Nog een 1/6 Panzer II
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
tijd voor een update,
De Vorgelegegehäuse zijn dus hol uitgevoerd.
Leuk als je een set planeet tandwielen er wilt inbouwen.
dit is bij mij niet het geval, dus het binnenste opgevuld met resin.
In dit geval wordt het gewoon een lagerblok.
En verder met de draagarmen,
De achterste draagarmen (boven) zijn anders dan voorste draagarmen (onder).
Dus voor de voorste draagarmen ook maar een master gemaakt.
En afgegoten.
De Vorgelegegehäuse zijn dus hol uitgevoerd.
Leuk als je een set planeet tandwielen er wilt inbouwen.
dit is bij mij niet het geval, dus het binnenste opgevuld met resin.
In dit geval wordt het gewoon een lagerblok.
En verder met de draagarmen,
De achterste draagarmen (boven) zijn anders dan voorste draagarmen (onder).
Dus voor de voorste draagarmen ook maar een master gemaakt.
En afgegoten.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Eindelijk zijn mijn lagers (en andere spulletjes) binnen.
Een begin gemaakt met de Aluminium binnenbak.
En het scharnier op het achterdek Is naar mijn idee een beetje te klein.
Op deze foto kan je zien dat het scharnier (linksonder) hetzelfde is als die van de motor luiken.
Ik heb deze dus maar afgegoten.
Nu moet het luik alleen nog groter worden, want het is ruim 13mm te smal en 15mm te kort.
Ten minste als ik de maten vergelijk met een tekening uit het boek;
Panzertracks nr 2-1
Wel lullig eigenlijk, want als je het achterdek van de kit goed bekijkt, kan je zien dat het gat waar het luik in moet, oorspronkelijk groter was.
Een begin gemaakt met de Aluminium binnenbak.
En het scharnier op het achterdek Is naar mijn idee een beetje te klein.
Op deze foto kan je zien dat het scharnier (linksonder) hetzelfde is als die van de motor luiken.
Ik heb deze dus maar afgegoten.
Nu moet het luik alleen nog groter worden, want het is ruim 13mm te smal en 15mm te kort.
Ten minste als ik de maten vergelijk met een tekening uit het boek;
Panzertracks nr 2-1
Wel lullig eigenlijk, want als je het achterdek van de kit goed bekijkt, kan je zien dat het gat waar het luik in moet, oorspronkelijk groter was.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Het is niet dat ik de laatste tijd niks aan de Pz II heb gedaan, het gaat gewoon een beetje langzaam.
Iets wat me aan de kit was opgevallen is dat het plaatwerk aardig wat "sinkholes" heeft.
Op deze foto is het wat beter te zien.
Voordat ik met de lasnaadjes kon beginnen moesten deze eerst opgevuld worden.
Vandaar de plamuur op het plaatwerk.
Verder het spanwiel ook voorzien van wat laswerk.
Voor de kerst heb ik een tweetal ruitenwisser motoren gekregen.
Deze komen uit een Volkswagen Lupo.
Een probleem is dat de massa ook op de behuizing zit.
Dat zorgt er voor dat er kortsluiting zal ontstaan op het moment de motoren verschillende kanten op moeten draaien.
De motoren mogen elkaar dus niet "zien".
Daarom moest de ophanging voor een gedeelte van plastic worden gemaakt.
Iets waar ook rekening moest worden gehouden is dat de motoren rechtsom sneller kopen dan linksom.
Vandaar deze configuratie.
Verder de kettingwielen aangepast op de uitgaande as van de vertraging.
Dit was het tot zover.
Iets wat me aan de kit was opgevallen is dat het plaatwerk aardig wat "sinkholes" heeft.
Op deze foto is het wat beter te zien.
Voordat ik met de lasnaadjes kon beginnen moesten deze eerst opgevuld worden.
Vandaar de plamuur op het plaatwerk.
Verder het spanwiel ook voorzien van wat laswerk.
Voor de kerst heb ik een tweetal ruitenwisser motoren gekregen.
Deze komen uit een Volkswagen Lupo.
Een probleem is dat de massa ook op de behuizing zit.
Dat zorgt er voor dat er kortsluiting zal ontstaan op het moment de motoren verschillende kanten op moeten draaien.
De motoren mogen elkaar dus niet "zien".
Daarom moest de ophanging voor een gedeelte van plastic worden gemaakt.
Iets waar ook rekening moest worden gehouden is dat de motoren rechtsom sneller kopen dan linksom.
Vandaar deze configuratie.
Verder de kettingwielen aangepast op de uitgaande as van de vertraging.
Dit was het tot zover.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Aangezien er een overbrenging moest komen tussen de uitgaande aandrijfas en de vertraging, heb ik gekozen voor een kettingaandrijving.
Om de ketting te kunnen spannen heb ik de ophanging van de vertraging verstelbaar gemaakt.
Het is nu mogelijk de vertraging 18mm te verschuiven en vast te zetten.
Dit moet voldoende zijn om de ketting te kunnen spannen.
Om de ketting te kunnen spannen heb ik de ophanging van de vertraging verstelbaar gemaakt.
Het is nu mogelijk de vertraging 18mm te verschuiven en vast te zetten.
Dit moet voldoende zijn om de ketting te kunnen spannen.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Een kleine update,
Ik vind het zonde om de MG in te bouwen aangezien je de achterkant straks niet meer kan zien.
Dus heb ik de loop afgegoten.
Voor het gieten een messing pijpje mee gegoten.
Nu is de loop wat sterker en gelijk ruimte voor de bedrading van de MG led.
Verder moest de loop ook nog iets aangepast worden.
Ik vind het zonde om de MG in te bouwen aangezien je de achterkant straks niet meer kan zien.
Dus heb ik de loop afgegoten.
Voor het gieten een messing pijpje mee gegoten.
Nu is de loop wat sterker en gelijk ruimte voor de bedrading van de MG led.
Verder moest de loop ook nog iets aangepast worden.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Eindelijk weer een update;
De spanwielen zijn op zich sterk genoeg, dus behalve lagers moet die niet aangepast worden.
Alhoewel
Wat me opviel is dat de naaf erg veel detail miste.
Zo moet het dus eigenlijk uitzien.
Het meeste wat opvalt is dat er slechts 6 boutgaten moeten zijn ipv 8!
Ik zal hier voor een nieuwe deksel moeten maken.
gelukkig is het niet zo'n probleem aangezien ik toch een gat in de naaf moest maken om het wiel te kunnen monteren.
En nu ik toch met de wielen bezig ben gelijk maar een paar ringen gedraaid, zodat de lagers er ook in kunnen.
Wordt vervolgd.
De spanwielen zijn op zich sterk genoeg, dus behalve lagers moet die niet aangepast worden.
Alhoewel
Wat me opviel is dat de naaf erg veel detail miste.
Zo moet het dus eigenlijk uitzien.
Het meeste wat opvalt is dat er slechts 6 boutgaten moeten zijn ipv 8!
Ik zal hier voor een nieuwe deksel moeten maken.
gelukkig is het niet zo'n probleem aangezien ik toch een gat in de naaf moest maken om het wiel te kunnen monteren.
En nu ik toch met de wielen bezig ben gelijk maar een paar ringen gedraaid, zodat de lagers er ook in kunnen.
Wordt vervolgd.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
De kit heeft een spansysteem wat eigenlijk dus geen spansysteem is.
Al kan je de as wel in 6 verschillende standen vastlijmen.
Maar goed, dit is dus mijn versie.
Het originele moet dus weggesneden worden.
Nu alleen wachten totdat mijn bestelling met schroefjes en moertjes is aangekomen voordat ik weer verder kan.
Al kan je de as wel in 6 verschillende standen vastlijmen.
Maar goed, dit is dus mijn versie.
Het originele moet dus weggesneden worden.
Nu alleen wachten totdat mijn bestelling met schroefjes en moertjes is aangekomen voordat ik weer verder kan.
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Site Admin
- Berichten: 109
- Lid geworden op: 24-04-2012 19:26