Naar Intermodellbau in Dortmund geweest.
Imperial-modellbau was daar dus ook.
Behalve de conversie kit ook een HengLong Tiger met geluid en rook,
metalen tracks en vertraging met metalen tandwielen.
Totaal 300,- Euri
Daar moet toch iets van te maken zijn
Oké,
Wat zit er alle maal in de "Umbausatz"
Alle gegoten kunststof delen.
En gegoten metaal delen.
Oja, en een Bosch koplamp met lampje.
Verder dus ook de aandrijving gekocht.
En metalen tracks met aandrijfwielen en span rollen.
En mocht je het eens vergeten ze zijn dus van Torro.
De Foto's zijn van de site van Imperial-modellbau
Hier een paar foto's van de HL Tiger.
De rook blaast dus naast de uitlaat naar buiten.
Vullen gaat dus ook via een van deze slangetjes.
Lekker even een tankje gesloopt.
De aandrijfwielen zijn trouwens ook van plastic ze zjin alleen zilver gespoten.
Als eerste moeten de tracks er af en daarna 9 schroeven.
Dan kan de bovenkant er zo af.
Verder zijn de grote onderdelen allemaal geschroefd en de details gelijmd.
De buitenste loopwielen kan je er gewoon los trekken.
De binnenkant van de loopwielen hebben dus geen details.
Waarom zou je ook normaal kan je ze toch niet zien.
Vandaag met de bouw begonnen
Nou ja bouw
Volgens de sumiere handleiding moest de voor spatborden, "houten"blok en een paar cm van de zij spatborden gehaald.
Maar dan past de bovenbouw niet. Dus met een slijp tol overtollig plastic van het onderstel gehaald.
De zij spatborden maak ik wel van messing.
Nu nog bedenken welke loop ik zal gebruiken.
O ja,
De metalen tracks passen ook op mijn Tamiya Tiger
de buitenste loopwielen aangepast.
Links het orgineel, Midden volgens Imperial-modellbau en rechts mijn versie.
De aandrijfwielen hebben glimmend oppervlak.
Het is misschien wel mooi maar daar blijft dus geen verf op zitten.
Na een dag in de afbijt te hebben gelegen is het oppervlak mat geworden.
En zo zien dus de binnenste loopwielen uit.
Maar met de velgen uit de kit zien ze al heel anders uit.
Het begint zowaar al weer een beetje op een tank te lijken.
Nu maar weer verder met details van de ST.
De haken die de luiken omhoog moeten houden zijn mee gegoten met het bovendek.
Niet echt mooi.
Nu heb ik dus een haak van mijn Tamiya Tiger over, kom ik dus twee te kort.
Tijd om iets nieuws te proberen.
In een bakje wat super dough gedaan en een afdruk gemaakt van het originele haakje.
vervolgens een dun laagje seconden lijm er in laten lopen.
En met medicinaal zout bedekt voor een snelle uitharding van de lijm.
Na drie laagjes met lijm/zout ziet het er zo uit.
De haak kan je meteen uit de klei halen, al ziet het er niet uit.
De overtollige klei is met water en een oude tandenborstel er makkelijk af te spoelen.
Na even de vijl te hebben gebruikt lijkt het er weer aardig op.
Even een laagje verf er op en je kan beter de putten zien alsof de haak enorm is ingeroest.
De ST is eindelijk aan een zijde voorzien van Milliput zimmerit.
En het staat nu ook om de metalen tracks.
Nu weet ik ook weer waarom alle print-plaatjes bescherm met krimpfolie.
Er kwam dus een stukje messing op de print van de snelheidsregelaar.
Met een smerige rookpluim als gevolg.
Nu was al van plan om een andere snelheidsregelaar en geluid unit te monteren.
Maar niet zo snel
Ben begonnen met het achterdek.
Luik-haakjes erop gezet en roosters gemaakt.
En een begin gemaakt van de luchtinlaat.
HengLong aandrijving heeft zijn voor- en nadelen.
Goedkoop maar zwak
Marcel heeft in zijn Tiger lagerblokjes van Conrad zitten.
Het vervelende is dat in de HL Tiger maar ruimte is voor 3 montage bouten.
Dus zelf maar weer bezig geweest.
zo is het origineel,
Alleen het gat afvlakken.
Met de as ondersteuning.
Nu nog de spanwielen van lagers voorzien.
oké, zoals afgesproken zijn de spanrollen nu ook belagert
Zo ziet dus de originele (metalen) spanrol uit.
De as heeft dus geen lagering en wordt simpel in de romp geperst.
De binnenste deel van de spanrol is uitgedraaid zodat er twee lagers (5x11x4) er in passen.
De messing tussen bus zorgt er voor dat de spanrol de juiste afstand van de romp heeft.
Het gat in de romp is opgeboord en schroefdraad in getapt (M5)
De inbusbout zet de binnenste spanrol aan de romp vast.
Het buitenste deel van de spanrol klemt simpel om de binnenste helft
En de moer borgt de bout.
Achteraf heel simpel maar ben weer een avondje zoet geweest.
Luchtinlaat verder af gemaakt.
En ien begin gemaakt met het achterlicht.
Als eerste met een 1mm doorslijpschijf een gleuf in een stukje doorzichtig spue gemaakt.
Vervolgens 4 SMD ledjes in de gleuf aan elkaar gesoldeerd.
Daarna met Bare metal het staafje beplakt en gaatjes in de folie gesneden.
Het zijn dus groene ledjes.
Of deze lamp correct is op een Tiger weet ik niet.
Aangezien ik nog geen foto's gezien heb van een 'blauwe balk' heb ik er maar een gemaakt die in ider geval op een Panther zat.
Lampje uit
En lampje aan
Ben nu dus de achterkant aan het aanpassen.
De standaard uitlaten is een grote gaten kaas dus maar van messing buis nieuwe gemaakt.
Verder een krik blok van balsahout gemaakt.
Een KT krik Iets ingekort zodat het past.
En de uitlaat beschermingskappen dicht geplamuurd en wat structuur er in gebracht.
De bruine kleur is dat wat ik toevallig binnen handbereik had om te controleren of je de plamuur gaten nog kon zien.
De uitlaten hebben nu ook de dekstels op pootjes (tegen handgranaten )
Ik ben ook niet zeker of het tegen handgranaten was, vandaar het vraagteken.
Hier een foto van de uitlaat met klep. En die is dus tegen de regen.
Dus ik neem aan dat de deksel op pootjes een bescherming was tegen vreemde voorwerpen. (bv handgranaten)
Een bescherm kap van messing gemaakt.
Gelukkig heb ik me al voorgenomen er maar een te maken.
De andere moet tijdens een voorgaande battle verloren zijn gegaan.
Of de bestuurder kan niet achteruit rijden.
Deze moet alleen nog "bedeukt" worden.
Zo de Henglong D-sluitingen aangepast.
Nu vallen ze niet meer spontaan van de tank.
Bij Wentink geweest.
Hebben ze toevallig een Tiger motorblok van Verlinden.
Die komt dus in mijn SturmTiger
Begin van de motor....
De details van het motorruim die je nooit meer zal zien als de motor er eenmaal inzit.
Het ruim is iets kleiner geworden zodat het in de tank past.
De zijkanten kan je straks ook niet meer zien.
Waarom doe ik eigenlijk al die moeite.
En dit zie je als het motorluik open staat.
Nu schanieren maken voor het motorluik.
Het heeft even tijd gekost maar eindelijk heeft het luik werkende schanieren.
Het koste me wel twee handvatten en een luchtinlaat.
Handvatten zitten er al weer op (gebogen van 1,2mm verenstaal).
Alleen nu weer een nieuwe inlaat maken
Op het moment is het nogal benauwd op zolder.
Dan maar verhuizen naar de tuin en de motor gespoten.
De zimmerit aan de linkerzijde moest er nog op.
Een klusje wat ruim een avond heeft gekost.
Ook twee puntbouten moesten worden na gegoten.
Ik kon die namelijk niet meer vinden.
Verder tijdens een knutseldag begonnen met messing spatborden te maken.
De maten heb ik van een Aber PE-set aangezien ik het zonde vond om die voor de ST te gebruiken.
Spatbordjes er op geschroefd en met een tang bewerkt.
Aan de andere zijde slechts één gaaf exemplaar.
En de roosters worden door Pe versies vervangen.
Ik was toch niet zo tevreden met de randen van papier.
De laatste loodjes....
De haken die ik eerst van secondelijm en zout heb gemaakt nu maar vervangen in resin.
Tja, in een paar jaar kom je toch bij wat betere technieken
Verder is het motordek wat aangepast zodat het wat meer op een late versie lijkt
Tijd om alles in de primer te zetten.
Een paar plaatjes voor de verf.....
......en nu egaal grijs.
En het volgende probleem....
Wat voor een cammo patroon.
Ik dacht aan zoiets.
Ik vind vind het wel iets hebben dat er een duidelijk verschil is tussen het onderstel en de bovenbouw.
de eerste (dunne) laag.
Het is een combinatie van dark yellow (XF60) met Deck Tan (XF55) 1:1
vervolgens net boven de spatbord grens afgeplakt en darkYellow gespoten.
Zo probeer ik een beetje verschil te krijgen tussen meer en minder verwering door de zon.
Tot nu toe zit er nog geen half potje verf op.
Cammo zit erop.
(nato groen & bruin)
Nu even wachten en een laag wash kan over de ST.
: Blink : Bijna vergeten te vermelden.
Voordat de cammo er op ging heb ik eerst de ST bewerkt met Mascol.
Die moest er dus eerst af om het chipeffect te verkrijgen.
Eerst heb ik de de ST in de blanke matlak gezet en een uurtje gewacht.
Als wash heb ik terpetine met een beetje roodbruine (XF64) Enamel verf ingedikt.
Ik gok dat het ongeveer 3 tot 5% was.
De wash heeft de matlak opgelost.
Daardoor krijg je een vlekkerig effect.
De wash is met een grote met grote vegen van boven naar beneden opgezet.
Hierdoor krijg je het effect van regen/stof strepen.
Ik moet zeggen dat dit experiment aardig is gelukt.
nu is het tijd voor de laatste puntjes.
Drybrushen
Het leukste van het schilderwerk, want dan komt het model pas echt tot leven.
Een tijdje geleden een starters setje met 12 verschillende kleuren tubes olieverf gekocht van Royal Talens voor €8,50.
Dus voor het geld hoeft je het niet te laten.
Voordeel van olieverf is dat het lekker lang kan verwerken.
En een naardeel daarvan is dus dat het model lang op de schap moet laten drogen.
Maar aangezien het de laatste stap is is dat niet zo'n probleem.
Na een paar uur drybrushen met verschillende kleurtinten vind ik het wel goed zo.
En aangezien nu de zon schijnt maar een paar foto's de buitenlucht geschoten
Flikkert er een spatbord van de tank!
Zo krijg is het ding nooit klaar!
Tiger zum SturmTiger
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Tiger zum SturmTiger
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 01-05-2012 13:07
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 01-05-2012 13:07
-
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 01-05-2012 13:07