KV-2 van Tamiya bouwbericht

Lopende bouwprojecten van 1/16 RC tanks
Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

KV-2 van Tamiya bouwbericht

Bericht door Arthur Hermans » 13-03-2016 10:02

Russian heavy tank GIANT KV-2

Afbeelding

De KV-2 is een zware Sovjettank uit de Tweede Wereldoorlog. De tank is een artillerieversie van de KV-1 tank. Eerst stond de KV-2 bekend onder de aanduiding 'большой башни' (‘grote koepel’). De KV-2 is ontworpen om bunkers en versterkte linies te vernietigen.
Het is een tank met een krachtige houwitser. De tank is gebaseerd op de romp van de KV-1 tank. De KV-2 werd ingezet tussen 1940 en 1941.
Bij de productie van de KV-2 werd het zware pantser van de KV-1 tank gecombineerd met de idee van artilleriegeschut. Net als de KV-1 is de KV-2 vernoemd naar de Sovjet-volkscommissaris van Defensie: Kliment E. Voroshilov.

Het grote gewicht, de omvang en de traagheid van de KV-2 zorgden ervoor dat weinig exemplaren gebouwd werden. De tank werd gefabriceerd in de Kirov (Кировский Завод) fabriek (LKZ) in Leningrad en in ChTZ (Chelyabinsk tractorfabriek).
Die fabrieken produceerden machines en tanks. Vóór de overplaatsing van Sovjetfabrieken naar de Oeral, werd de productie van de tank stopgezet. Dit omdat artillerietanks op het slagveld van 1941 en 1942 niet meer bruikbaar waren.

Technische gegevens:
Model: KV-2
Gewicht: Plusminus 52 (52.4) ton
Bemanning: 6 man
Motor: V-2K / W-2K (Duitse aanduiding) / В-2К (Russische aanduiding) V12 diesel van 500 tot 600 pk
Snelheid: 25 km/u op de weg, 34 km/u maximaal, plusminus 15 km/u door het veld
Bereik: 250 km
Afmetingen: Lengte: 6.79 meter, hoogte: 3.65 meter, breedte: 3.35 meter
Bewapening: 1 x 152mm M-10(T) houwitser, 3 x 7.62mm DT mg
Munitie: 152mm M-10(T) - 36 granaten, 7.62mm - 3024 patronen
Bepantsering: Koepel - 75 tot 110mm, zijkant - 75mm, achterkant - 75mm, Romp - 75mm, zijkant - 75mm, achterkant - 70mm
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 13-03-2016 10:29

Okay laat ik maar beginnen bij het begin.
Voordat er onderdelen op de romp komen deze eerst maar geschuurd.

Afbeelding

Afbeelding

De achterkant behalve schroeven gelijk ook maar vastgelijmd met secondelijm.
Waarom? Omdat als men door los zand rijd de mogelijkheid bestaat dat door de kieren zand en vuil naar binnen kan komen

Afbeelding
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 13-03-2016 11:19

De vertragingen gedemonteerd en de glijlagers met Loctite 290 vast gezet.
Voordeel hiervan is dat er minder speling is daardoor minder slijtage.

Afbeelding

verder de motoren vervangen door een versie die een hogere voltage nodig hebben. Voordeel daarvan is een veel lagere topsnelheid. Minder kracht neem ik maar op de koop toe. in het echt was dit ding ook niet vooruit te branden...
Afbeelding
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 19-03-2016 14:19

Met Mr Surfacer en een oude kwast krijg je gemakkelijk wat strucktuur op de gladde plastic onderdelen.
Afbeelding

In de plaats van de pinmarks te plamuren en glad te schuren kan je ook de markeringen camoufleren met Mr Surfacer.
Afbeelding

De glijlagers heb ik met een drupje seconde lijm in de terug loopwielen gelijmd.
Je moet er alleen opletten dat de lagers tegenover elkaar goed zijn uitgelijnd. Dit is makkelijk te doen door tijdens het lijmen gelijk een as in te plaatsen
Afbeelding

En om het vast schroeven te vergemakkelijken even met een M2 tap een beginnetje maken.
Afbeelding

Na een weekeindje prutsen is er al een rijdend onderstel....
Afbeelding
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 22-03-2016 23:40

Begin van extra detailleringen.

Als eerste de hijsogen van het motordek uitgeboord.
Afbeelding

Al weet ik nog niet of ik een rookgenerator in ga bouwen, toch de uitlaten hol gemaakt.
Zo zien de onderdelen standaard uit.
Afbeelding

en zo na wat freeswerk
Afbeelding
Afbeelding
De onderste delen moeten dus ook worden uitgeboord.

voor,
Afbeelding

en na,
Afbeelding
De onderdelen in elkaar lijmen en een messing pijpje als doorvoer geeft dit als resultaat.
Afbeelding

Ondertussen ook nog wat aftermarket spul binnen gekomen.
een pe set van Aber!
Afbeelding

Het is een heel gepruts maar het verschil kan je wel zien.
bijvoorbeeld de zaag met houder.
Tamiya,
Afbeelding

en Aber...
Afbeelding

Ik moet nog wel iets bedenken voor de vleugelmoertjes, want die van Aber zijn niet in elkaar te krijgen...
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 26-03-2016 23:14

Nu is de achterzijde aan de beurt.

De ventilatie uitgang deflector of hoe je het ook mag noemen.
De inkeping waar het Tamiya deel moet komen opgevuld met Apoxy......
Afbeelding

.... zodat de Pe er kan worden opgeschroefd.
Afbeelding
Oja, eerst nog wat structuur aangebracht.

Verder ook nog een rooster voor de ventilatie uitgang.
Afbeelding

De ventilatie ingangen moest ook aangepast worden.
Met wat houtlijm tijdelijk malletjes aangebracht, het plastic is blijkbaar iets te groot.
Afbeelding

na wat vijlwerk ziet het er zo uit.
Afbeelding
binnenzijde ook gelijk maar zwart geschilderd.

De roosters vast geschroefd met M0,6 modelbouwschroefjes.
Helaas had ik er niet genoeg , deze zullen later alsnog worden toegevoegd.
Afbeelding

tot zover....
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 27-03-2016 15:41

Een kleine update,

Volgens de handleiding van Aber moet je 2 of 3 platte stukjes Pe op elkaar solderen.
Afbeelding
Dit is A: bijna niet te doen
en B: het schroefdraad is niet functioneel.

Daarom mijn eigen versie
Als eerste een M0,6 moer opgeboord tot 0,5mm.
vervolgens een stukje M0,6 draadeind tegen de moer gesoldeerd.
daarna de buitenkant van de moer rond gevijld en de draadeind ingekort.
Afbeelding

In de plaats van de Aber vleugelmoertjes gebruik ik nu maar een M0,8 moertje.
Afbeelding
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 09-04-2016 15:42

Afgelopen week niet veel tijd gehad,

Alleen een paar MG lopen gemaakt.
Afbeelding
Ziet wel beter uit dan de Standaard versie.

Net als ..... tja wat zal er in zitten....
Afbeelding

Oja, zo ziet de plastic versie uit....
Afbeelding
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 18-04-2016 21:34

Volgend onderdeel....
Afbeelding

...worden er twee...
Afbeelding

Afbeelding

En zo ziet het er uit op de KV
Afbeelding

En de antennevoet krijgt ook een upgrade...
Afbeelding

Afbeelding

En vervolgens de verlichting.
Afbeelding

De led geeft zo veel licht dat het door de behuizing schijnt.

Maar met wat alu tape zie je er niks meer van.
Afbeelding

Verder een stekkerverbinding tussen de led en DMD gemaakt.
het verwijderen van het bovendek gaat nu veel makkelijker.

het kleine stukje optische kabel net achter de lamp moet straks goed in de verf zitten om doorschijnen te voorkomen.
Afbeelding

tot zover...
Gr,
Tuur

Arthur Hermans
Master Scratchbuilder
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-04-2012 18:59

Bericht door Arthur Hermans » 24-04-2016 16:08

Het torenrotatiemechanisme heeft een slipkoppeling. Deze is als het wat ouder wordt niet echt geweldig (te zwak) om de toren te laten draaien.
Afbeelding

Een simpele "hack" is door de tandwielen in het mechanisme om te wisselen.
Afbeelding

Een tweede upgrade die ik heb gemaakt in het elevatie systeem.
Deze heb ik voorzien van twee eindstand schakelaars.
Afbeelding

Aangezien er ook een Battlesysteem in komt moest er een plek gevonden worden voor de IR-led.
De led is in een 15mm lang messing buisje gelijmd dit buisje is wederom in onderdeel M19 gelijmd op de plaats waar in het echt het richtmechanisme.
Afbeelding

Verder moest erachter ook nog wat plastic verwijderd worden.
Afbeelding

Verder aan de onderzijde van het terugslag systeem extra gewicht toegevoegd.
Nu hoeft het elevatie systeem niet zo hard te werken.
Afbeelding
Gr,
Tuur

Plaats reactie