En verder...
Het wiel (wat nu een velg is geworden) opnieuw opspannen,
hart afdraaien,
daarna 10mm boor 25mm diep,
hmm, een beetje fuzzie.....
vervolgens uitdraaien tot 14mm,
en het draaiwerk is klaar.
Nu de band maken.
Als eerste beide zijden van de mal inspuiten met een losmiddel,
de velg in de mal,
silicone rubber zwart kleuren en vacuümeren,
mal vullen met rubber,
mal sluiten en een gewicht erop plaatsen.
Na 2 uur kan de velg en band uit de mal,
Even schoon maken....
...en klaar.
Alleen de gaten straks nog opvullen met wat nieuw rubber,
al zie je er niks meer van als het wiel is gemonteerd.
Nog een 1/6 Panzer II
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Asjes voor de loopwielen,
Dat staat vandaag op de agenda.
Als eerste 6mm as materiaal afgekort en voorzien van een kleine verjonging.
Een beetje flux aangelengd met wat water zodat het makkelijk op de as blijft liggen.
Rond het gat van de sluitring eerst aan beide ontdaan van de zink voordat het op de as wordt geplaatst.
Het is niet zo duidelijk maar in het midden ligt een stukje zilversoldeer, afgeknipt met een tangetje.
De as verhitten totdat het soldeer gesmolten is.
en vervolgens even laten afkoelen,
Nou ja even..... na 10 minuten toch nog mijn vingers verbrand....
Vervolgens weer in de draaibank.....
...om het met een stukje Scotch-Brite schoon te maken.
En nu de lagerbus.
Een stuk aluminium rondstaf afgevlakt, gecenterd en opgeboord met een 9,5mm boor.
Vervolgens het gat uitgedraaid tot 9,95mm.
Een hulpstuk gemaakt om de bussen te kunnen opspannen.
De bussen afgedraaid tot 14mm.
Een kwastje met beetje petroleum er tegen aan gehouden voor een mooi glad oppervlak.
lagers door middel van een bankschroef in de bussen geperst.
As in het lagerblok en het is klaar om gemonteerd te worden.
Maar eerst in de velg nog een gat geboord en opgetapt tot M4.
De lager bus kan nu door middel van een madeschroef extra geborgd worden.
Niet dat het nodig is aangezien de bus met een hamer in de velg moet worden geslagen. Maar je weet maar nooit.
Dit heb ik vandaag dus 10x gedaan....
Dat staat vandaag op de agenda.
Als eerste 6mm as materiaal afgekort en voorzien van een kleine verjonging.
Een beetje flux aangelengd met wat water zodat het makkelijk op de as blijft liggen.
Rond het gat van de sluitring eerst aan beide ontdaan van de zink voordat het op de as wordt geplaatst.
Het is niet zo duidelijk maar in het midden ligt een stukje zilversoldeer, afgeknipt met een tangetje.
De as verhitten totdat het soldeer gesmolten is.
en vervolgens even laten afkoelen,
Nou ja even..... na 10 minuten toch nog mijn vingers verbrand....
Vervolgens weer in de draaibank.....
...om het met een stukje Scotch-Brite schoon te maken.
En nu de lagerbus.
Een stuk aluminium rondstaf afgevlakt, gecenterd en opgeboord met een 9,5mm boor.
Vervolgens het gat uitgedraaid tot 9,95mm.
Een hulpstuk gemaakt om de bussen te kunnen opspannen.
De bussen afgedraaid tot 14mm.
Een kwastje met beetje petroleum er tegen aan gehouden voor een mooi glad oppervlak.
lagers door middel van een bankschroef in de bussen geperst.
As in het lagerblok en het is klaar om gemonteerd te worden.
Maar eerst in de velg nog een gat geboord en opgetapt tot M4.
De lager bus kan nu door middel van een madeschroef extra geborgd worden.
Niet dat het nodig is aangezien de bus met een hamer in de velg moet worden geslagen. Maar je weet maar nooit.
Dit heb ik vandaag dus 10x gedaan....
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59
Okay, verder met de vering.
Eerst bandstaal op maat gezaagd.
per bladveer heb ik ongeveer 1 meter gebruikt.
pakketjes samen gesteld en in getaped
vervolgens,
gaten geboord en tijdelijk met schroefjes en boutjes vast gezet
zodat de veer 2mm smaller kon worden geslepen. (rechts)
In de draagarm gaten geboord en M4 getapt.
zodat de veer vast gezet kan worden.
En door deze bout en moertjes blijft de veer bij elkaar en is de veerhoogte nog iets te verstellen.
En zo ziet het er nu uit...
Joehoe!!
Binnen een jaar (11maanden) een rollend onderstel....
Eerst bandstaal op maat gezaagd.
per bladveer heb ik ongeveer 1 meter gebruikt.
pakketjes samen gesteld en in getaped
vervolgens,
gaten geboord en tijdelijk met schroefjes en boutjes vast gezet
zodat de veer 2mm smaller kon worden geslepen. (rechts)
In de draagarm gaten geboord en M4 getapt.
zodat de veer vast gezet kan worden.
En door deze bout en moertjes blijft de veer bij elkaar en is de veerhoogte nog iets te verstellen.
En zo ziet het er nu uit...
Joehoe!!
Binnen een jaar (11maanden) een rollend onderstel....
Gr,
Tuur
Tuur
-
- Berichten: 94
- Lid geworden op: 24-04-2012 23:19
-
- Master Scratchbuilder
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 25-04-2012 18:59