Notek verlichting brand,
Brand achter de colonne verlichting.
Verder kan de 222 nu ook roken.
Het valt alleen niet zo op omdat de rook tegen de banden wordt geblazen.
Net als het origineel heb ik de uitlaatpijpen nu naar achteren geleid.
Met een wat beter resultaat.
En een extra kist voor de bemanning.
Houder voor het reservewiel.
In het reservewiel moet alleen nog wat details komen.
24 klinknagels in de velg.....
En snel een hoes erover voordat het vies word.
.
En een veld conversie,
Jerrycan houders
Messing en resin zijn niet de meest geschikte materialen die te verlijmen zijn.
Vandaar de 0,5mm pennetjes aan de pootjes, ze worden aan de binnenkant omgebogen.
Deze optie van monteren is veel sterker dan alleen met lijm.
Maar goed ietsje verder...... nou ja verder.
Origineel zijn een paar hoeklijnen mee gegoten.
Het vervelende is dat op die plek het makkelijkste punt is om het model op te tillen.
Helaas was een zijde bij het uitpakken al gescheurd en later ook de andere zijde.
Lijmen ging niet echt omdat het steeds opnieuw scheurde.
Daarom maar van messing gemaakt met een paar pennetjes om het goed vast te zetten.
PE rosters zitten er nu ook op.
En zo als gewoonlijk net weer iets anders dan volgens de handleiding.
Hierin geeft het aan dat de rosters op de hoeken met secondelijm gelijmd moet worden.
Voordeel van PE is dat je het ook kan solderen.
Het zelfde geld ook voor de schanieren.
In de plaats van lijm gebruik ik liever 0,6mm schroefjes.
En aan de binnenkant het plastic met de soldeerbout aandrukken geeft ook een sterkere verbinding.
En het laatste onderdeel op de toren, de antenne voet.
In dit geval een kopie van de Tam KT met een gezet messing plaatje aangezien ik de voet van de kit wel iets te groot vind.
En nu een laagje (grijze) verf er over.
Saai hè al dat grijs.
Het tandenpoetsen viel mee,
Ik was alleen een ringetje vergeten.
Verder een paar impressie foto's van vandaag.
Voor diegene die willen weten hoe ik de vertraging heb aangepast.
De pootjes moeten tot 10mm ingekort worden.
En in het midden van de pootjes wordt schroefdraad M2 getapt.
Verder moeten ook de originele montage punten worden verwijderd
En een klein stuk wegsnijden of vijlen.
En zo moet het ongeveer uitzien.
Een aluminium hoeklijn 15x15x2mm wordt de montage beugel.
De inkeping in het midden met een frees , slijpschijf of vijl weghalen.
Het messing busje is inwendig 3,2mm.
De twee tussen assen tot ongeveer 16,5mm inkorten.
Met vier inbusboutjes kan nu de vertraging in elkaar gezet worden.
Nadat de vertraging goed is ingevet kan een krimpkous er over.
Bijna vergeten.
Tussen de motor en aandrijfas moet nog een beetje plastic verwijderd worden
De montagepootjes achter tot 9mm inkorten.
Dit kan het makkelijkste met een slijpschijfje.
verder moet aan de voorzijde van de resin bak een stukje uitgeslepen worden.
Weer wat gedaan....
Een jerrycanhouder aan de voorzijde.
De ketting is er om de jerrycans in het rek te houden.En het zit vast met twee M0,6 schroefjes.
Met vier pennetjes blijft het ook op de 222 zitten zonder te lijmen.
Af fabriek werden de beugels er niet er op gezet.
Op het moment zijn het nog brandstof tanks maar straks zit er gewoon water in hoor.
Ik heb het idee gepikt van Vincent Abbott.
Hier staan nog veel meer foto's.
http://vincesgallery.smugmug.com/galler ... #153232675
Nog wat spul om de 222 op te leuken.
Een set (Britse) rijplaten en een ammo kistje.
De platen hebben ondertussen een plekje gekregen.
Twee stripjes zorgen voor de bevestiging.
Trouwens Nooit gedacht dat tin zo snel kon roesten.
Oké er moest wel wat roestspul gebruikt worden
En een paar spatlappen.
Het is van een restant rolgordijn.
Vrij dun en redelijk stug.
En weer met de messingpenverbinding.
Een paar extra details,
Klinknagels / schroeven de teller staat nu op 52.
En verder twee antislip stroken op de achterspatborden.
Eerst een deurstop,
en een reflector.
Als laatste nog een beugel voor de schep gemaakt.
Het origineel ben ik kwijt geraakt
Daarintegen functioneert de klem wel.
(Nu is het makkelijker de schep te schilderen).
Eerste laag XF60 zit er nu op.
Zonder woorden
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 01-05-2012 13:07
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 01-05-2012 13:07
AMAI IK HEB OP DE SITE GEZET DAT IK NIKS KOOP DAT NIET UIT IS maar of dat iets ga uitdoen, zijn mooie stukken de rc ready's van Xion maar verdomd veel werk aan als je hun prijs bekijkt, ja de horsch intereseerd me ook met een flak er bovenop en rc moet de max zijn ... de asiatam Famo ga ik volgend jaar in dortmunt kopen, op die beurs kanje de kits bekijken en dan zie je of alles naar behoren is afgewerkt en ok is
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Tja,
Van Xion hoor je (helaas) niet veel meer.
Hooguit nieuwe figuren die zijn uitgekomen.
Wel jammer want op zich maken ze mooi spul.
Okay, je moet er nog wel wat aan doen, maar dat vind ik niet erg.
En de Famo van AsiaTam?
Ik heb hem afgelopen keer tijdens de Intermodellbau gezien.
Op zich best mooi, maar je moet er erg veel aan doen om een goed rijdend model van te maken.
Hier een draadje van Uwe Henning en zijn Famo.
http://mmodell.de/forum/index.php?page= ... eadID=6695
Er zijn er meer berichten van op het MM Forum.
(volgens mij moet je alleen in gelogd zijn om de berichten te kunnen lezen)
Van Xion hoor je (helaas) niet veel meer.
Hooguit nieuwe figuren die zijn uitgekomen.
Wel jammer want op zich maken ze mooi spul.
Okay, je moet er nog wel wat aan doen, maar dat vind ik niet erg.
En de Famo van AsiaTam?
Ik heb hem afgelopen keer tijdens de Intermodellbau gezien.
Op zich best mooi, maar je moet er erg veel aan doen om een goed rijdend model van te maken.
Hier een draadje van Uwe Henning en zijn Famo.
http://mmodell.de/forum/index.php?page= ... eadID=6695
Er zijn er meer berichten van op het MM Forum.
(volgens mij moet je alleen in gelogd zijn om de berichten te kunnen lezen)
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 01-05-2012 13:07